شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: با نگاه بخشی و یک‌جانبه‌گرایانه نمی‌توان مشکل ساخت و ساز در تهران را حل کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در همایش «نقش صنعت بیمه و نظام کنترل و تضمین در ارتقای کیفیت ساخت و ساز» حاضر شد و گفت: تجربه نشان داده است که دانش فنی فعلی در کشورمان اگر چه قابل رقابت با کشورهای پیشرفته نیست، اما چنانچه هماهنگی میان سازمان‌ها و بخشهای مسوول باشد، می‌تواند موثر و مفید واقع شود.

قالیباف مهم‌ترین چالش ساختمان در تهران را چالش مدیریتی خواند و افزود: هنوز یاد نگرفته‌ایم که بسیاری از اقدامات، یک فرایند هستند و باید به صورت سیستمی اداره شوند و اگر این دیدگاه در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، هر کار و تلاشی بی‌نتیجه خواهد بود.

وی تاکید کرد: یقینا هر اشکالی که در بخش ساخت و ساز وجود دارد، ناشی از عملکرد نخبگان و مسوولان جامعه است و حتی اشتباهات بدنه اجتماعات مردم هم به گردن مدیران جامعه است، چرا که آن‌ها به درستی هدایت و آموزش داده نشده‌اند.

شهردار تهران به زمان مسوولیت خود در مجموعه نیروی انتظامی تهران اشاره کرد و یادآورشد: در آن زمان یکی از معضلات، فرهنگ ترافیک و آمار بالای کشته‌شدگان در جاده‌ها بود، به طوری که در آن زمان 26 هزار کشته و 150 هزار مجروح به صورت سالانه روی دست مردم می‌ماند.

وی با بیان این که حدود 14 دستگاه مسوول مستقیم مرتبط با تصادفات جاده‌ای هستند، گفت: اما هیچ یک از آن‌ها به صورت مستقیم مسوولیت این تصادفات را بر عهده نمی‌گیرند و معتقدند، مسوولیت خود را در حیطه مربوطه انجام داده‌اند.

قالیباف خاطر نشان کرد: اگر همدیگر را محکوم کنیم، ممکن است خودمان را گول بزنیم، اما خسارت از جامعه کم نمی‌شود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد نگاه جهادی در مدیریت کشور ضعیف شده است و ما به غلط از این روحیه فاصله گرفته‌ایم.

شهردار تهران بیان کرد: یک حادثه اتفاق می‌افتد و هر یک از سازمان‌ها در جریان یک اتفاق یکدیگر را محکوم می‌کنند، در حالی که سهم هر یک از سازمان‌ها در این حوادث متفاوت است و هیچ سازمانی نمی‌تواند بگوید که هیچ نقشی نداشته است، اگر یک ساختمان تخریب شود و ما به درست علت این حادثه را به 15 سال قبل برمی‌گردانیم، همین اتفاق هم 10 یا 15 سال بعد در مورد ساختمان‌هایی که همین امروز و در زمان مسوولیت ما ساخته می‌شوند، اتفاق می‌افتد و سال‌های بعد در مورد مسوولیت ما هم قضاوت می‌کنند.

وی با طرح این سوال که تا چه موقعی باید این مسیر غلط را در مورد ساخت و ساز شهر تهران پیش بگیریم، گفت: مهم‌ترین چالش از نظر من شکاف بین تدبیر و تغییر است. به عنوان مثال سال‌هاست که در در مورد رشد مهاجرت و شهرنشینی دچار مشکل هستیم و این موضوع بدون هیچ تدبیری کاملا یله و رهاست.

قالیباف اعتماد بین مردم و مسوولان و اعتماد بین مسوولان را مهم‌ترین سرمایه‌ یک جامعه خواند و عنوان کرد: باید از این بت‌پرستی بخشی و سازمانی که از نظر من معضل قرن بیست و یکم است، بیرون بیاییم و برای یک روز هم که شده احساس کنیم که مثلا دیگر شهردار نیستیم و آن وقت متوجه نگاه یک‌جانبه‌گرایانه و حق‌طلبی به نفع خودمان شویم و در غیر این صورت جان و مال و اقتصاد مردم و جامعه را به تارج برده‌ایم.

وی اذعان کرد: باید از نگاه خردجمعی و سیستمی برخوردار شویم، چرا که در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

شهردار تهران در بخشی از صحبت‌های خود انجام کارهای شکلی را بدون توجه به روح قوانین و اصول اولیه کار را یکی دیگر از چالش‌های مدیریتی خواند و اظهار کرد: در کشور ما بسیاری از کارها به صورت شکلی و بدون توجه به مغز و اصل کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ساختمان‌هایی که امروز در تهران می‌سازیم و همه مراحل قانونی را هم طی کرده‌اند، از همین امروز جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند، چرا که از نظر کیفیت مصالح و ساخت و ساز و فاصله زمان، شروع و خاتمه کار فرسوده می‌شوند.

قالیباف در عین حال خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات ما کمبود نیروی ماهر در بخش ساخت و ساز است و پیمانکارانی که نیروی ماهر کافی داشته باشند، بسیار کم است و در حال حاضر اگر همه این پیمانکاران نیروهایشان را برای پروژه‌های شهرداری اختصاص دهند، باز هم کفایت نمی‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اهداف این همایش درست محقق شود، بنابر تئوری پخش مبانی آن در همه جای کشور الگوبرداری می‌شود.

شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تکرار حوادثی نظیر سعادت‌آباد، گفت: البته رسانه‌ها گاهی که موضوعات حاشیه‌ای برایشان مهم می‌شود، برخی از حوادث نظیر حادثه سعادت آباد برایشان مهم می‌شود و آن را بزرگ می‌کنند در صورتی که در سال‌های گذشته حوادثی نظیر حادثه سعادت آباد نیز رخ داده است.

وی با تاکید بر این که در کشورمان ساخت و سازها، استانداردهای لازم را ندارند، توضیح داد: این موضوع به معنای نداشتن قوانین و اطلاعات مناسب نیست، بلکه مهم‌ترین مشکل در بخش اجرا، متوجه مدیران و مجموعه‌های مرتبط است.

قالیباف تاکید کرد: ساخت و ساز در شهر تهران و شهرهای دیگر کشورمان در مجموع وضعیت قابل قبول و قابل دفاعی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکل ترافیک تهران در روزهای اخیر، یادآورشد: مشکل ترافیک نیز همانند مشکل مسکن نیازمند کار جمعی است و اگر مسوول واحدی پیدا نکند، همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند.

شهردار تهران با بیان این که سالانه بالغ بر 400 هزار خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود، افزود: با چنین روند افزایشی در مورد خودروها، آیا باز هم مشکل تهران قابل حل است؟

وی ادامه داد: یک زمانی فکر می‌کردند، مشکل ترافیک با سهمیه‌بندی بنزین حل می‌شود، اما من در همان زمان هم اعلام کردم که سهمیه‌بندی بنزین هیچ مشکلی از ترافیک شهر تهران حل نمی‌کند.

قالیباف اعلام کرد: برای رفع مشکل ترافیک تهران، تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد، اما این اقدامات منطقی، اصولی و مبتنی بر آینده‌نگری نیست، لذا اگر نگاه بخشی‌نگری وجود داشته باشد و همچنان توپ را به زمین دیگری بیندازیم همین روند ادامه می‌یابد.

کد خبر 65458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز