معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: از میان ۷۰۲ ساختمان درمانی بازدید شده، بیش از ۱۵۰ ساختمان ناایمن و پرخطر هستند. در صورت عدم ایمن‌سازی و بروز حریق و حادثه احتمال گسترش و توسعه حریق و تبدیل شدن آن به بحران و فاجعه دور از انتظار نیست.

ایمن نبودن بیمارستان‌ها

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، کامران عبدولی معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره ایمنی مراکز درمانی پایتخت اظهار کرد: درچند سال اخیر ۷۰۲ مرکز درمانی شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و... شناسایی و برای آن‌ها دستورالعمل ایمنی و آتش‌نشانی صادر شده است لیکن علی‌رغم پیگیری و اخطار برای تک‌تک آن‌ها هنوز پیشرفت اجرایی دستورالعمل ایمنی بسیار کند و نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: از میان ۷۰۲ ساختمان درمانی بازدید شده تعداد ۱۵۰ مورد با خطر بسیار زیاد است که بی‌درنگ باید نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام شود که در صورت عدم ایمن‌سازی و بروز حریق و حادثه احتمال گسترش و توسعه حریق و تبدیل شدن آن به بحران و فاجعه دور از انتظار نیست.

عبدولی با بیان اینکه اکثر بیمارستان‌های مهم و بزرگ شهر تهران دولتی و قدیمی است، گفت: تعداد مراجعات این بیمارستان‌ها بسیار زیاد بوده و فراتر از ظرفیت‌های استاندارد و بار تجمعی افراد مراجعه‌کننده زیاد است. این ساختمان‌ها عمدتا ناایمن است و نیاز به ایمن‌سازی آنی دارد.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به وقوع حریق در کلینیک سینا اطهر گفت: عامل اصلی توسعه حریق در کلینیک سینا اطهر عدم دوربندی پلکان‌ها و عدم حوزه‌بندی حریق و دود فضاها نسبت به همدیگر بود که عدم ساماندهی تجهیزات پرخطر مانند سیلندرهای اکسیژن مزید بر علت شده بود. 

او ادامه داد: وجود مکان‌های پرخطر در بیمارستان‌ها و مراکز درمان مانند اتاق تامین اکسیژن، موتورخانه‌ها، انبارها و... شرایط ناایمنی را تشدید می‌کند در هر حال دوربندی پلکان و حوزه‌بندی، ایمنی برق، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق نقش بسیار مهمی در ایمنی مراکز درمانی دارند.

عبدولی تاکید کرد: افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند اغلب شرایط جسمانی یا روحی خوبی ندارند و این افراد علاوه بر مراقبت‌های پزشکی در زمان حریق یا حادثه هر کدام نیاز به کمک برای تخلیه دارند. بنابراین نگاه آیین‌نامه‌ها و سازمان به این مقوله از نظر ضوابط ایمنی وآتش‌نشانی سختگیرانه‌تر خواهد بود.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: اکثر مراکز درمانی قدیمی است و زمانی که ساخته شده‌اند آیین‌نامه‌های ایمنی وجود نداشته یا کامل نبوده‌اند. البته جا دارد از وزارت بهداشت تقدیر کنیم که تقریبا بعد از حادثه سینا اطهر جدی‌تر شده و مجوزها وپروانه‌های جدید مراکز درمانی را منوط به تایید اجرای ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی کرده است که البته هنوز هم جای کار دارد که تکمیل‌کنندگان و نقش اصلی در این خصوص مالکان، ذی‌نفعان و مسئولان مراکز درمانی هستند که باید آستین بالا بزنند و به کمک مردم بیایند و نگرانی در این خصوص را برطرف کنندکه سازمان آتش‌نشانی برای تسهیل اجرای ضوابط در این مراکز به صورت مرحله ای دستورالعمل‌های بهره‌برداری و تکمیلی را به تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داده است.

او ادامه داد: اورژانس کشور نیز پیگیری موضوع را یکی دو سالی هست در دستور قرار داده است، لیکن همکاری سازمان آتش‌نشانی با اورژانس باعث هماهنگی واحدهای HSE مراکز درمانی و همچنین همسان‌سازی چک‌لیست‌های ایمنی و آتش‌نشانی بود.
 

کد خبر 645964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha