همشهری آنلاین: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در پی حادثه محور همدان که منجربه مرگ 13 تن و مجروحیت 20 تن دیگر شد،خواستار تعطیلی شرکت‌های بار و مسافر مقصر و معرفی رانندگان مقصر به عنوان قاتل شد

سردار محمد رویانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یک طرف 49 درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی در کشور را کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تشکیل می‌دهند، گفت:

باید شرکت‌های مقصر در تصادفات رانندگی تعطیل شده و رانندگان بی‌تفاوت، بی‌مسئولیت و بی‌صلاحیت به عنوان قاتل معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه باید از تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده در کشور جلوگیری شود، گفت: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی امسال به طور جدی این مساله را پیگیری می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: شرکت‌های تعاونی بار و مسافر باید مسئول عواقب و پیامدهای سهل‌انگاری رانندگان خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس، دولت و قوه قضاییه باید در این زمینه پلیس را یاری کنند، گفت: متاسفانه برخی شرکت‌های بار و مسافر برای جان انسان‌ها ارزش قائل نبوده و با بی‌مبالاتی خود جان مردم را در جاده‌های کشور به خطر می‌اندازند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه باید قوانین رانندگی در کشور بازدارنده باشد، به ایسنا گفت: در عین حال باید با رانندگان خاطی به شدت برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که پلیس خودرویی که سرعت غیرمجاز دارد را متوقف و 20 هزار تومان جریمه می‌کنند و یا آنکه خودرو را به پارکینگ می‌فرستند، همه معترض می‌شوند؛ اما زمانی که همین راننده خودرو با سهل‌انگاری و انجام حرکات مخاطره‌آمیز تمام اعضای خانواده خود را می‌کشد، کسی پاسخگو نیست!

رئیس پلیس راهور ناجا به نمونه‌هایی در این خصوص اشاره کرد و گفت: امروز (یکشنبه 9 فروردین) یک خودرو زانتیا به رانندگی اسدالله حسینلو 41 ساله با همسر و فرزندانش از چالدران به سمت خوی در حال حرکت بود که به علت سرعت زیاد و بی‌توجهی راننده به جلو از جاده منحرف شده و داخل دره سقوط می‌کند که در پی این حادثه فرزند 7 ساله این خانواده کشته و مابقی مجروح می‌شوند.

وی ادامه داد: در حادثه دیگری یک خودرو پرشیا در محور یزد ـ طبس نیز به علت سرعت غیرمجاز و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، واژگون شده و 5 نفر کشته می‌شوند؛ اما مشخص نیست که چرا قانون اجازه برخورد شدید را با رانندگان متخلف نمی‌دهد؟ چرا جریمه‌های سنگین وجود ندارد؟

رئیس پلیس راهور ناجا به حادثه روز شنبه در محور همدان اشاره کرد و گفت: یک دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت تعاونی 11 تهران - کرمانشاه در مسیر خود با اشکال ترمز مواجه می‌شود و راننده بدون توجه به اعتراض مسافران و اعلام برای اعزام یک اتوبوس سالم برای جابجایی مسافران، به حرکت خود ادامه داده و در سرازیری اسدآباد به سمت شهر اسدآباد ترمز اتوبوس به کلی خالی شده و موجب مرگ 18 تن و زخمی شدن 20 تن دیگر می‌شود.

وی گفت: شرکت تعاونی یاد شده هم‌اکنون مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و در تلاشیم با راننده متخلف نیز برخورد کنیم.

تشکیل کمیته ویژه پیگیری حوادث جاده‌ای و حمل و نقل در مجلس

حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص از تشکیل کمیته ویژه پیگیری حوادث جاده‌ای و حمل و نقل در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: آمارها در چند روز گذشته حاکی از کاهش 10 درصدی تصادفات در نوروز است، اما این رقم کافی نیست و تصادفات جاده‌ای خصوصا در نوروز بسیار نگران‌کننده است.

وی گفت: کشته‌های روزانه در جاده‌های کشور با یک جنگ محدود برابری می‌کند و لذا تکلیف همه مسؤلان خصوصا دولت، مجلس و قوه قضاییه است که در این خصوص وارد عمل شوند.

وی با اشاره به اینکه بزودی کمیته ویژه پیگیری حوادث جاده‌ای و حمل و نقل در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود، گفت: در تلاشیم تا در این کمیته مشکلات قانونی را در جهت کاهش کشته‌های تصادفات در کشور تصویب کنیم.

میرتاج‌الدینی در خصوص تصادف روز گذشته اتوبوس در محور همدان گفت: ترمز این اتوبوس با اشکال مواجه شده بود و باید شرکت تعاونی مربوطه اتوبوس دیگری را به محل اعزام می‌کرد که این اقدام صورت نگرفت و باعث بروز این حادثه شد.

وی تاکید کرد: باید این موضوع پیگیری و همه مقصران در دادگاه به جرایم‌شان رسیدگی و عوامل تخلف که منجربه مرگ عده‌ای از هموطنان شده‌اند، مورد برخورد قانونی قرار گیرند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر با چند مورد به طور قاطع از این حوادث برخورد شود، سایران عبرت گرفته ودیگر چنین حوادثی رخ نمی‌دهد.

وی گفت: شرکت سهل‌انگار باید بسته شده و با راننده سهل‌انگار نیز به شدت برخورد شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه اخذ جرایم رانندگی که حدود 6 سال است در مجلس منتظر تصویب است، گفت: باید نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر این لایحه را تصویب کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: موضوعات مرتبط با راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی به کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس منتقل شده که طی چند هفته آینده فعالیت این کمیسیون به طور جدی آغاز می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث کاهش تلفات جاده‌ای یکی از موضوعات رانندگی است، گفت: در کنار این امر باید موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز، توسعه راه‌ها، اتوبان‌ها، خطوط ریلی و ... در یک پکیج دیده شود و باید تلاش کنیم وسایط حمل و نقل نیز در کشور به حد استانداردهای جهانی برسد.

کد خبر 77844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز