همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مشهد بسر می‌برد، بطور جداگانه در جمع فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی و اصلاح‌طلبان این استان سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دوشنبه (21 مرداد)در جمع فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مشهد سخن می‌گفت، با بیان اینکه خصوصی سازی که الان اتفاق می‌افند آن‌طور نیست که تصور شده، چرا که قرار بود واگذاری‌ بخش‌های دولتی به بخش خصوصی صورت نگیرد نه شبه دولتی.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: متاسفانه مشتریان عمده بورس شرکت‌های شبه‌دولتی هستند و با این روند در حال دورشدن از سیاست‌های اصل ‌44 هستیم.

وی ادامه داد: از همان قدم‌های اول شروع کار خصوصی‌سازی، با اشکال مواجه شدیم؛ به طوری که در حال حاضر خصوصی‌سازی صورت‌گرفته مطابق با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

وی با بیان این‌که " بخش خصوصی می‌تواند در همه حوزه‌ها مانند نفت، گاز، پتروشیمی و ... وارد شود" تصریح کرد: هرچند این بخش سرمایه کافی برای این کار را ندارد اما دولت باید با دادن وام‌ ارزان به این بخش کمک کند؛ چراکه صرف واگذاری مثلا یک خط آهن به بخش خصوصی هنر نیست، بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که این بخش یک خط آهن با سرعت بالا بسازد و خوشبختانه با مصوبه مجمع، راه برای بخش خصوصی باز گذاشته شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن را در راستای خصوصی‌سازی،‌ وظیفه‌ای بزرگ خواند و اعلام کرد: این بخش باید اقدام به ایجاد تشکل کند و پشتوانه‌های اعتباری خود را به کار بگیرد.

وی با بیان این‌که " شرایط برای حضور نیروهای دانا در تصمیم‌گیری در مجمع کاملا فراهم است" افزود: سیستم تصمیم گیری مجمع در حال حاضر یک سیستم به روز و مناسب و آماده پذیرفتن پیشنهادهای بخش خصوصی است.

وی افزود: قبل از انقلاب و نیز اوایل انقلاب شرایط برای حضور بخش خصوصی مطلوب نبود و دوران دفاع مقدس نیز این فرصت را از ما گرفت؛ اما بعد از اتمام جنگ، سیاست‌های سازندگی که وام‌گرفته از فرمان امام خمینی(ره) بود اجرا شد و سیاست تعدیل را به دلیل ضرورتی که احساس می‌شد، پیاده کردیم. لذا در این راستا اقدام به حذف و کاهش کوپن‌ها کردیم؛ چراکه جامعه گرفتار یارانه‌ و کوپن شده بود و نیز سعی شد قیمت ارز را واقعی کنیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان این‌که " مجمع تشخیص مصلحت نظام توانست تفکر منفی‌ای را که مردم نسبت به بخش خصوصی داشتند عوض کند" افزود: با مطرح شدن طرح تمدن بزرگ اسلامی در سال ‌75 چشم‌انداز بسیار خوبی برای ‌25 سال یعنی تا سال ‌1400 در همه بخش‌ها در نظر گرفته شد که این طرح سند چشم‌انداز سیاست است و فرق آن با سند چشم‌انداز ‌20 ساله همین است که در این راستا کتابی تهیه و به مجلس داده شده که با توجه به اتمام عمر دولت من این کتاب تا الان در مجلس مانده و دارد خاک می‌خورد، البته گاهی اوقات به بندهایی از آن عمل شد ولی اگر در همان زمان تصویب می‌شد در حال حاضر یک برنامه ‌25 ساله داشتیم.

وی با تاکید بر این‌که "‌مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه نمی‌نویسد" اظهار کرد: نوشتن برنامه، کار دولت و مجلس است و ما مقید هستیم وارد کار این دو نشویم؛ لذا سیاست‌ها را تعیین و برای نوشتن برنامه در اختیار مجلس و دولت قرار می‌دهیم.

وی با بیان این‌که " اولین برنامه ‌5 ساله چهارم در ابتدای دولت خاتمی نوشته شد" افزود: اگر به این برنامه به دقت عمل شده بود، یک چهارم از راه را به خوبی رفته بودیم، ولی متاسفانه به آن عمل نشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: امر نظارت به طور ذاتی وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست؛ بلکه مجمع به عنوان مشاور مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت می‌کند و با تاکید ایشان بر مداومت نظارت مجمع تشخیص مصلحت بود، که این امر را انجام می‌دهیم؛ چون نظارت بر اجرای سیاست‌ها خاص مقام معظم رهبری است.

وی با بیان این‌که " همیشه گفته‌ایم با سیاست‌های ابلاغی فاصله داریم" تصریح کرد: با توجه به این‌که درصد عمده‌ای از بخش‌ها در دست دولت بود تصمیم گرفته شد به بخش خصوصی واگذار شود و در این میان مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ذیل اصل ‌44 را تنظیم می‌کرد که این کار صورت گرفت.

وی درباره تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای اجرای اصل ‌44 نیز اظهار کرد: زمان‌بندی لازم صورت گرفت اما به آن عمل نشد و اگر دولت در این زمان‌بندی طبق چشم‌انداز ‌20 ساله و سیاست‌ها عمل می‌کرد، باید در حال حاضر انبوهی از سرمایه‌گذاری در ارز را می‌داشتیم و به بخش خصوصی برای امر تولید می‌دادیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: تاکید ما هم بر این بود که طی پنج سال باید دولت بخش‌هایی را که درصدد واگذاری آن‌ها هستیم به بخش خصوصی واگذار کند که این امر را در دولت خود شروع کردیم ولی با شعارهایی مانند اختصاصی‌سازی آن را تضعیف کردند.

وی افزود: هم‌چنین دولت باید سالانه ‌10 درصد اتکای خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد که این اتفاق نیفتاد و حتی بانک مرکزی اعلام کرده است که در حال حاضر از ‌83 درصد از ارزهای نفتی استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت: با توجه به این که در بخش یارانه قرار است جراحی صورت بگیرد اما معلوم نیست که این جراحی چه میزان خونریزی به دنبال دارد، باید یارانه‌ها به تدریج هدفمند شوند، در غیر این صورت به دردسر می‌افتیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که " نظارت قوی بر اجرای سیاست‌های اصل ‌44 وجود ندارد و مقام معظم رهبری نیز به این امر اشاره کرده‌اند" ادامه داد: آیین‌نامه نظارتی ضعیفی داریم؛ به طوری که مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط در حد مصوبات مجلس می‌تواند نظارت داشته باشد، اما به محض واردشدن به میدان عمل دیگر بحث نظارت ما مطرح نشده، جز این که باید از روند کار گزارش‌هایی تهیه و به ما داده شود و البته این گزارش‌ها را به هر صورتی که بخواهند تهیه می‌کنند و حتی بعضی مواقع در این گزارش اعلام شده است که جلوتر از برنامه هم پیش رفته‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که " نظارت بر اجرای سیاست‌ها خیلی سخت بوده و نظارت بر قانون آسان‌تر است" گفت: سختی این نظارت به این دلیل است که هرکس می‌تواند خود تفسیر متفاوتی از سیاست داشته باشد.

وی هم‌چنین با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهارکرد: سیاست‌های این برنامه کاملا مشخص است و بعد از این که به تایید مقام معظم رهبری رسید برای تصویب به مجلس داده خواهد شد.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: با توجه به این‌که برنامه پنجم توسعه در دست تهیه است؛ لذا بخش خصوصی باید خود را بیشتر آماده کند، چراکه این بخش می‌تواند به ساماندهی جریان تولید و اقتصاد و پیشرفت و توسعه کشور بپردازد.

وی با اشاره به این‌که " یکی از مهمترین ابزارهای دنیا بهره‌وری است" افزود: با توجه به این‌که استفاده نامتعادل از فرصت‌ها و استفاده مسرفانه از مواد و منابع داشته و در کنار آن نیروی کار ماهر کمی داریم؛ بنابراین ضعیف‌ترین نظام بهره‌وری را داریم.

وی با بیان این‌که " دولت با نصیحت به بهره‌وری نمی‌رسد" گفت: دنیا از ابتکار خود و ما از منابع‌مان استفاده می‌کنیم؛ لذا وجود بخش خصوصی متعهد برای رسیدن به سهم ‌5 / ‌2 درصدی بهره‌وری در رشد تولید، ضرورت دارد و رسیدن به این میزان نه شعار است و نه امری بلندپروازنه.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که " مشکل عمده کشور ما مربوط به سیاست خارجی این حوزه است" تصریح کرد: در حال حاضر تعامل فعالان اقتصادی کشور با دنیا برای آن‌ها گران تمام می‌شود و مشکلاتی از قبیل معطل ماندن کالاها در بنادر و کارخانه‌ها، وجود مشکل در حمل و نقل و گمرکات، گرفتن بیمه اتکایی و سخت‌شدن شرایط بیمه‌ای و ... وجود دارد که نشان‌دهنده این است که فشار زیادی بر تولید گران بخش خصوصی و دولتی در حال حاضر وجود دارد.


در جمع فعالان سیاسی اصلا‌ح‌طلب خراسان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین طی سخنانی در جمع تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان‌های خراسان در مشهد ، که در تالار آینه حرم رضوی برگزار شد، جامعه زنده و امیدوار به آینده را جامعه‌ای دانست که مردم آن بتوانند در عرصه‌های مختلف مشارکت داشته و در چارچوب‌های قانونی و شرعی از حق آزادی، سخن و رای برخوردار باشند.

 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: این شرایط پس از دوران استبدادزده در ایران با حضور موثر مردم شکل گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط مناسبی برای تحقق آزادی فکر و رای در کشور فراهم شده است.

وی حرکت حکومت بر مبنای دین اسلام را بهترین محمل برای پیاده شدن اهداف مردم‌سالاری و آزادی در کشور دانست و تصریح کرد: اسلام هیچ‌گونه تناسبی با زور و تحمیل عقیده و فکر ندارد و فلسفه جهان بینی اسلام ناشی از درک آزادانه حقایق است.

وی با بیان این‌که " عصر کنونی، عصر معجزه عقلی است" خاطرنشان کرد: قرآن در دین خاتم، پذیرش آزادانه دین، اعتقاد و فکر را ترویج می‌کند و در سراسر این کتاب آسمانی به تعقل و استدلال تاکید و از خرافه، بی‌تدبیری و بی‌عقلی بر حذر می‌دارد.

رئیس مجلس خبرگان انتخابات را رکن حکومت اسلامی و مردم را عامل تحقق حکومت دینی ذکر کرد و شرط تشکیل حکومت دینی را پذیرش مردم دانست.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نهادهای اصلی حکومت با رای و مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم مردم شکل گرفته است.

وی یکی از وظایف مهم احزاب و فعالان سیاسی کشور را کمک به حضور پرشورتر مردم در انتخابات ذکر کرد و افزود: اگر فعالان و احزاب سیاسی بتوانند چنین نقشی را در جامعه ایفا کنند، به رسالت واقعی خود عمل کرده‌اند.

هاشمی‌رفسنجانی استفاده بهینه و موثر از ظرفیت‌های کشور را با تدبیر و مدیریت قوی‌تر، عامل غلبه بر برخی مشکلات دانست و گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم از ظرفیت‌های مدیریتی کشور بهتر استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقش زنان را در مراحل مختلف انقلاب اسلامی برجسته و انکارناپذیر دانست و افزود: بانوان می‌توانند به آینده بسیار خوب در کشور امیدوار باشند.

وی با اشاره به انتقاد برخی زنان از لایحه حمایت از خانواده که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، خاطرنشان کرد: این لایحه در مرحله بررسی و بحث قرار دارد و قطعی نیست و حتما با شنیدن آرا و نظرات مختلف در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 60471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز