پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

بردیا بادپر: بازگشایی مدرسه‌ها می‌تواند خیلی از طرح‌ها و برنامه‌های گوناگون فرهنگی و محیط‌زیستی را عملیاتی کند یا برعکس، به فضای مجازی ببرد؛ مثل گروه هم‌یاران طرح «کاپ» (کاهش پسماند) و انتخاب «مدرسه‌ی سبز».

مدرسه‌های سبز  انتخاب می‌شوند

درصورت بازگشایی مدرسه‌ها در مناطق ۲۲‌گانه‌ی تهران این طرح‌ها به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و درصورت غیرحضوری‌بودن، سعی شده در فضاهای مجازی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.
براساس این خبر، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی۱۴۰۱- ۱۴۰۰، دانش‌آموزان در گروه هم‌یاران طرح کاپ قرار می‌گیرند تا ضمن فراگیری مفاهیم حوزه‌ی پسماند، در خانواده‌های خود مروج مدیریت بهینه‌ی پسماند هم باشند.
«نرگس رجایی»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «دستورالعمل آموزشی گروه هم‌یاران طرح کاپ، ویژه‌ی دانش‌آموزان در مناطق ۲۲گانه‌ی تهران ابلاغ شده و قرار است هرمنطقه، مدرسه‌ای را به‌عنوان پایلوت اعلام کند و رابط مدرسه به شهرداری، جهت برنامه‌ریزی معرفی شود.»
به‌گفته‌ی او: «اجرای این طرح سازوکاری دارد که پس از ابلاغ طرح، با هماهنگی بخش آموزش سازمان مدیریت پسماند و واحدهای مرتبط شهرداری‌های هرمنطقه، آموزش‌های لازم به کادر مدرسه و دانش‌آموزان داده خواهد شد و فرآیند کاهش پسماند در مدرسه‌ها آغاز می‌شود. سپس براساس معیارهایی که اعلام شده و پس از ارزیابی و پایش فعالیت‌های هرمدرسه، مدرسه‌های برتر به‌عنوان «مدرسه‌ی سبز» انتخاب می‌شوند و علاوه بر این‌که نشان سبز دریافت می‌کنند، از آن‌ها تقدیر می‌شود. البته ما برای بعد از انتخاب هم برنامه‌هایی داریم.»
رجایی می‌گوید: «فرآیند اجرایی کار، شامل بخش‌های گوناگونی است؛ از جمله این‌که هم‌یار کاپ را از بین دانش‌آموزان انتخاب می‌کنیم یا در مرحله‌ی آموزشی، ایده‌های دانش‌آموزان را می‌گیرند تا ببینند چه‌قدر انگیزه و علاقه برای این کار وجود دارد. در مرحله‌ی آموزش، مفاهیم پسماند را به آن‌ها یاد می‌دهیم و در بخش ارزیابی، فعالیت‌های هرمدرسه، بررسی می‌شود که چه‌قدر پسماند تولید شده، چه‌قدر از این پسماندها، تر است و چه‌قدر خشک و چه‌طور می‌توانیم برای کاهش زباله، کاری انجام دهیم.»
او در رابطه با تکلیف طرح کاپ درصورت غیرحضوری‌بودن مدرسه‌ها می‌گوید: «شکل عملیاتی گروه هم‌یاران طرح کاپ، برای زمان بازگشایی مدرسه‌ها طراحی شده، اما اگر مدرسه‌ها به‌شکل غیرحضوری باشند، ما تمهیداتی اندیشیده‌ایم که به‌طور هم‌زمان در فضای مجازی نیز، فعالیت‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی پوشش دهیم. به‌طور مثال، کمپین آموزشی و اطلاع‌رسانی استقبال از مهر که شامل موشن‌گرافیگ، اینفوگرافیک و انیمیشن‌های آموزشی است، جهت انتشار در فضای مجازی طراحی شده است. تلاش ما این است که بتوانیم با هم‌کاری وزارت آموزش و پرورش،  بیش‌ترین استفاده را از فضاها و امکانات موجود ببریم. هدف ما، تغییر نگاه دانش‌آموزان به محیط‌زیست است و این‌که چه‌طور می‌توانند به زمین کمک کنند. ما می‌خواهیم آگاهی زیست‌محیطی دانش آموزان را افزایش دهیم و از این طریق، علاوه بر دانش‌آموزان، روی خانواده‌های آن‌ها هم تأثیر بگذاریم.»
به‌گفته‌ی رجایی، معاونت فرهنگی سازمان مدیریت پسماند، طرح هم‌یاران کاپ را پیش از این برای هنرمندان و پاکبانان به‌صورت مستمر اجرا کرده که در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۰۰ نفر از هنرمندان به این طرح پیوستند و ۳۰ نفر از پاکبانان هم به‌عنوان هم‌یاران کاپ انتخاب شدند.

کد خبر 629356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha