گروه سیاسی: رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح تحول اقتصادی که قرار است رئیس‌جمهوری آن‌را فردا به مجلس ارائه کند

ضمن تأکید بر اینکه قضاوت درباره این طرح زود است، گفت: نمی‌توانم از هم‌اکنون رأی نمایندگان را درباره طرح تحول اقتصادی پیش‌بینی کنم.

علی لاریجانی این جمله را در نخستین نشست خبری رسمی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی و در پاسخ به پرسش خبرنگار فایننشال‌تایمز گفت که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را تورم‌زا دانسته بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این طرح در نظر گرفته‌ شده است، افزود: کارشناسان با همکاری دولت طرح تحول اقتصادی را بررسی خواهند کرد و درباره آن تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کنند.

وی در واکنش به این موضوع که برخی از نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند همزمان با انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، اجرای طرح تحول هم به همه‌پرسی گذاشته شود، متذکر شد: من این بحث را در رسانه‌ها دیدم و در متن مجلس چنین موضوعی را مشاهده نکرده‌ام.

رئیس مجلس این طرح را یکی از اضلاع کلان کشور دانست که کارشناسان باید ابعاد تخصصی آن‌را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره ارسال نامه از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا به مجلس و اینکه آیا مجلس ایران حاضر به گفت‌و‌گو با کنگره است یا خیر، ادامه داد: تاکنون چند نامه از سوی اعضای کنگره به دست ما رسیده و اخیرا نیز نامه‌ای از آنها دریافت کرده‌ایم که در آن تصریح شده‌است ما فکر می‌کنیم وقت آن رسیده که مذاکرات آغاز شود.

وی یادآور شد: این نامه در دست بررسی است و هنوز جوابی نداده‌ایم، چراکه نیازمند آن هستیم بدانیم این گفت‌و‌گو‌ها قرار است حول چه محورهایی انجام شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه چون بحث مذاکره با کنگره تاکنون مطرح نبوده، بنابراین محتوای این مذاکرات نیز مورد بررسی قرار نگرفته است، تأکید کرد: اما می‌توان تشخیص داد در این گفت‌وگوها چه مواردی می‌تواند مطرح شود؛

مسائل مختلفی در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد که حکایتگر نوعی بی‌نظمی و رفتار نادرست از سوی ایالات متحده است که باعث فوران تنفر در بین مردم شده است و تغییر چنین راهبردهای غلطی از جانب واشنگتن می‌تواند بسیار مهم باشد.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران خواستار برقراری صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از رفتارهای دوگانه آمریکا نسبت به ملت‌های افغانستان و عراق است.

به صلاح نیست

رئیس مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره بحث‌های انتخاباتی زود‌هنگام هم گفت: انتخاباتی کردن فضا زودتر از زمان موعد، ممکن است موجب ایجاد برخی چالش‌ها شود که به صلاح کشور نیست‌.

وی در عین حال در واکنش به سؤالی درباره نامزدهای احتمالی جریان اصولگرایی تصریح کرد: تصور نمی‌کنم در صحنه سیاسی کشور همه گروه‌های سیاسی نامزدهای خود را معرفی کرده باشند و تاکنون سخنان پراکنده‌ای در این زمینه مطرح شده است.

وی ابراز داشت: در بین اصولگرایان نیز افراد مختلفی مطرح هستند که هنوز به تصمیم جامعی نرسیده‌اند‌ و کسانی هم که در رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند، نامزدی‌شان قطعی نیست.

نامزد انتخابات نیستم

لاریجانی در نشست خبری دیروز همچنین تأکید کرد که در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که ارزیابی او را درباره احتمال شکل‌گیری یک دولت ائتلافی پرسید، گفت: در صحنه رسانه‌ها‌، آرای متنوعی مطرح است که با دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود، اما چون من نامزد نیستم، تمایل من هم در این مورد وجهی ندارد و آنها که برای انتخابات آینده نامزد می‌شوند، باید در این مورد خود را بسنجند. 

رئیس مجلس بیان داشت: اگر آرایش کشور بر منافع ملی متمرکز باشد و توسعه و فکر اسلامی و صیانت از قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد، ما پشتیبان این فکر هستیم، اما درگیری‌های سیاسی را به حال کشور مفید نمی‌دانیم.

برداشت از اصل 136

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار همشهری که شما بعد از استیضاح علی کردان گفتید دولت در لبه تیغ قرار گرفته و اگر یک وزیر دیگر تغییر کند، همه کابینه باید مجددا از مجلس رأی اعتماد بگیرد، اما اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اید با یک تغییر دیگر‌، دولت شامل اصل 136 قانون اساسی نمی‌شود، علت تغییر موضع شما چیست، گفت: برداشت شخصی من از اصل 136 قانون اساسی این است که اگر در یک وزارتخانه چند تغییر رخ دهد، شامل این تغییر نمی‌شود، مثلا وزیر ارتباطات دوبار تغییر کند، این تغییر را یک‌بار حساب می‌کنند.

لاریجانی افزود: من نظر قطعی اعلام نکردم، و برداشت شخصی من از قانون این است، نه نظر حقوقی مجلس؛ برای اتخاذ تصمیم در این باره باید نظر شورای نگهبان را بپرسیم.

کد خبر 69834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز