چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مشاور وزیر بازرگانی و مدیر پروژه ملی سامانه املاک و مستغلات ایران، از ممنوعیت خرید و فروش زمین و املاک در کشور بدون کد رهگیری خبر داد.

یه گزارش ایرنا، محمدرضا اعوانی در سفر به شهرکرد گفت: این طرح از یکم آذرماه سال جاری اجرا می‌شود و کارگروهی نیز در این زمینه به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و عضویت 15 نفر از وزرای کابینه تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه این کارگروه، تمامی مشاوران املاک و ساختمان برای خرید و فروش املاک و زمین بایستی از کد رهگیری استفاده کنند و در صورت مشاهده تخلف، ابن خرید و فروش غیرمجاز و غیرقانونی است.

به گفته اعوانی، در مرحله اول تمامی مشاوران املاک، یک امضای دیجتالی دریافت می‌کنند و خرید و فروش و نوع زمین، پلاک ثبتی، کاربری‌ها، زمان ثبت و فروشنده و خریدار در یک سامانه هوشمند به ثبت خواهد رسید.

مشاور وزیر بازرگانی و مدیر پروژه سامانه هوشمند املاک و مستغلات کشور گفت: این امر باعث کاهش سوداگری در خرید و فروش زمین و املاک و کاهش شدید قیمت‌های غیرواقعی زمین و مسکن خواهد شد.

اعوانی اظهار داشت: این طرح ملی از طرح سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی بنزین مهمتر و پرکارتر است و وزرای مهمی از جمله وزیران اطلاعات، مسکن، بازرگانی، تعاون، کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی، دادگستری، اقتصاد و دارایی، ارتباطات و فناوری، وزیر کشور، معاونان برنامه‌ریزی و راهبردی و توسعه منابع انسانی رییس جمهوری، نماینده ویژه رییس جمهوری، رییس سازمان ثبت احوال و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک و سرپرست معاونت نظارت و سیاست اقتصادی و فرهنگی دولت عضو کارگروه آن هستند.

به گفته وی،‌ در این سامانه هوشمند، افراد ممنوع المعامله مشخص خواهند بود و از خرید و فروش چند باره زمین جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مشاور وزیر بازرگانی و مدیر پروژه ملی املاک و مستغلات کشور تاکید کرد: تاکنون 65 هزار نفر از مشاوران املاک و زمین دارای مجوز معادل 90 درصد از کل مشاوران دارای پروانه فعالیت وارد سامانه هوشمند شده اند و مابقی تا هفته های آینده به این شبکه می‌پیوندند.
اعوانی اظهار داشت: هم اکنون 60 هزار سند ملکی در کشور وجود دارد که از این تعداد 30 هزار دارای سند سیم سرب (منگوله دار) هستند و با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید مابقی نیز دارای سند سیم سرب شود.

وی گفت: هرگونه خرید و فروش ملک و زمین خارج از این سامانه فاقد ارزش قانونی است و برای آن باید کد رهگیری ایجاد شود.

معاون سازمان بازرگانی چهارمحال وبختیاری نیز در جمع مشاوران املاک استان، تعداد افراد دارای مجوز را 400 واحد صنفی عنوان کرد و گفت: تنها 30 واحد دارای مجوز نمی‌باشند. رحمت الله صفری افزود: تاکنون 254 نفر از مشاوران املاک آموزشهای لازم را فراگرفته اند و 120 نفر نیز وارد شبکه شدند.

در کارگاه توجیهی مشاوران املاک چهارمحال وبختیاری از طرح صدور کد رهگیری استقبال به عمل آمد و شرکت کنندگان خواستار اجرایی شدن آن شدند.

کد خبر 66514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز