همشهری آنلاین: سیزدهمین شماره فصلنامه مطالعات تاریخی با محوریت مطالبی درباره یکصدمین سال مشروطیت منتشر شد.

به گزارش همشهری آنلاین سرمقاله این شماره به مناسبت واقع شدن در یکصدمین سال نهضت مشروطیت نگاشته شده و اسباب و علل توجه گسترده به مشروطیت را در سال 1385 مورد توجه قرار داده است.

سپس سه مقاله «زندگی و زمانه شیخ ابراهیم زنجانی» تألیف عبدالله شهبازی، «بررسی آراء تنی چند از نخبگان جنبش مشروطه‌خواهی در ایران» نوشته دکتر مهدی صلاح، و «بازتاب گفتمان سنت و تجدد در دهه سوم عصر مشروطه» نگاشته تقی صوفی نیارکی آمده است.

در مقاله چهارم نادر پروین مقاله‌ای با عنوان «دولت ملّی» را قلمی کرده و در آن به علل تشکیل این دولت در کرمانشاه و دلایل شکست آن را پرداخته است.

مقاله پنجم «کشف حجاب در آذربایجان» نام دارد که محمد‌ رضایی کارشناس ارشد تاریخ آن را نوشته و با ارائه اسناد تازه‌ای از کشف حجاب در شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان، بازخورد این واقعه را در میان مردم و مسئولان وقت به تصویر کشیده است.

مقاله ششم را دکتر عبدالله متولی عضو هیئت علمی دانشگاه اراک براساس اسناد موجود در پرونده سردار فاخر حکمت با عنوان «فراز و فرود زندگی سیاسی حکمت» نوشته و برای نخستین بار زوایای تازه‌ای را از کنش‌ها و واکنش‌های این رجل عصر پهلوی نمایانده است.

در مقالات هفتم و هشتم دو نشریات بعثت و نهضت روحانیت معرفی شده‌اند. معرفی این نشریه‌ها بر بنیاد اسناد ساواک است.

دوستداران تاریخ معاصر پیش از این با نقش نشریه بعثت در مبارزات سالهای دهه چهل آشنا شده بودند، و این مقاله دریچه‌های تازه‌ای از کارکرد بعثت را در آن مقطع زمانی نشان می‌دهد.

اما معرفی نهضت روحانیت برای نخستین بار صورت می‌گیرد که در اوایل دهه پنجاه در عراق و با کمک دولت آن کشور منتشر می‌شد.

در مقاله نهم با عنوان «انجمن بانوان پیروان قرآن» با یک نهاد گمنام مذهبی دردوران مبارزه آشنا می‌شویم. این مقاله را محمد‌حسن صنعتی نوشته است.

و بالاخره سندهای «بدون شرح» و بخش «نامه‌ها» پایان بخش مقالات این شماره از فصل‌نامه مطالعات تاریخی است.

فصل‌نامه مطالعات تاریخی راباید منظم ترین فصلنامه درمیان نشریات مرتبط با مباحث تاریخ معاصر به شمار آورد که  در سومین سال انتشار خود با مدیر مسئولی احمد خزایی و سردبیری هدایت‌الله بهبودی با بهای 2000 تومان به دست علاقمندان می‌رسد.

کد خبر 6457

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز