همشهری آنلاین: نماز جمعه نخستین روز از شهریور به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز گفت: سختگیری قدرتهای بزرگ دنیا در قبال موضوع هسته‌ای ایران که با فناوری خود و در شرایط تحریم به دست آورده است هم ظلم به ما و هم ظلم به بشریت است. 
   
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه این موضوع الگویی برای دیگر کشورها می‌شود که آنها نیز در این زمینه فعالیت نداشته باشند افزود: باید به گونه‌ای عمل کرد که خطر سلاح هسته‌ای وجود نداشته باشد اما بشریت بتواند از این منبع انرژی استفاده کند.

وی اضافه کرد: این بستگی دارد به اینکه کشورهای جهان سوم برای اینکه برای توسعه پایدار خود گام بردارند با هم همکاری کنند تا قدرتهای بزرگ که با امکانات دیگران امروز همه چیز را در اختیار دارند دست از زورگویی، قصاوت، تهدید و آلوده کردن فضای بشری دست بردارند. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته‌ای مظلوم است گفت: مشخص است که برای تسویه حساب با انقلاب اسلامی در این زمینه بهانه گیری می‌کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: امروز برخی کشورها در دنیا در حال استفاده از ذغال سنگ برای تأمین انرژی خود هستند که این مسئله موجب تخریب محیط زیست می‌شود و خطرات اساسی آن برای بشریت در آینده بسیار نگران کننده است.

وی افزود: باید زمینه استفاده از انرژ‌ی‌هایی مانند خورشیدی، باد، گداخت و جوش هسته‌ای فراهم شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مهمترین محور سند چشم انداز بیست ساله و 5 ساله توسعه بعدی دانایی محوری است.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل کشور تنظیم سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه است افزود: امسال دولت، قوه قضائیه، مجلس و نهادهای مربوط همکاری‌های خوبی با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تدوین این سیاستها داشته اند.

وی گفت: در این پیشنهادها که به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شده است روی مسائل مهمی در همه زمینه‌ها به ویژه مسائل زیربنایی تکیه شده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در زمینه نظامی گفت: بر اساس سیاست‌های زیربنایی‌ای که پس از جنگ اتخاذ شد امروز یکی از مقتدرترین کشورهای جهان سوم در صنایع نظامی هستیم.

وی همچنین به مسئله گرجستان و قفقاز اشاره و اضافه کرد: در قفقاز خطر رویارویی دو خطر هسته‌ای دنیا پیش آمد که باید درباره این گونه مسائل مدبرانه عمل کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: اینکه به خاطر مسئله کوچکی تهدیدهایی را قدرتهای هسته‌ای مطرح کرده اند خطرناک است و امیدواریم این گونه مسائل برای منطقه پیش نیاید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور گفت: این روز جزو بهترین روزهای ملت و تاریخ کشورمان است.

خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران با اشاره به مشکلاتی که پس از قبول قطعنامه درباره آزادی اسرا ایجاد شد افزود: صدام تلاش می‌کرد تعهدات قطعنامه را مخدوش کند تا جمهوری اسلامی ایران شرایط آنرا بپذیرد اما راه به جایی نبرد.

وی گفت: اسرا پس از بازگشت به کشور عشق و علاقه به اسلام و انقلاب را نشان دادند و اکنون بخشی از جامعه فعال و موجب دلخوشی نظام هستند.

وی همچنین به گشایش نخستین مجلس خبرگان در سال 58 اشاره کرد و افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جزو قوانین مترقی دنیا به دلیل محتوای اسلامی و ملی آن است و اکنون مجلس خبرگان رهبری پشتوانه ملت و موجب آرامش مردم است.

هاشمی رفسنجانی گفت: در روزهای آینده اجلاس خبرگان رهبری آغاز به کار می‌کند و مسئله هسته‌ای و موضوع یارانه‌ها با دعوت از مسئولان در دستور کار این اجلاس قرار دارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به میلاد حضرت مهدی (عج) افزود: امروز همه ما در سایه امام زمان (عج) هستیم و ایشان امید بشریت برای حل مشکلات هستند.

وی گفت: مراسمی که برای میلاد حضرت حجت (عج) برگزار می‌شود بسیار مهم است اما گاهی با خرافات و اقدامات ناشایستی همراه می‌شود.

هاشمی رفسنجانی همچنین یاد و خاطره شهید لاجوردی ، اندرزگو و عراقی و شهدای دولت را گرامی داشت.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نیز در ادامه بحث شکل گیری نظام بر محور قرآن ، به بررسی نقش و آثار حمد و تسبیح در تربیت و ساخت انسان‌های مسلمان و صالح و متعهد پرداخت و بر طرف کردن غم و اندوه، یافتن قدرت صبر و رسیدن به مقام رضایت بین خدا و بنده را از دیگر آثار مفید و سازنده حمد و تسبیح خداوند برشمرد .

وی افزود: افرادی که رابطه خدا و انسان را در زندگی دیده اند با هیچ چیز حاضر نیستند آن را عوض کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: همواره باید تلاش کرد با تفکر و خداشناسی حالت رضایت خود و خداوند را بوجود آورد که در این صورت هیچ گاه شکست و مرارت برای انسان وجود نخواهد داشت.

خطیب جمعه تهران نورانیت محیط و محل زندگی انسان را دستاورد ارزنده دیگر حمد و ستایش خداوند برشمرد و گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان همه ما می‌توانیم از درس‌های مهم عملی اسلام در بخش حمد و ستاش خداوند بهره گیریم تا زندگی سعادتمندی داشته باشیم.

کد خبر 61207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز