از رسوم عجیب‌وغریب یکی از کشورهای اروپایی، تاجگذاری یک «بز وحشی» به عنوان پادشاه است. در ایرلند هر سال جشن باشکوهی برگزار می‌شودکه درآن بر سر یک بز تاج می‌گذارند و آن بز را برای سه روز پادشاه خود می‌کنند.

بز

به گزارش همشهری آنلاین، ظاهرا امسال مشکلی پیش آمده، ایرلندی‌ها بز گیر نمی‌آورند. در این کشور به صورت سنتی بز نر را از کوه‌های «کری» در جنوب این کشور و نزدیک شهر «کیلورگلام» انتخاب می‌کنند. اما امسال هرچه در این منطقه گشتند بزی مناسب گیر نیاوردند. برای همین عده‌ای به دنبال بز به منطقه «بالی کستل» در شمال ایرلند رفتند اما صاحب تنها بزی که یافتند، شرط گذاشته است که فقط چهار روز می‌توانند بز را از منطقه خارج کنند و باید دوباره آن را برگردانند. صاحب بز گفته آن را قرض می‌دهد و باید آن را به سرعت به روستا برگردانند و خب طبیعی است که در این زمان به‌هیچ‌وجه ممکن نیست بز را به محل فستیوال رساند و مراسم سه‌روزه تاجگذاری را اجرا کرد و بعد آن را در فرصت مقرر بازگرداند.

 هر سال در این کشور یک بز به مدت سه روز پادشاه  می‌شود

 این روزها همه به دنبال بزی هستند که بشود مدت بیشتری آن را از منطقه خارج کرد. عده‌ای در حال گشتن کوه‌های اطراف هستند. مشکل آن‌قدر جدی است که برگزارکنندگان مراسم هشدار دادند که بدون یک بز درست‌وحسابی مسلما کم‌بیننده‌ترین مراسم را در ۴۰۰ سال گذشته خواهند داشت.  

«منگان» از برگزارکنندگان مراسم می‌گوید: «ممکن است وارث تخت نتواند به محل فستیوال برسد و با توجه به اینکه جشن باید در روزهای ۱۰ تا ۱۲ آگوست برگزار شود؛ ما وقت کافی نداریم تا یک بز محلی دیگر پیدا کنیم. مشکل ما این است که اگر به سرعت یک بز از مناطق شمالی گیر نیاوریم، بزها به سمت دیگر مناطق کوهستانی می‌روند و پیدا کردن آنها حداقل تا سه هفته آینده خیلی مشکل می‌شود». او در آخر رو به مردم ایرلند می‌گوید: «اگر شما بزی در کوه‌های کری سراغ دارید، حتما می‌توانید به مشکل تاجگذاری شاه ایرلند پایان دهید». 

اما جشنی که بز نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند به این صورت است که یک بز وحشی را از کوهستان‌های کری می‌گیرند، در شهر کیلورگلام با احترام می‌چرخانند، تاجی کوچک بر سرش می‌گذارند، آن را در جایی مخصوص در ۱۲متری بالای زمین می‌نشانند تا به مدت سه روز به عنوان شاه سلطنت کند.

به آن روزها هم «پاک فیر» می‌گویند. ریشه این سنت به درستی معلوم نیست. داستان‌های مختلفی در این باره گفته می‌شود که یکی از آنها به این شرح است؛ نیروهای «الیور کروم ول» پادشاه انگلستان در قرن هفدهم می‌خواستند به شهر کیلورگلام حمله کنند اما بزها مردم شهر را باخبر کردند. برخی هم قدمت این سنت را بسیار بیشتر از دوران مسیحیان می‌دانند. آنها معتقدند که غیرمسیحیان در قدیم بز را به نشانه برکت و حاصلخیزی عزیز می‌داشتند.

 هر سال در این کشور یک بز به مدت سه روز پادشاه  می‌شود

درست مانند افسانه‌ای یونانی که در آن بز، خدای مزرعه، جنگل و جانوران است. هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار نفر برای دیدن این مراسم به شهر کیلورگلام می‌آیند. البته در این سه روز تنها به مردم خوش نمی‌گذرد، بز هم از اینکه مراقبش باشند، غذا به او بدهند و بعد از سه روز دوباره در طبیعت یعنی خانه اصلی‌اش رهایش کنند، کلی خوشحال می‌شود.

کد خبر 757065
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha