همشهری آنلاین: نتایج یک سال کارشناسی شورای ساماندهی و اطلاع رسانی مطبوعات کشور در کتابخانه ملی، پدیدار شد: گرد آوری شماره نخست 300 عنوان از نشریات دوره قاجار.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت کتابخانه ملی، ریاست این شورا را سید فرید قاسمی، محقق و مورخ نامدار تاریخ مطبوعات ایران برعهده دارد که  تا کنون  و به همت سیاستگذاری های این شورا بالغ بر 462 شمارة نخست و نمونه از نشریات دوره قاجار توسط شورای ساماندهی و اطلاع رسانی میراث مطبوعات کشور گردآوری شد.

بر اساس گزارش این شورا، شمارة اول 300 عنوان از این نشریات گردآوری شده است و شمارة اول 92 عنوان دیگر نیز در حال جمع آوری است.

این شورا همچنین تعداد 47 نمونه از شماره های نشریات این دوره را گردآوری کرده است و جمع آوری نمونه های99 عنوان دیگر نیز در حال پیگیری می باشد.
همچنین بر اساس پیگیری های شورای ساماندهی و اطلاع رسانی میراث مطبوعات کشور ، نمونه های 25عنوان از نشریات دوره قاجار که در فهرست نشریات این شورا وجود نداشت نیز بدست آمده است.

بر اساس این گزارش، 312 عنوان از نشریات این دوره در فهرست های در حال بررسی این شورا وجود دارد ولی تاکنون نمونه ای از آنها مشاهده نگردیده است.

لازم به ذکر است شورای ساماندهی و اطلاع رسانی میراث مطبوعات کشور که با حضور رؤسای بخش های نشریات کتابخانه های بزرگ کشور همچون کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، کتابخانه آستان قدس رضوی ، موسسه مطالعات و تحقیقات تاریخ معاصر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی و به ریاست سید فرید قاسمی پژوهشگر برجسته تاریخ مطبوعات کشور تشکیل می شود وظیفه سیاستگذاری ، برنامه ریزی ، هماهنگی و ساماندهی بخش نشریات کتابخانه های معتبر کشور را برعهده دارد .

این شورا  که از سال 1385 و به پیشنهاد علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و در محل کتابخانه ملی تشکیل می شود ، وظیفه ایجاد هماهنگی و وحدت رویه علمی و اجرایی بین بخش نشریات کتابخانه های بزرگ کشور  گردآوری دوره ها و نسخه های نشریه های نایاب و کم یاب جهت تکثیر و انتشار آنها به منظور نگهداری و اطلاع رسانی ، تشکیل بانک اطلاعات نشریات مذکور به منظور اطلاع رسانی به هنگام به مراجعان و برگزاری هم اندیشی های تخصصی به منظور اتخاذ تصمیمات واحد و انتقال تجربیات را برعهده دارد.

کد خبر 32430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز