گروه اقتصادی: ارائه نشدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس با وجود وعده دولت، اظهارنظر جدید لاریجانی درباره اختلاف‌نظر دولت و مجلس درباره پیامدهای طرح تحول اقتصادی و انتشار نامه وزیر اقتصاد درباره عزم جدی دولت در اجرای این طرح، تازه‌ترین رخدادها درباره طرح تحول اقتصادی هستند

که نشان از موانع جدی بر سر اجرای این طرح با وجود تاکیدات مکرر رئیس‌جمهوری است.
در حالی که رئیس‌جمهوری وعده آغاز اجرای طرح تحول اقتصادی را از نیمه دوم سال‌جاری داده بود و هم‌اکنون یک ماه و نیم نیز از فصل پاییز می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد اختلاف‌نظر دولت و مجلس درباره این طرح به مانعی برای اجرای آن حداقل در آینده‌ای نزدیک تبدیل شود.

پس از آنکه احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، چند روز پیش پیش‌بینی کرد که به‌علت آثار تورم‌زایی طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها، این طرح به مرحله اجرا نرسد، دیروز نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، از وجود اختلاف‌نظر دولت و مجلس در این باره خبر داد.

لاریجانی پس از جلسه استیضاح وزیر کشور، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه به‌نظر می‌رسد مجلس تصمیمات دولت را در زمینه‌های مختلف از جمله طرح تحول اقتصادی نمی‌پسندد، اظهار داشت: توجه داشته باشیم در مقام کار کارشناسی، دولت و مجلس می‌توانند نظرات متفاوت داشته باشند.

به گزارش فارس، وی تاکید کرد: تضادی وجود ندارد اما اختلاف رای ممکن است وجود داشته باشد از جمله در موضوع طرح تحول اقتصادی، دوستان ما در کمیسیون ویژه هنوز به‌نظر راضی‌کننده‌ای دست پیدا نکرده‌اند و ما در زمینه قیمت‌ها تفاوت رای داریم.

وی تاکید کرد: ساختار اقتصادی کشور باید متحول شود و ما در این زمینه با دولت کاملا موافقیم.

از سوی دیگر، پس از آنکه غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس، در سخنان اخیر خود بارها به جهش قیمتی 200 تا 300درصدی برخی کالاها درصورت اجرای طرح دولت برای پرداخت نقدی یارانه‌ها خبر داد، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه‌ای به وی ضمن بر شمردن دلایل و منافع اجرای طرح تحول اقتصادی برای جامعه و به‌ویژه طبقات محروم، بار دیگر بر عزم جدی و کارشناسانه دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی تاکید کرد.

بدین ترتیب، به‌نظر می‌رسد نامه شمس‌الدین حسینی، به نوعی پاسخ غیرمستقیم دولت به انتقادات مصباحی مقدم از طرح تحول اقتصادی باشد.

واقعیت دیگری که مؤید اختلاف‌نظر دولت و مجلس درباره طرح تحول اقتصادی است، ارائه نشدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت به مجلس است.

با وجود اینکه این لایحه هفته گذشته در هیأت وزیران به تصویب نهایی رسید و از سوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اعلام شد که روز یکشنبه یعنی 2روز پیش شخص رئیس‌جمهوری این لایحه را به مجلس خواهد برد، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد به‌علت تنش‌های ایجاد شده بین دولت و مجلس بر سر قضیه استیضاح کردان، دولت هنوز این لایحه چالش‌برانگیز و مهم را به مجلس نبرده است.

نامه وزیر اقتصاد به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

 به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، در نامه 8 صفحه‌ای  به غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس، با اشاره به اقدامات و پژوهش‌های انجام شده توسط کارگروه‌های تخصصی طرح تحول اقتصادی، اجرای آن را دارای برکات و منافع بسیاری برای کشور دانست.

حسینی در این نامه همچنین از آماده‌سازی طر‌ح‌ها و برنامه‌های مکمل لایحه هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها خبر داده و نوشته است: علاوه بر ارائه لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها به مجلس شورای اسلامی، سیاست‌های اجرایی مرتبط با طرح تحولات اقتصادی چون برنامه‌های اجرایی اطلاع‌رسانی، تنظیم بازار، مدیریت تولید و حمل‌ونقل و... تدوین می‌شود که مکمل لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها خواهدبود.

کد خبر 67511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز