گروه سیاسی: تصمیم سازان 3 دهه عرصه قانونگذاری کشور در سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی، در ساختمان بهارستان، جمع شدند تا نخستین همایش 30 سال قانونگذاری و نظارت را برگزار کنند.

در همایشی که در غیبت محمود احمدی‌نژاد، رئیس قوه اجرایی کشور برگزار شد سخنرانان همایش به وحدت قوای سه‌گانه و پرهیز جناح‌های سیاسی از موارد اختلاف‌برانگیز و حاشیه‌ای تاکید کردند.

دیروز علاوه بر اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی، غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی که در جایگاه رؤسای 8 دوره مجلس در همایش 30 سال قانونگذاری شرکت کرده بودند، سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق، محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمدرضا مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از دیگر مسئولانی بودند که در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

رؤسای ادوار مختلف مجلس، که به‌عنوان ناطقان این جلسه پشت تریبون رفتند، علاوه بر پرهیز از مسائل اختلاف‌افکنانه، به ذکر گوشه‌هایی از مبارزات شهید مدرس در مقابله با دستگاه دیکتاتوری سردار سپه پرداختند و بر حفظ جایگاه نظارتی مجلس تاکید کردند.
رئیس مجلس هشتم، نخستین سخنران این همایش و رئیس مجلس هفتم آخرین آنها بود.

تصمیم‌های سرنوشت ساز

لاریجانی در سخنانش با اشاره به اینکه جمع حاضر در کوران حوادث پس از انقلاب، هریک به‌نحوی نقش آفرین حوزه قانونگذاری و تصمیم‌سازی‌ کشور بوده اند، اظهار کرد: مجلس هشتم قدر این نعمت را می‌داند و افتخار می‌کند با ساز و کاری از چنین ظرفیت فکری در ساماندهی امور جاری کشور بهره جوید.

رئیس مجلس هشتم گفت: به همین جهت مقرر شده تا دفتری در مجلس از طریق ارتباط مستمر با دوستان، این مهم را به انجام برساند و از نظرات و آرای آنان استفاده شود.

لاریجانی یادآور شد: تصمیم‌گیری در مورد جاسوس‌های آمریکایی در ایران، بی‌کفایتی سیاسی بنی صدر، تصمیم‌سازی‌ در بهبود شرایط دفاع مقدس، قوانین برنامه 5 ساله و قوانین بودجه نمونه‌هایی از مرجعیتی است که نظام جمهوری اسلامی برای مجلس قائل است.

رئیس مجلس افزود: حضرت امام خمینی‌(ره)، مجلس را در راس امور خواندند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مصوبات مجلس را لازم‌الاجرا دانستند و مجلس را قوه نرم افزاری نظام معرفی فرمودند.

وی ادامه داد: چنین نهادی که در سخت‌ترین شرایط جنگ، همچنان با انتخابات، خود را زنده نگاه داشت، اتکای اصلی مردم‌سالاری دینی است.

لاریجانی تاکید کرد: با الگو قراردادن مدرس، فکر جمعی مجلس هشتم، پرهیز از امور خرد و حاشیه‌ای و تمرکز بر مسائل پراهمیت کشور و در راس آن مقوله توسعه کشور و موضوعات اقتصادی و بین‌المللی در جهت تحقق سند چشم‌انداز است.

هاشمی رفسنجانی هم خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: سعی کنید مردم را با نشاط در صحنه نگه دارید و همه مطمئن باشیم که اگر ذره‌ای از اسلام جدا شویم این مردم با ما نیستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما با استقلال و آزادی، بدون استمداد از هیچ قدرت خارجی و فقط با اتکای ملت و رهبری بی‌نظیر و تاریخی امام راحل‌مان که حقیقتا برای تاریخ بشریت مثال‌زدنی است توانستیم این 30 ساله را خوب بگذرانیم. وی اظهار داشت: این مجلس افتخارات زیادی در تمام 7 دوره دارد و ان‌شاءالله در دوره‌ هشتم نیز شما بزرگان بتوانید به وظایف بزرگ اسلامی، انسانی و ملی خود عمل کنید.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: حقیقتا کشور حساس است، آمریکا زخم‌خورده‌ جنگ عراق و افغانستان است. آمریکا دشمن درجه اول ماست و دندان‌هایش هنوز تیز است و هیچ کند نشده است.

وی با تاکید بر لزوم وحدت درون کشور، خاطرنشان کرد: احتیاج به وحدت بسیار جدی است. باید پشت سر رهبر بزرگوار انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با وحدت و همدلی این حرکت را ادامه دهیم تا از این فضایی که برای ما ساخته‌اند به خوبی عبور کنیم.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: ما نیاز به حضور مؤثر مردم داریم. شما مجلسی‌ها حقیقتا می‌توانید از این تریبون خوب و آزاد مجلس، مردم را در صحنه نگه دارید و ثابت کنید که نماینده‌ واقعی مردم هستید و خواسته‌های مردم را می‌توانید عملی کنید. این مجلس قدرت زیادی دارد؛ ما بارها این را امتحان کرده‌ایم.

مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم و دبیرکل حزب اعتماد ملی سومین سخنران همایش 30 سال قانونگذاری و نظارت گفت: حرف‌های عظیم و ماندگار و جاویدی را مدرس در سخت‌ترین شرایط که زیر فشار بود با قدرت و صلابت بیان می‌کرد و می‌گفت که مجلس است که قدرتمند بوده و هیچ‌چیزی نمی‌تواند مقابل مجلس ایستاده و با آن مقابله کند. همچنین مجلس است که می‌تواند در مقابل هر قدرتی بایستد.

کروبی با اشاره به اینکه تدوین‌کنندگان قانون اساسی ما در سال 58 قانون ‌جامع‌الاطرافی تصویب کردند افزود: شاید مبالغه نباشد که بگوییم فصل مجلس این قانون در دنیا بی‌نظیر است که مجلس به این اندازه قدرتمند باشد؛

به‌طوری‌که این مجلس برایش انحلالی نیست. تدوین‌کنندگان قانون اساسی آنچنان این قانون را تدوین و تنظیم کرده‌اند که همیشه مجلسی نیرومند و قوی حضور داشته باشد.

کروبی یادآور شد: اگر واقعا بخواهیم مجلسی بزرگ و نیرومند داشته باشیم باید فضایی به‌وجود آوریم که آدم‌های قوی و ریشه‌دار و آنها که حوادث و توفان‌ها تکان‌شان نمی‌دهد به مجلس راه یابند.

دبیر کل حزب اعتماد ملی تاکید کرد: سمبل و تبلور وحدت ما باید در مجلس شورای اسلامی باشد.

مظهر دمکراسی

رئیس مجلس چهارم و پنجم ضمن تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی مقتدرترین مجالس دنیاست، مجلس را مظهر دمکراسی و آزادی نامید.

علی اکبر ناطق نوری تصریح کرد: قانون اساسی ما در شرایطی تدوین شد که کشور و ملت ما از یک حکومت دیکتاتوری وابسته به استکبار رهایی یافته بود و مجلس فرمایشی نجات پیدا کرده بود.

لذا خبرگان قانون اساسی با توجه به همه‌ تجربیات تلخ و شیرین گذشته تا پیروزی انقلاب اسلامی یک قانون اساسی جامع مبتنی بر آموزه‌های دینی تدوین کردند.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری به تفکیک قوا اشاره و عنوان کرد: خبرگان قانون اساسی به تفکیک قوا دست زدند و وظایف هر یک از 3‌قوه‌ مقننه، مجریه و قضائیه را مشخص کردند اما در بین این 3 قوا به لحاظ اینکه مجلس مظهر دمکراسی و آزادی است و قدرت در آنجا در یک یا چند نفر متمرکز نیست و خطر خودکامگی در آن بسیار کم یا منتفی است، خبرگان قانون اساسی بیشترین قدرت و اختیارات را به مجلس داده‌اند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی ما کسی نمی‌تواند مجلس را منحل کند و مصوبات آن را که در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده، هیچ قدرتی نمی‌تواند وتو کند، اظهار کرد: این نشان‌دهنده‌ اقتدار مجلس شورای اسلامی در حکومت جمهوری اسلامی است.

علت اختلافات

رئیس مجلس هفتم آخرین سخنران همایش 30سال قانونگذاری و نظارت بود. غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه مجلس در ایران با 102‌سال سابقه یکی از ارکان اصلی حکمرانی و کشورداری است، اظهار داشت: مجلس دستاورد ماندگار انقلاب مشروطیت و ثمره شیرین انقلاب اسلامی و درخت آزادی خواهی و قانون مداری و حاصل مبارزه با استبداد و استعمار است.

وی مجلس را مظهر اراده و حاکمیت و نماد ملت خواند و خاطرنشان کرد: مجلس زیر یک سقف به نمایندگی از ملت موجودیت یافته است و مظهر همبستگی و وحدت ملی است لذا احترام به مجلس احترام به ملتی است که مجلس را با رای خود پدید آوردند و اهانت به مجلس ازهرکس و هر جا که باشد، اهانت به ملت است.

غیبت میهمانان ویژه

محمود احمدی‌نژاد و سید حسن خمینی، از چند روز پیش به‌عنوان میهمانان ویژه همایش 30 سال قانونگذاری و نظارت معرفی شده بودند، اما دیروز هیچ کدام در این همایش حضور نیافتند.

دلیل غیبت احمدی‌نژاد در جمعی که رؤسای 8 دوره قوه قانونگذاری و سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه در آن حضور یافته بودند، اعلام نشد. دلیل این غیبت از طرف منابع نزدیک به دولت، هماهنگی نکردن با رئیس‌جمهوری عنوان شد.

این در حالی است که حمیدرضا حاجی بابایی و محسن کوهکن 2 نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس به خبرنگار همشهری گفتند که در زمان مقرر از رئیس‌جمهوری برای حضور در این همایش دعوت رسمی به عمل آمده و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود.

منابع دیگری نیز دلیل غیبت احمدی‌نژاد را در نظر نگرفتن وقت سخنرانی برای وی در این همایش ذکر کردند.

کد خبر 69928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز