نصب نگاره‌های حدیث ولایت رضوی بر سر درِ منازلی که پلاک‌ آنها ۱۱۰ دارد، از چندی پیش در دستور کار معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۸ قرار گرفته است.

امام ريوف

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این طرح ابتدا کارشناسان تمام پلاک‌های ۱۱۰ را در محله‌های منطقه ۸ شناسایی می‌کنند و بعد از مطرح کردن طرح و رضایت شهروندان، حدیث ولایت رضوی بر اساس نوع نمای ساختمان روی سنگ یا کاشی طراحی می‌شود و برسر در منزل شهروندان نصب می‌شود. در حال حاضر ۳۶ پلاک ۱۱۰ در منطقه ۸ شناسایی شده تا در پلاک‌های ۱۱۰ نگاره‌های حدیث ولایت رضوی نصب ‌شود.

البته ناگفته نماند شهروندانی هم که قبلاً پلاک منزلشان ۱۱۰ بوده و این پلاک ثبت شده و حالا طبق تقسیم‌بندی جدید پلاکشان تغییر کرده است، می‌توانند با ارائه مدارک متقاضی دریافت نگاره حدیث رضوی شوند. افتتاحیه این مراسم در محله دردشت برگزار شد و شهروندان از این طرح استقبال کردند و حتی شهروندانی هم که پلاکشان ۱۱۰ نیست به‌صورت خودجوش خودشان می‌خواهند این نگاره‌ها را سفارش دهند و بر سر در منزلشان نصب کنند.  

  • فضای معنوی در محله دردشت

متبرک به نام امام رئوف

شهروندان همیشه از اقدامات ابتکاری و مثبت شهرداری استقبال می‌کنند و در خصوص نصب نگاره‌های حدیث رضوی هم این اتفاق افتاده است. افتتاحیه مراسم نصب سنگ‌های منقش به حدیث رضوی در محله دردشت در کوچه دهم در حالی برگزار شد که شهروندان با رعایت پروتکل‌های اجتماعی در کوچه حضور داشتند و عده‌ای دیگر از تراس و پنجره نظاره‌گر مراسم بودند.

تعدادی از مسئولان شهرداری منطقه ۸ در این مراسم حضور داشتند. یکی از اهالی موقع نصب نگاره حدیث رضوی اسفند دود می‌کرد و دیگری صلوات می‌فرستاد. فضا بسیار معنوی بود و برخی چشم‌هایشان پر از اشک شده بود. یکی از اهالی در میان با حسرت گفت: «ای کاش پلاک خانه من هم ۱۱۰ بود» و پیرمردی حرف‌های او را تأیید کرد و گفت: «پلاک خانه ما ۱۱۰ نیست اما خودم می‌روم نگاره حدیث سفارش می‌دهم.» خوشبختانه این طرح با استقبال گسترده اهالی روبه‌رو شده است و شهروندان دیگر هم که پلاکشان ۱۱۰ نیست علاقه به نصب نگاره حدیث رضوی دارند.  

  • نصب نگاره‌ها طبق نمای ساختمان و معماری ایرانی 

متبرک به نام امام رئوف

نصب نگاره‌های حدیث رضوی نه تنها به زیبایی نمای ساختمان‌ها می‌افزاید بلکه باعث زیبایی نمای اصلی ساختمان هم می‌شود و بافت و نمای ساختمان هم آسیبی نمی‌زند. در این میان مسئولان در انتخاب جنس و نوع نگاره حساسیت و ظرافت زیادی به خرج داده‌اند. «سوسن مسلمی» یکی از اهالی محله دردشت در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه امروزه در محله ساختمان‌ها با نماهای مختلف ساخته شده‌اند، مسئولان شهرداری متناسب با نمای ساختمان‌ها، جنس و نوع و حتی رنگ نگاره‌ها را انتخاب می‌کنند. از نزدیک شاهد نصب نگاره در محله‌مان بودم که می‌دیدم مسئولان با چه حساسیت و وسواسی به انتخاب نوع سنگ می‌پردازند. به‌عنوان مثال برای نمای ساختمانی با سنگ سفید نمی‌توان کاشی با رنگ آبی در نظر گرفت در واقع در این طرح نمای اصلی ساختمان نباید خراب شود.» او می‌افزاید: «شهرداری با این اقدام توانسته بخشی از معماری ایرانی را به تصویر بکشد که در معماری ایرانی شاهد استفاده از آیات قرآن و حدیث‌ها هستیم.»

  • حفظ هویت محله ثامن 

یکی از اهداف طرح نصب نگاره حدیث رضوی بر سر در منزل شهروندان، حفظ هویت منطقه ثامن است. «محمد پیرمرادی» یکی از اهالی محله دردشت که اخیراً بر سر در منزلش نگاره حدیث رضوی نصب شده، معتقد است نصب این حدیث موجب خیر و برکت در محله می‌شود. او می‌گوید: «منطقه ۸ منطقه‌ای است که مزین به نام امام هشتم شیعیان است و برای ما افتخار است که در این منطقه زندگی می‌کنیم. حرکت شهرداری در نصب این حدیث‌ها بسیار ارزشمند است چراکه در محله‌های قدیمی که قدم بگذارید نشانی از هویت قدیمی محله به چشم می‌خورد و نصب این حدیث هم باعث حفظ هویت محله می‌شود و از طرفی باعث زیبایی نمای ساختمان می‌شود. البته‌ای کاش که شرایطی را شهرداری به وجود می‌آورد که سایر پلاک‌های منازل هم در این طرح شرکت داده می‌شدند و نکته جالب توجه اینجاست که بیشتر اهالی از این طرح استقبال کردند.»

  • شناسایی ۳۶ پلاک ۱۱۰ در منطقه ۸

یکی از شرایط لازم برای نصب نگاره‌های حدیث رضوی، داشتن پلاک ۱۱۰ است و این درحالی است که تاکنون کارشناسان ۳۶ پلاک ۱۱۰ در محله‌های منطقه را شناسایی کرده‌اند. در چند سال گذشته پلاک‌های منازل شهروندان بر اساس برخی از معیارها و ضوابط در شهرداری تغییر کرده و شهروندان پلاک‌های جدید دریافت کرده‌اند و در طرح نصب نگاره‌ها، شناسایی پلاک‌های منازل بر اساس پلاک‌های جدید صورت گرفته است و امکان دارد شهروندی بر اساس تقسیم‌بندی‌های گذشته پلاک ثبت شده ۱۱۰ را داشته باشد اما پلاک جدیدی که دارد ۱۱۰ نباشد که این افراد می‌توانند با مراجعه به معاونت اجتماعی و مدارک پلاک ثبت شده قدیمی خود، متقاضی نصب نگاره حدیث رضوی شوند و شهرداری هم با این افراد همکاری و نگاره‌های حدیث رضوی را برایشان نصب خواهد کرد.

۳۶ پلاک ۱۱۰ تاکنون در منطقه ۸ شناسایی شده است.  

نگاره‌ها از جنس سنگ و کاشی انتخاب می‌شوند

  • معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۸ /رضایت شهروندان در اولویت است

متبرک به نام امام رئوف

در نگاه اول شاید همه شهروندان که پلاک منزلشان ۱۱۰ است از نصب نگاره‌های حدیث رضوی رضایت داشته باشند اما اینکه شخصاً اعلام رضایت کنند بسیار اهمیت دارد. «محمد بنی حسن» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «نصب نگاره‌های حدیث رضوی مراحلی دارد که چندان ساده نیست و ابتدا کارشناسان پلاک‌های ۱۱۰ را شناسایی و نیازسنجی کردند و شخصاً با حضور سایر مسئولان و مدیر محله با شهروندان این پلاک‌ها به‌صورت حضوری وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم رضایت کامل آنها را بگیریم. و این در واقع پیچیده‌ترین بخش این طرح است. به این دلیل که تمام هدف ما این است که شهروند از اقدامات ما احساس رضایت داشته باشد در نهایت مالکانی که رضایت داشتند در این زمینه در طرح شرکت داده شدند.»

او می‌افزاید: «افتتاحیه نصب نگاره‌های حدیث رضوی به تازگی در محله دردشت برگزار شده و همچنان در سایر محله‌ها ادامه دارد و یکی از مراحلی که باید با دقت و ظرافت به آن پرداخته شود، انتخاب نوع سنگ یا کاشی است که حدیث رضوی روی آن نقش می‌بندد. در واقع ما بر اساس نما، رنگ نما و بافت ساختمان سنگ‌ها را انتخاب می‌کنیم که با نمای کلی ساختمان در تضاد نباشد و زیبایی نمای را بیشتر کند.» 

کد خبر 622055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha