گروه شهری : 858 تخت، مجموع ظرفیتی است که هتل‌های استان تهران می‌توانند در اختیار گردشگرانی قرار دهند که علاقه‌مند به اسکی هستند

 و این در حالی است که تنها در تعطیلی آخر هفته اندکی از این ظرفیت اشغال می‌شود.

گرچه تنها 2 هفته از شروع فصل اسکی در پیست‌های شمشک و دیزین سپری شده است اما به‌نظر می‌رسد هیچ برنامه مدونی برای جلب علاقه‌مندان به اسکی و اشغال ظرفیت‌های موجود در طول هفته وجود ندارد.

محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران، دراین‌باره به همشهری گفت: به جز کاروان‌های دارای مجوز که ماهیت ورزشی دارند، هتل‌ها هیچ برنامه‌ای برای فصل اسکی ندارند و این وظیفه آژانس‌هاست که برنامه مدونی را برای جذب و رونق این بخش ارائه کنند.

در حالی که اسکی  ورزش گرانی محسوب می‌شود و مخاطبان خاصی دارد ولی به‌نظر می‌رسد کشورمان برای بهره‌برداری از این ظرفیت هیچ تبلیغ متمرکزی صورت نداده است.

یکی از میدان‌های جذب گردشگر علاقه‌مند به اسکی، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هستند که خود فاقد چنین جذابیتی بوده و در مقایسه با کشورهای اروپایی، ایران برای آنها مقصدی در دسترس و ارزان محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری، در حال حاضر به جز جوانان تهرانی علاقه‌مند به این ورزش – تفریح، کارکنان سفارتخانه‌های مقیم پایتخت عمده مشتریان این عرصه گردشگری محسوب می‌شوند.

از سویی به‌نظر می‌رسد فقدان روابط تعریف‌شده مؤثر میان بهره‌برداران پیست‌ها و بهره‌برداران هتل‌ها بیشتر به فضای حاکم بر این زمینه گردشگری افزوده است.

آهنگر، مدیر اداری هتل‌ آزادی گچسر که در نزدیکی پیست دیزین واقع است دراین‌باره به همشهری گفت: ما با پیست هیچ گونه همکاری نداریم و تنها درصورتی که تعداد مسافرانمان از 4 نفر بیشتر شود برای آنها امکانات بیشتری جهت بهره‌برداری از پیست اسکی قائل می‌شویم.

صید، مدیر هتل‌های دیزین نیز تاکید کرد که فعالیت پیست به ما ربطی ندارد و توسط یک پیمانکار تربیت‌بدنی اداره می‌شود و ما فقط به بحث اقامت مسافران می‌پردازیم.بدین‌ترتیب در حال حاضر بهره‌بردار پیست‌ها بلیت استفاده از پیست را می‌فروشد و هتل‌ها بهای تخت‌های خود را دریافت‌می‌کنند؛

در حالی که به‌نظر می‌رسد هتل‌ها می‌توانند نظیر آنچه در جزیره کیش امتیازاتی برای غواصی، جت‌اسکی و سایر جذابیت‌های تفریحی در اختیار میهمانان هتل ‌قرار می‌دهند در این حوزه هتل‌های فعال در محدوده پیست‌های اسکی تخفیفاتی برای میهمانان خود از پیست بگیرند و بدین وسیله ایجاد جذابیت کنند.

گزارش همشهری دراین‌باره حاکی از آن است که هتل‌های فعال در محدوده پیست‌های اسکی در فصول گرم سال به مشتریان خود تخفیفاتی ارائه می‌کنند در حالی که در روزهای برفی سال تنها در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها مشتری دارند.

در حال حاضر هتل‌های اوسون در شمال تهران، توچال، کاجره، دیزین، آزادی گچسر و شمشک اقامت برای اسکی را پوشش می‌دهند که از این تعداد هتل‌های دیزین و مجموعه گاجره ظرفیتی بالای 300 نفر را دارند و بقیه هتل‌ها بین 30 تا 50 تخت ظرفیت دارند.

شاید یکی از دلایل رشد ساخت‌وساز‌های بی‌رویه در شمشک را بتوان نبود ظرفیت‌های اقامتی مناسب و حرفه‌ای عنوان کرد که عملا منجر به ویلاسازی در این محدوده شده است.

در حالی که اگر برپایه اصول حرفه‌ای هتلداری برنامه‌ریزی می‌شد این امکان وجود داشت که با توسعه پیست‌های اسکی و برنامه‌ریزی برای تمام طول هفته گردشگران بسیاری را به ویژه از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به منطقه کشاند.

پیست‌های اسکی شمال تهران در حالی به جذب گردشگر مشغولند که فناوری آنها بسیار قدیمی بوده و عمدتا 3 ستاره هستند. همین قدیمی بودن سبب شد تا در آبان‌ماه اداره حفاظت‌از محیط‌زیست کرج فعالیت هتل آزادی گچسر را به‌دلیل آلودگی رودخانه متوقف کند و اتفاق مشابهی برای هتل‌های دیزین نیز رخ دهد.

البته آهنگر مدیر اداری هتل گچسر دراین‌باره توضیح داد که آلودگی مربوط به منبع اضافی گازوئیل بوده و در همان زمان توقف، در مدت کوتاهی منبع برداشته و فعالیت هتل از سر گرفته شده است. با این حال به‌نظر می‌رسد هتلداری و جذب گردشگر زمستانی نیازمند یک بازنگری کلی و تجدیدنظر در زیرساخت‌ها و نحوه مدیریت است.

کد خبر 71199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز