بردیا بادپر: بحث تحصیل و مدرسه‌ از مهم‌ترین اتفاق‌های این‌روزها که نمی‌توان به‌سادگی از کنارش گذشت.

مدرسه‌ها، بدون حضور  970‌هزار دانش‌آموز  ادامه می‌يابد!

نمی‌توانیم به این بهانه که هفته‌نامه هستیم و انتشار خبر دیر می‌شود، از کنار ترک تحصیل ۹۷۰‌هزار دانش‌آموز بگذریم! که در بین آن‌ها ۷۶۰‌هزار نوجوان دوره‌ی متوسطه و ۲۱۰‌هزار دانش‌آموز دوره‌ی ابتدایی دیده می‌شود.
نه، نمی‌توانیم فکر نکنیم از ۱۵ آبان که دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی دوم به مدرسه رفته‌اند، جای بعضی از هم‌کلاسی‌هایشان خالی است یا از اول آذر، اگر متوسطه‌ی اول و مدارس ابتدایی حضوری به مدرسه بروند، نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز دفتر، کتاب و دوستان مدرسه‌ای و علم را رها کرده‌اند و دیگر به مدرسه نمی‌روند. راستی آن‌ها کجا هستند؟
کنار پدرها هستند، یا به‌جای پدرها سرکار می‌روند و یا در خانه، کنار مادرها به کارهای روزمره‌ی مادرها کمک می‌کنند. دوستی تعریف می‌کرد که روبه‌روی خانه‌شان در منطقه‌ی شهریار، ساختمان نیمه‌کاره‌ای است که از زمان شیوع کرونا، هرروز تعدادی پسر نوجوان همراه پدرهایشان به سر کار می‌آیند تا کار ساختمان زودتر تمام شود. ما حرف آن دوست را جدی گرفتیم، اما امکان گرفتن آمار و خبری وجود نداشت. حالا «علیرضا کاظمی»، سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برخی مناطق کشور را ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد، حدود ۲۱۰‌هزار دانش‌آموز دوره‌ی ابتدایی و ۷۶۰‌هزار دانش‌آموز دوره‌ی متوسطه‌ی اول و دوم در برخی مناطق، ترک تحصیل کرده‌اند که این یک آسیب جدی است.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا، او پس از بررسی مشکلات گوناگون آموزشی تأکید می‌کند: «‌ما سعی کردیم در همین فرصت اندک، برای تمام این چالش‌ها برنامه‌ریزی و تلاش کنیم که این چالش‌ها به‌ویژه جذب دانش‌آموزانی را بالا ببریم که ترک تحصیل کرده‌اند.
در پساکرونا هم باید به‌طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان باشیم.»

وقتی واکسن دانش‌آموزان اجباری نیست
در حالی که ژاپنی‌ها از خودتخریبی ویروس کرونا در جهش جدیدش می‌گویند و امیدوارند که ویروس نابود شود، در ایران هشدار پیک ششم به صدا در آمده و با این‌که شهرها به زندگی عادی بازگشته‌اند. اگر واقعاً جهش جدید و خطرناکی در راه باشد، بهتر است به‌سرعت محدودیت‌هایی اعمال شود و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.
با این حال «علیرضا کمرئی»، سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد همان‌طور که پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از ۱۵ آبان‌ماه به مدرسه رفته‌اند، پایه‌های هفتم، هشتم و نهم و مدرسه‌های ابتدایی از ابتدای آذر بازگشایی می‌شوند.
البته بر اساس توافق وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش، شرط فعالیت و حضور در مدرسه‌ها، واکسیناسیون نیست و به گفته‌ی او تا ۱۰ آبان‌ماه، ۸۸درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸‌سال واکسن زده‌اند و تاکنون در ۱۶ استان، ۹۰ تا ۹۹‌درصد و در ۱۱ استان دیگر، ۸۰ تا ۹۰‌درصد دانش‌آموزان واکسن دریافت کرده‌اند که جای امیدواری دارد.
به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش، در شرایط همه‌گیری بیماری کووید۱۹، فاصله‌گذاری‌ها ۹۵‌درصد در جلوگیری از ابتلا به بیماری مؤثر بوده و آن‌چه که در مدرسه‌ها برای مقابله با کرونا رعایت می‌شود، فاصله‌گذاری و تهویه‌ی هوای کلاس‌ها است.

 یعنی قضیه جدی است
در دوسال گذشته بارها خبرهایی درباره‌ی بازگشایی مدرسه‌ها مطرح شد و البته ما هم جدی نگرفتیم. آمار بیماران را در اخبار می‌دیدیم و می‌دانستیم اتفاقی نمی‌افتد و بعد با خیال راحت می‌رفتیم سراغ همان کلاس‌های آنلاین. اما این‌بار انگار قضیه جدی است واکسیناسیون با سرعت انجام می‌شود. حتی «سیدمجتبی شفیعی بهنمیری»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام می‌کند: «تغییر ساعت اجرای محدودیت‌های ترافیکی (طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا)، هم‌زمان با بازگشایی کامل مدرسه‌ها در پایتخت اعمال می‌شود.» به گفته‌ی او تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک در پایتخت از ابتدای آذرماه خواهد بود.
به هرحال با همه‌ی این فرضیات و بایدها و نبایدهای این روزگار کرونا، جاماندن از تحصیل نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز، قصه‌ی تلخی است که کاش به فکرش باشیم و همه‌ی آن‌هایی را که دیگر به مدرسه بازنمی‌گردند، دوباره به مدرسه برگردانیم.

کد خبر 636966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha