پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دهمین همایش کتاب سال حوزه با حضور اندیشمندان، محققان و پژوهشگران حوزه علمیه در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار و از گردآورندگان آثار برتر حوزوی تجلیل و قدردانی شد.

به گزارش ایرنا از رسا نیوز، «آیت الله جعفر سبحانی» رییس موسسه امام صادق(ع) در این همایش اظهار داشت: باید آثار علمی و کتاب‌هایی که از سوی حوزه علمیه منتشر می‌شود با نظارت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد تا از نظر علمی و تحقیقی جایگاه حوزه را خدشه دار نکند.

وی افزود: فرهنگ سازی پایان نامه‌های علمی و کتاب‌ها متناسب با نیازهای روز، ضروری است.

در ادامه آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم، با ارائه گزارشی از آثار ارسالی به دبیرخانه کتاب سال حوزه گفت: در سال جاری 1146 کتاب و هفتاد پایان نامه به دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال شد که نوزده کتاب برگزیده و سه کتاب شایسته تقدیر و هشت پایان نامه به عنوان برگزیده معرفی شدند.

وی افزود: در مجموع ده سال برگزاری این همایش آثار ارائه شده از نظر کمی و کیفی بسیار مطلوب بوده است و بیش از 159 داور از کارشناسان و متخصصان حوزوی این آثار را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که دبیرخانه کتاب سال حوزه از سال 1377 تشکیل شده است، افزود: کتاب سال حوزه تاکنون نه دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته است و گسترش و تعمیق فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه، معرفی آثار برتر حوزویان در زمینه های تالیف، تحقیق، ترجمه، تعیین هرم علمی آثار حوزویان در مقایسه با آثار غیرحوزوی، سامان دهی فرآوردهای پژوهشی و شناسایی موضوعات و زمینه‌های پژوهشی، شناسایی و معرفی پژوهشگران جوان و تقویت انگیزه‌های تحقیق و پژوهش در نسل جوان از اهداف تشکیل این دبیرخانه به شمار می‌آید.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به این که هر سال فرآیند داوری این همایش به صورت تخصصی و دقیق‌تر از گذشته صورت می گیرد، اظهار داشت: آثار ارسالی در سیزده گروه تخصصی همچون فقه و حقوق، اصول، فلسفه و کلام، قرآن و حدیث، ادبیات، تاریخ و سیره، دانش سیاسی، علوم تربیتی و اجتماعی، اخلاق و عرفان، کتاب شناسی و کلیات، ترجمه، اقتصاد، تصحیح، تحقیق و تکنولوژی آموزشی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از سه مرحله داوری، آثار برتر انتخاب می‌شوند.

در پایان این همایش ، برگزیدگان کتاب سال حوزه به شرح زیر معرفی شدند:

افقه و حقوق

در این همایش در بخش کتاب در موضوع فقه و حقوق و اصول سه اثر از محمود حکمت نیا با موضوع مبانی مالکیت فکری، سید ابوالقاسم نقیبی با موضوع خسارت معنوی در حقوق اسلام، ایران و نظام های حقوقی معاصر و حسنعلی علی اکبریان با موضوع معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغییر در روایات(ج ا و 2) مورد تقدیر قرار گرفت.

اخلاق و عرفان

در گروه تخصصی اخلاق و عرفان، علی فضلی با موضوع هستی شناسی عرفانی، حسین روحانی نژاد با موضوع مواجید عرفانی، فتح الله نجارزادگان با موضوع رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی تقدیر شدند.

علوم قرآنی / فلسفه و کلام

در گروه علوم قرآنی سیدرضا مؤدب با موضوع مبانی تفسیر قرآن، علی نصیری با موضوع رابطه تقابل کتاب و سنت و در گروه تخصصی فلسفه و کلام، مهدی اکبرنژاد با موضوع بررسی تطبیقی مهدویت، محمد حسین زاده با موضوع کاوشی در ژرفای معرفت شناسی2، منابع معرفت و یارعلی کرد فیروزجایی با موضوع نوآوری های فلسفه اسلامی معرفی شدند.
تاریخ و سیره / دانش سیاسی

در بخش تاریخ و سیره علی اکبر احمدپور با موضوع امام علی(ع) و همگرایی اسلام در عصر خلافت و در بخش دانش سیاسی ، غلامرضا بهروزلک با موضوع جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران، سیدمحمد علی حسینی زاده با موضوع اسلام سیاسی در ایران انتخاب شدند.

علوم اجتماعی / ترجمه، تصحیح و تحقیق / اقتصاد

در بخش علوم اجتماعی بهروز رفیعی با موضوع سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی؛ سیداخلاق حسین پکهناری با موضوع اسلام کی عقائد(ج 1 تا3) به زبان اردو در ترجمه، در تصحیح و تحقیق مرکز احیای آثار اسلامی با موضوع موسوعه العلامه البلاغی(ج 1تا 8) و در اقتصاد احمدعلی یوسفی با موضوع نظام اقتصاد علوی (مبانی، اهداف و اصول راهبردی) معرفی شدند.

آثار تشویقی کتاب

مصطفی صادقی با موضوع کاشان در مسیر تشیع، محمد فنائی اشکوری با موضوع نیایش عارفان (شرح حکمت و معنویت شیعی در دعای کمیل)، سید حسین شمس ابره و سید ضیاء عدنان الخباز با موضوع مشکات الاصول و محمدعلی رضایی اصفهانی با موضوع منطق ترجمه قرآن شایسته تشویق شناخته شدند.

پایان‌نامه‌های برگزیده

از میان هفتاد عنوان پایان‌نامه سطح چهار (دکتری) هشت اثر از محمدرضا بارانی، مجتبی مصباح، مهدی نجیبی، محمدابراهیم ایزدخواه، حیدرعلی رستمی، سیدمحمود نبویان، لطف الله اشراقی و محمدصفر جبرئیلی به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

ناشران برگزیده

انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی و بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان ناشران برگزیده دهمین همایش کتاب سال حوزه مورد تشویق قرار گرفتند.

کد خبر 75183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز