مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

سر هم داد می‌کشیم، فحش می‌دهیم و دست‌به‌یقه می‌شویم. خودم و شما و خیلی از همشهری‌هایمان را عرض می‌کنم که هر روز درست مثل دینامیتی با فتیله خشک از کنار هم رد می‌شویم و یک جرقه کوچک کافی است که منفجر شویم و تا به خودمان بیاییم، هیولای خشم از دست‌وپا و دهانمان خارج می‌شود.

عصبانیت - خشم

همشهری آنلاین:  این‌جور وقت‌هاست که یک رام کننده حرفه‌ای ‌ اژدها لازم است که آتش درونمان را خاموش کند و ما را سر عقل بیاورد. این خشم و عصبانیت از کجا می‌آید و چطور می‌شود مهارش کرد؟

خشم سازنده هم داریم؟

تحلیل رفتار متقابل؛ اریک برن

اولین بار اریک برن در سال ۱۹۶۰ خشم، ترس، غم و شادی را به‌عنوان چهار هیجان اصیل هر انسانی مطرح کرد. دلیل استفاده برن از این اصطلاح این بود که هیجانات در حالت سازنده خود می‌توانند به فرآیند حل مسئله (استفاده از بالغ) و رهایی از جریان نادیده گرفتن کمک کنند. به‌عنوان‌مثال خشم می‌تواند برای مشخص کردن حریم‌های شخصی شما در محل کار یا در جمع دوستان تأثیرگذار باشد.

عصبانیت حق من است!  

طرح‌واره درمانی؛ جفری یانگ

خشم عاملی است که می‌تواند فرد را به‌سوی طرح‌واره استحقاق سوق دهد چون نوعی سازوکار مقابله‌ای در برابر محرومیت است. خشم و عصبانیت مفرط می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای فرد باشد تا بر شرایط دوران کودکی خود غلبه کند. درواقع این خشم، کودک را مشتاق می‌کند تا آنچه را به نظرش ناعادلانه می‌رسد، تصحیح کند. اگرچه استحقاق اغلب پاسخی علیه احساس محرومیت هیجانی است، اما در عین حال  می‌تواند نوعی واکنش به دیگر تله‌های زندگی نیز باشد.

خشم بیماری نیست

شناخت درمانی؛ آرون بک

وقتی می‌خواهید با شناخت‌درمانی خشمتان را مدیریت کنید، لازم است بدانید که خشم احساس سالمی است، یک احساس سالم انسانی که در همه ما وجود دارد، اما مسئله تعیین‌کننده این است که چطور از آن استفاده کرده و بروزش می‌دهیم. خشم سالم درواقع نوعی انرژی درونی است که به شما این قدرت را می‌دهد تا از حقتان دفاع کنید و نگذارید کسی از شما سوءاستفاده کند.

کد خبر 772734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    پول به یه آشنا قرض دادم پولمو پس نداد در حالیکه گفته بودم از قبل لازمش دارم الان من باید عصبانی نشم !!! البته رابطه مو باهاش قطع کردم