معاون شهردار تهران گفت: طراحی اپلیکیشن‌های جمع‌آوری و تفکیک زباله آغاز شده و شهرداری تهران با صاحب چند پلتفرم در این زمینه وارد مذاکره شده است که مردم بتوانند با کمک اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند، زباله‌های خود را مدیریت کنند.

اپلیکیشن تفکیک زباله - اپلیکیشن جمع‌آوری زباله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شیوه جمع‌آوری پسماند تهران از ابتدای تشکیل مدیریت شهری ششم مورد انتقاد جدی اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت و آنها خواستار تغییر روند مدیریت پسماند در تهران شدند.

بنابر سیاست‌های مرتبط با حوزه پسماند در دوره پنجم شورای اسلامی شهر طی مدت ۴ سال، طبق طرح «کاپ» برای نوسازی مخازن زباله اقدامی نشد و برخی از محلات به سمت کاهش مخازن رفتند. این مساله باعث پراکنده شدن زباله‌ها در سطح شهر و افزایش زباله‌گردی شد.

ایده کاهش مخازن زباله به منظور اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا با اجرای ناقص در این کلانشهر معضل آفرین شد، بنابراین مدیران شهری تازه‌نفس در دوره ششم شورای اسلامی شهر به فکر تکمیل این چرخه افتادند. 

مدیریت پسماند به داخل خانه شهروندان منتقل می‌شود

جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در واکنش به انتقادات به ایده جمع‌آوری و کم کردن تعداد مخازن زباله در برنامه جامع مدیریت پسماند، گفت: شکل جمع‌آوری پسماند با کاهش تعداد مخازنی که در شهر داریم باید تغییر یابد، اما این کار با یک شیوه کامل اجرای عملیات جمع‌آوری پسماند ممکن است. 

وی با انتقاد از ادامه روند جمع‌آوری پسماند به شکل ۱۰ سال گذشته اظهار داشت: باید تفکیک از مبدا همراه با  نظم‌دهی تخلیه مخازن دنبال شود، یعنی با کاهش  تعداد مخازن،  شکل نظم تخلیه پسماند «تر» هم بازتعریف شود و هر شهروندی مدیریت پسماند خود را بر عهده بگیرد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید با فرهنگسازی مردم را به کاهش تولید پسماند تشویق کنیم، اظهار داشت: اگر بتوانیم طرح تفکیک از مبدا را به درستی انجام دهیم، در بخش اعظم مدیریت پسماند موفق خواهیم شد.

وی افزود: در غیر این صورت هر طرحی برای کاهش تعداد مخازن سطح شهر نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

بهرامی از برنامه‌ریزی برای تامین زیرساخت‌های فناورانه و طراحی اپلیکیشن‌های تفکیک زباله خبر داد و گفت: طراحی اپلیکیشن‌های جمع‌آوری و تفکیک زباله آغاز شده و شهرداری تهران با صاحب چند پلتفرم در این زمینه وارد مذاکره شده است تا مردم بتوانند با کمک اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند، زباله‌های خود را مدیریت کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به موضوع دفن زباله‌های مازاد در آرادکوه عنوان کرد: تقریباً بیش از ۲۵۰۰ تن زباله دفن می‌شود. باید برنامه‌ریزی شود که تنها ۱۰ درصد از زباله تولیدی دفن شود.

راه‌اندازی یک «اپ» جامع تفکیک زباله 

در همین راستا اخیرا محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به بررسی جوانب مربوط به استقرار اپلیکیشن‌های مختلف برای مدیریت پسماند شهر تهران پرداخت و بر لزوم عدم تعدد اپلیکیشن‌ها در مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرد و گفت: ابهام، تناقض و تعارض در ابتدای به‌کارگیری اپلیکیشن‌ها امری طبیعی بوده و نباید در ابتدای کار انتظار بازدهی بالا را داشت.

وی با تاکید بر لزوم محدودسازی تعداد اپلیکیشن‌ها به منظور بهبود روند بهره‌گیری از این نوع هوشمندسازی اظهار داشت: بهتر است یک اپلیکیشن جامع و موفق به عنوان سرگروه سه اپلیکیشن فعال در این حوزه انتخاب شده و شهروندان تنها با «اپ» اصلی در ارتباط باشند و سازمان نیز بر تمامی امور نظارت داشته باشد.

خرید پسماند خشک شهروندان با قیمت واقعی؛ مشوقی برای مشارکت شهروندی

محمدمهدی عزیزی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با تاکید بر توجه به اولویت‌های زیست‌محیطی در اجرای تمامی پروژه‌ها و برنامه‌های این سازمان گفت: کاربرد ابزار هوشمندسازی در مدیریت پسماند شهر از این امر مستثنی نیست، اما ایجاد مشوق‌های جانبی از جمله خرید پسماند خشک شهروندان با قیمت واقعی به منظور تشویق و ترغیب، یکی از اضلاع اصلی اقدامات محیط زیستی از برنامه‌های این سازمان است که بر موضوع استقبال کاربران تاثیر زیادی خواهد داشت. 

وی با استقبال از ایده استفاده از یک اپلیکیشن اصلی و سه اپلیکیشن فرعی خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما در کاربرد این ابزار فناوری، ارتقای تفکیک پسماند در مبدا و افزایش جلب مشارکت شهروندان است که با جایگزینی این روش نوین به جای روش‌های سنتی و در دستور کار قرار دادن مراجعه روزانه خودروهای ملودی به درب منازل، علاوه بر راستی‌آزمایی پیمانکاران و استانداردسازی مدل مدیریت پسماند شهر تهران، شاهد کاهش تعداد زباله‌گردها و افزایش میزان تفکیک پسماند خشک از تر در مبدا خواهیم بود.

کد خبر 643451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha