همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باراک اوباما، باید علامت‌های درستی به مردم منطقه بدهد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی صبح شنبه هجدهم آبان ماه ۸۷ در همایش روز ملی کیفیت در سالن همایش‌های صدا و سیما، گفت: اوباما می‌تواند بفهمد که تغییر تنها تغییر رنگ و تغییرات روبنایی نیست و باید مبنای استراتژیکی داشته باشد.

وی به اظهارات اخیر اوباما در خصوص دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و آن را حرف‌های روزمره حاکمان گذشته آمریکا توصیف کرد: این یعنی گام برداشتن در جاده غلط گذشته؛ اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند شرایطشان در منطقه تغییر کند باید علامت‌های درستی به مردم منطقه بدهند.

وی با تاکید بر این که تغییر استراتژیک در سیاست‌های آمریکا لازم است، گفت: شرایط ناگواری که آمریکا در سال‌های اخیر در منطقه داشت فرصتی بود که ایران بتواند در منطقه هوشیاری ایجاد کند.

رییس مجلس شورای اسلامی به سرگشتگی استراتژیکی آمریکا در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این سرگشتگی استراتژیکی تغییراتی را در خود آمریکا ایجاد کرد و اوباما تئوری خود را تحت عنوان تغییر بیان کرد و لذا با توجه به ناتوانی آمریکا در داخل و خارج گرایشی به تئوری وی ایجاد شد.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد که به دلیل وجود مراکز گوناگون تصمیم‌گیری در ‌آمریکا این کشور به سادگی تغییر نمی‌کند.

وی به تاثیر شرایط بین‌المللی بر داخل‌ آمریکا اشاره کرد و گفت: انتخاب اوباما نشان از این تغییر بود و اوباما باید بفهمد که این تغییر تنها تغییر در رنگ و تغییرات روبنایی نیست بلکه باید این تغییرات مبنای استراتژیکی داشته باشد.

لاریجانی همچنین اضافه کرد: امروز نوعی سرگشتگی و گیجی در آمریکا مشاهده می‌کنیم که این بهم ریختگی استراتژیکی در سیاست‌های این کشور آن را به سمت رفتار عجولانه می‌برد و اگر هر روز یک آهنگ تغییر در آمریکایی‌ها مشاهده می‌کنید به همین خاطر است.

رییس مجلس شورای اسلامی به برگزاری کنفراس آناپولیس اشاره کرد و گفت: پارسال آمریکایی‌ها با سر و صدای زیاد 50 کشور را تحت عنوان کنفرانس آناپولیس جمع کرده و اعلام کردند که تا پایان سال 2008 مساله فلسطین را حل خواهند کرد، اما آناپولیس مرده متولد شد و تحرک حیاتی هم نداشت و در نهایت به نقطه صفر رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی به اشتباهات آمریکا در عرصه جهانی اشاره کرد و با اشاره به بحران مالی در این کشور اظهار داشت: آنها امروز 700 میلیارد دلار به موسسات مالی تزریق کردند اما می‌دانند که این مساله سبب پویایی نمی‌شود، کشوری که می‌خواست روزگاری مدیریت جهانی داشته باشد امروز لطمه خورده است.

وی تولیدکنندگان را بازوان مهم و پر قدرت تولید در کشور دانست و گفت: کشوری که خود را بهتر بشناسد و هدف گذاری درستی داشته باشد، در فهم واقعیات وهم آلود هم موفق خواهد بود.

لاریجانی اضافه کرد: گام نخست برای رسیدن به چنین شناختی این است که شرایط و هدف خود را به درستی بشناسیم البته شرایط امروز، حاکی از نوعی به هم تنیدگی در عرصه اقتصاد است و نمی‌توان از موضوع جهانی سازی غفلت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط ما منتزع از شرایط دیگر کشورها نیست، اظهار داشت: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که به نوعی به هم تنیدگی و نوعی هم سرنوشتی برای همه کشورها وجود دارد و لذا باید شرایط دیگران را نیز شناخت و نقاط به هم پیوسته آن را با کشور یافت.

لاریجانی به نقاط قوت اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: ایران کشوری بزرگ است که باید مختصات درونی و شرایط اجتماعی و فرهنگی و نیز فضای کسب و کار آن را مورد توجه قرار داد.

وی به برخورداری ایران از منابع انرژی جهان اشاره کرد و گفت: اگر برداشت صحیح از این ثروت صورت گیرد، برخورداری از نفت و گاز می تواند برای ما امتیاز باشد. کسی بخاطر اینکه از کیسه بخوریم و مصرف کنیم به ما جایزه نمی دهد بلکه نیکو استفاده کردن از این موهبت الهی می تواند ثروت ملی ما را به یک مولفه قدرتمان تبدیل کند.

رییس مجلس شورای اسلامی وجود جوانان تحصیلکرده را یک سرمایه‌ برای توسعه و تولید در کشور دانست و اظهار داشت: به رغم رفتار برخی از کشورهای توسعه یافته که از داشتن نیروی جوان و تحصیلکرده محروم هستند و نگاه تردیدآلود به این موضوع دارند، ایران از وجود جوانانی تحصیلکرده برخوردار است که با داشتن غیرت ایرانی می‌توانند زمینه را برای رسیدن به قله های دانایی برای ایجاد جهش در کشور فراهم کنند.

رییس مجلس به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران اشاره کرد و گفت: ما در موقعیت برجسته‌ای قرار داریم. در صورت توجه به این موقعیت، این موضوع می تواند بستری برای استفاده از امتیازات ناشی از آن باشد.

لاریجانی با اشاره به جایگاه موثر ایران در شرایط منطقه‌ای، اظهار داشت: اعتبار امروز ایران همانند گذشته نیست. دیگران شرایطی را برای منطقه تصور می‌کردند و چیز دیگری می‌خواستند اما ایران شرایط آنان را تغییر داد.

رییس مجلس اضافه کرد: نگاهی اجمالی به منطقه از سال 2001 که آمریکا به افغانستان تجاوز کرد، نشان می‌دهد که آیا آنان در برنامه‌های خود موفق شدند یا نه. آنها می‌خواستند ملاعمر و بن لادن را دستگیر، با تروریسم و مواد مخدر مبارزه کنند.

لاریجانی افزود: آنها نتوانستند ملاعمر و بن لادن را دستگیر کنند و حال نیز می‌گویند که تروریسم خوب و بد دارد؛ این ناشی از ناتوانی آنان است.

لاریجانی به افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: آنان در این زمینه افتضاح به بار آوردند. در سال 2001 میزان تولید مواد مخدر در افغانستان 200 تن بود اما امسال به 9 هزار تن رسیده است.

رییس مجلس تاکید کرد که مواد مخدر در افغانستان بیشتر در مناطقی تولید می‌شود که تحت تیول انگلستان است.

لاریجانی با بیان اینکه ایران امسال بیش از 600 میلیون دلار برای انسداد مرزها و جلوگیری از ورود و ترانزیت مواد مخدر به کشور اختصاص داده است، گفت: این در حالی است که سازمان ملل سالانه 10 میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه می‌کند که سهم ایران از این رقم تنها 2 میلیون دلار می باشد و البته در سال جاری میلادی تنها 300 هزار دلار آن اختصاص یافته است.

رییس مجلس تاکید کرد که ترانزیت مواد مخدر از افغانستان از طریق فرودگاه‌هایی صورت می‌گیرد که در دست نیروهای ناتو قرار دارد.

کد خبر 67780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز