سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهوری در حالی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را با قید یک فوریت به مجلس برد که مواضع غیررسمی چهره‌های مؤثر مجلس در هفته‌های اخیر موجب شده دولت نسبت به واکنش رسمی مجلس به این لایحه، دچار نوعی نگرانی شود.

هشدارهای مکرر رئیس مجلس به نگرانی قوه‌مقننه نسبت به تورم‌آفرینی لایحه دولت در کنار واکنش سرد و گاهی منفی چهره‌های اثرگذار مجلس نسبت به مبحث پرداخت نقدی یارانه‌ها و حتی مطرح شدن تدوین طرحی برای منع دولت از پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال اول اجرای این لایحه یا منوط شدن اجرای آن به برگزاری همه‌پرسی، همگی بیانگر آن است که دولت نباید منتظر استقبال گرم مجلس از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها باشد.

حتی درصورت تصویب کلیات این لایحه، باید در انتظار ایجاد تغییرات مهم به‌ویژه درخصوص زمان و نحوه اجرای پرداخت نقدی یارانه‌ها بود.

شاید به‌علت احتمال همین استقبال نه چندان گرم مجلس بود که رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت دیشب از شبکه اول سیما به‌صورت زنده و مستقیم با مردم درباره اهداف و جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت‌و‌گو کند.

در هر حال، محمود احمدی‌نژاد، صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ‌پس از ارائه گزارش عملکرد سالانه برنامه چهارم توسعه کشور، ضمن تقدیم لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها شخصا از یک فوریت آن دفاع خواهد کرد.

لایحه تصویب نشود، طرح اجرا نمی‌شود

در همین حال، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اگر لایحه این طرح به تصویب نرسد، قطعا این طرح اجرایی نمی‌شود، اظهار داشت: اینکه همه کارشناسان تاکید دارند که در آستانه تدوین برنامه پنجم هستیم و این طرح باید در برنامه پنجم اجرایی شود، سؤالی که پیش می‌آید این است که مگر در برنامه چهارم و یا در برنامه سوم این طرح تصویب نشده بود و مسئله اصلی و کلیدی این است که این طرح‌ها در دوره‌های قبل نیز به تصویب رسیده ولی چون اجماع کافی وجود نداشته اجرای این طرح‌ها به فراموشی سپرده شده است اما در حال حاضر می‌بینیم که اجماع لازم برای اجرای طرح تحول اقتصادی وجود دارد.

به گفته وی همواره دغدغه‌های سیاسی و ایجاد دلهره‌های سیاسی ترمز برنامه‌های اقتصادی بوده است.

به گزارش ایسنا، سیدشمس‌الدین حسینی در پاسخ به این پرسش که مسئله حذف یارانه‌ها و هدفمندکردن آنها در چه بازه زمانی انجام می‌شود و با توجه به قرار داشتن در سال پایانی دولت نهم امکان اجرای این طرح وجود دارد؟ تصریح کرد: به محض اینکه لایحه تصویب شود ما این طرح را اجرایی می‌کنیم و حداکثر یک بازه زمانی 3‌ساله را نیاز داریم.

کد خبر 69923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز