چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جاده چالوس که کارشناسان پلیس و راه آن را جاده‌ای قدیمی و خارج از استاندارد‌های لازم می‌دانند این‌بار یک قربانی گرفت.

سه‌شنبه 22 بهمن سقوط یک تخته سنگ در کیلومتر 58 جاده چالوس منجر به کشته شدن راننده یک خودرو گردید.

در این خصوص سرهنگ علیشاهی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس‌راه کشور به ایسنا گفت: در ساعت 9:35 روز سه‌شنبه 22 بهمن ماه سال جاری در کیلومتر 58 محور کرج ـ چالوس منطقه «حسنک در»، یک دستگاه خودرو هیوندای سانتافه به همراه 5 سرنشین در حال تردد بود که ناگهان یک تخته سنگ بزرگ بر روی آن سقوط می‌کند و منجر به مرگ در دم راننده و مصدومیت 90 درصدی داماد این خانواده شد.

سرهنگ اسماعیلی، فرمانده پلیس‌راه کشور بارها نسبت به ناایمنی جاده چالوس هشدار داده و گفته بود از آن باید به عنوان یک اثر تاریخی نگهداری شود که هر ماه حداقل 2 بار این مسیر به دلایل مختلف از جمله رانش کوه در بهار و زمستان، ریزش سنگ در تابستان و کولاک و بهمن در زمستان مسدود می‌شود که این امر در کنار کمبود کشش ترافیکی موجب ناامنی این مسیرها شده و به مثابه عبور از میدان جنگ است.

تمامی این مسایل در حالیست که در روزهای اوج تردد، حدود 70 هزار خودرو از این مسیر عبور می‌کنند.

قدمت 7 دهه‌ای محور چالوس و ریزشهای پی در پی سنگ و بهمن در این مسیر موجب بروز مشکلات متعدد، بسته شدن‌های متوالی و ناامنی این محور برای مسافرت شده است، به شکلی که در ایام نوروز پارسال نیز شاهد مسدود شدن محور هراز و چالوس به دلیل ریزش سنگ بودیم و هم‌اکنون نیز محور چالوس علی‌رغم بازگشایی، مسیر امنی برای مسافرت نیست؛ به شکلی که مسؤل گروه بلایای طبیعی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین نیز پیشتر گفته بود که بیش از 30 رویداد موردی زمین لغزش (سنگ افت، سنگ لغزش، و خاک لغزش) در جاده کرج ـ چالوس حد فاصل سیاه بیشه تا دزدبند رخ داده که آخرین خاطره لغزش‌های دامنه‌ای است که به شکل گروهی در این مکان به زمین‌لرزه 8 خرداد 1383 فیروز آباد کجور بر می‌گردد و نزدیک به یک سوم این زمین لغزش‌های مرگبار در گردنه هزار چم یعنی در مکان گسیختگی حاضر رخ داده است. به این ترتیب چنین جنبش بزرگی اثر خود را بلافاصله و روی شیب‌ها نگذاشته و به فاصله دو تا سه سال بعد با بارندگی 72 ساعته روزهای هفتم تا نهم فروردین 1386 در درزها و شکستگی‌ها عمل کرده و زمین لغزش و ریزش سنگ اتفاق افتاده است.

به گفته کارشناسان در جاده چالوس که حدود 70 سال پیش احداث شده و پس از آن نیز تلاش چندانی برای بهره‌برداری مناسب از این جاده و استفاده از امکانات مورد نیاز روز نشده، در عمده موارد، پس از بروز حوادث این چنینی تنها به بازگشایی مسیر اقدام شده و به علت هزینه‌های فراوان، نگهداری اصولی از این جاده صورت نگرفته است.

از سوی دیگر بر اساس جدیدترین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص ارزیابی شبکه جاده‌ای کشور، محورهای «کرج ـ چالوس» به طول 124 کیلومتر، «رودهن ـ آمل» به طول 130 کیلومتر و «قزوین ـ رشت» به طول 120 کیلومتر جزء 15 محور بحرانی کشور به لحاظ حجم ترافیک بوده و در پایین‌ترین سطح سرویس (L.O.S) قرار دارند.
سرهنگ علیشاهی در پی وقوع این حادثه اعلام داشت: امسال باران سنگ در این محور در انتظار مسافران است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس‌راه کشور نیز با ابراز نگرانی از وضعیت جاده چالوس گفت: این جاده هیچ زمانی ایمنی ندارد؛ ولی مجبوریم علی‌رغم میل باطنی آنها را باز نگه داریم.

وی با اشاره به میل بالای سفر از طریق محورهای هراز و چالوس به ایسنا گفت: متأسفانه حجم این سفرها در اکثر روزهای تعطیل به حدی است که محورهای یاد شده پاسخگو نیست و باید هرچه سریعتر مسیری امن که قابلیت جابجایی سفرها را داشته باشد، جایگزین این محورها شود.

اسماعیلی با تاکید بر این که باید از جاده چالوس به عنوان یک اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی حفاظت شود، افزود: در کنار سرعت‌بخشی به احداث آزادراه تهران ـ شمال باید نیروهای امدادی و درمانی با تجهیزات کامل در نقطه‌هایی از جاده‌های کنونی شمالی کشور که دارای حجم بالایی از سفرها مستقر شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی ساعت‌ها منتظر رسیدن نیروها و امکانات برای رفع مشکل کنیم.

 از آزادراه تهران ـ شمال چه خبر؟

محمدرضا برزگر، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اخیرا در اظهارنظری گفته است که با توجه به اهمیت آزادراه تهران ـ شمال از نظر اقتصادی و ترافیکی، برنامه‌های کلی و هماهنگی‌های لازم در حال انجام است که طی سه ـ چهار سال آینده این آزادراه به بهره‌برداری برسد.

بدین ترتیب در صورت تحقق وعده وزیر راه باید گفت که ساخت آزادراه تهران ـ شمال 15 سال طول کشیده است.

کد خبر 75119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز