همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت در دیدار جمعی از تشکل‌های دانشجویی با وی درحسینیه جماران با به تشریح هشت شاخص مصوب مجمع درباره برنامه پنجم توسعه کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، ‌درابتدای این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پس از رحلت امام(ره) نیز این مکان(حسینیه جماران) یکی از مقدس‌ترین مکان‌هاست، با اشاره به خاطراتی از دوران انقلاب تا آغاز جنگ گفت: ما کارهای کشورداری را پیش از جنگ آغاز کرده بودیم و پرورش نیروها به سالهای ابتدایی انقلاب برمی‌گردد و همین باعث شد که کار ما پس از جنگ نسبتا راحت تر باشد.

هاشمی رفسنجانی افزود: ما از همان دوران سخت نیز به فکر پرورش دانشگاه‌ها و توسعه آنها بودیم، لذا از همان سالهای اول با نظر امام آماده سازی دانشگاه‌ها ، پرورش و توسعه آن طراحی شد که ازنظر کمی‌وکیفی حرکت‌های علمی را آغاز کردیم، چرا که معتقد بودیم وهستیم که پایه‌های اساسی توسعه کشور نیروی انسانی است و تاریخ هم همین امر را گواهی می‌دهد.

وی ادامه داد: هرجا در تاریخ انسان‌های عالم و آگاه وجود داشته اند تمدن‌ها خلق شده‌اند و هرگاه به دلیلی مانند غرور و تکبرها در داخل، نیروی انسانی صالح تضعیف شده، تمدن‌ها شکسته شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: توسعه کمی برای ما تا حدودی آسان بود در حالی که ابتدای انقلاب مشکلات جدی در بخش آموزش داشتیم و بسیاری از اساتید استخوان دار و با معلومات یا فرار کرده بودند و یا شرایطی داشتند که از نظر نیروهای انقلابی قابل قبول نبود. بنابراین با ایجاد انقلاب فرهنگی به سمت توسعه کمی دانشگاه‌ها پیش رفتیم البته دولت امکاناتی نداشت و ناچار شدیم که به سمت بخش خصوصی روی بیاوریم و دانشگاه آزاد را تاسیس کردیم و سختی‌های زیادی را در عرصه آموزش تحمل کردیم تا امروز که 5/3 میلیون دانشجو و عده‌ی زیادی فارغ التحصیل در کشور داریم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه" امروز برای یک جهش علمی آماده هستیم" گفت: ما راه را گام به گام طی کردیم تا به اینجا رسیدم و امروز برای یک جهش علمی که مقدمه جهش بسیار وسیع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، آماده هستیم. در سند چشم انداز بیست ساله باید تبدیل به مقام اول در منطقه شویم که متاسفانه در دو سه سال گذشته نه تنها جلو نرفتیم، بلکه در مقاطعی هم عقب گرد کردیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید محور حرکت دانایی باشد، نه نفت و منابع طبیعی، تاکید کرد: آنچه کمبود داشته ایم و تا به حال درست استفاده نشده بهره وری از سطوح انسانی است. ما امروز کمبود سرمایه نداریم؛ زمانی ما برای تهیه حتی یک دلار میدویدیم اما امروز دولت به این فکر است که از دلارها چگونه استفاده کند.

وی ادامه داد: درعین حال همواره محاصره خارجی را داشته ایم و هیچ گاه دستمان باز نبوده اما به هر حال با تکیه بر منابع انسانی و خصوصی سازی در سال 1404 در میان 27 کشور منطقه باید اول باشیم.

در ادامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به بیان برخی از شاخص‌های برنامه پنجم توسعه پرداخت و گفت: این شاخص‌ها شامل هشت محور است که هنوز به تایید مقام معظم رهبری نرسیده و تنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است. این موارد شامل ارتقای سهم تحقیق به سه درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه است که اکنون کمتر از نیم درصد آن محقق شده و در واقع در این چهار سال ما درجا زده ایم. بودجه داشته‌ایم اما جذب دانشگاه نشده است. شاخص دوم اینکه حداقل 20 درصد از فارغ التحصیلان کارشناسی باید به کارشناسی ارشد و دکترا بروند. البته نسبتا وضع مان در این چند سال خوب است و شیب آرامی را در این زمینه می بینیم که بابودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم آسانتر خواهد شد.

وی افزود: شاخص سوم تلاش برای کسب مقام اول در تولید علم و فناوری است که درحال حاضر وضع مان بد نیست، البته مقام اول نیستیم و ترکیه، مصر و عربستان از ما جلوتر هستند اما به هر حال ما باید به مقام اول برسیم. شاخص چهارم افزایش تولید ثروت از علم و فناوری است که اساسا شاخص تحقق چشم انداز و بالا رفتن تولید ناخالص ملی اینجا است که سهم افزایش ثروت از ناحیه علم و فن به سه درصد افزایش پیدا کند.

رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام گفت که شاخص پنجم شامل افزایش ثبت اختراعات است که پایین تر از حد کافی ثبت اختراعات داریم، درحالی که جوانان ما بسیار خلاقند؛ اما اختراعاتشان به ثبت نمی‌رسد و تلاش داریم که در این برنامه سهم اختراعات افزایش یابد و شاخص ششم افزایش سرانه‌ خدمات الکترونیکی به 35 درصد است و شاخص هفتم تاکید بر فناوری‌های "های تک" است و دقیقا همین نقطه است که تنازع میان کشورهای جهان سوم و اروپا و آمریکا آغاز می‌شود آنها از این امکان به خوبی استفاده میکنند و نمی‌خواهند که کشورهای جهان سوم خصوصا ایران که دارای نیروهای نخبه زیادی است از این فناوری بهره ببرند.

هاشمی رفسنجانی افزود: امروز مساله انرژی مساله‌ آینده ساز بشری است. مواد انرژی زای گاز و نفت تجدید پذیر نیستند بنابراین بحران در قیمت نفت به همین دلیل رو به افزایش است.

وی افزود: آمریکایی‌ها سالها استفاده از منابع طبیعی را در سواحل این کشور و آلاسکا ممنوع کرده بودند تا در زمانی که جهان با کمبود منابع مواجه شد قدرت اول باشند اما امروز به دلیل وجود بحران بوش از مجلس این کشور اجازه گرفته است تا بخشی از سواحل آمریکا و آلاسکا را بهره برداری کنند و در این شرایط یکی از راه ها استفاده از انرژی هسته‌‌ای است که گرچه گران تمام می شود، اما مفید است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند و ما هم ثابت کرده ایم که به دنبال جنگ نیستیم ما در زمان جنگ می‌توانستیم از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنیم اما این کار را نکردیم چرا که نمی‌خواستیم بی گناه در جنگ کشته شود . لذا آنها می دانند اما به خاطر آنکه ما انحصار هسته‌ای را نشکنیم با ما این گونه رفتار می‌کنند. مساله بسیار جدی است و نباید ساده فکر کرد ما می‌خواهیم انحصار "های تک" را بشکنیم اما آنها این را نمی‌خواهند این مسائل مربوط به امروز نیست بلکه من از ابتدای دولت خودم نیز با انحصار هسته‌‌ای مواجه بودم اما همیشه با تدبیر و مذاکره مشکلات را عبور می‌دادیم، امروز که نزدیک شده‌ایم به این فناوری، فشارها را بیشتر کرده‌اند که باید با تدبیر، یکدیگر را درنظر بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه فضای کشور بسیار مهم است و نباید بی‌گدار به آب زد تصریح کرد: این انرژی برای ما بعد علمی دارد نه امنیتی، نقطه مقابل دانش شکافت هسته‌ای، انرژی حاصل از جوش هسته‌ای است که اگر بشر بتواند به آن دست پیدا کند به منبع ناتمامی دست پیدا خواهد کرد. امروز در دنیا گام‌های اولیه آن برداشته شده است. پیش از انقلاب نیز روس‌ها امکانات بسیار محدودی را به ما داده بودند که امروز در دانشگاه آزاد گام‌های اولیه آن را آغاز کرده ایم که البته به نظرم در آینده نیز با فشارهایی از این جهت مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: اما شاخص هشتم نقشه جامع علمی کشور است که باید مشخص شود چون همه علوم و فنون ما و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت آنها باید مشخص شود و با این هشت مورد می توانیم به هدف مهم دانایی محوری که در چشم انداز بیست ساله آمده است برسیم و این کار ، کار شما دانشجویان است که با تحقیق و تفحص این مسئولیت را انجام می دهید البته نظام باید پشتیبانی کند و دانشگاه‌ها و بانکها نیز در این زمینه سهیم شوند چرا که دانشجو یا استاد تنها بودجه ای ندارد تا بتواند به تنهایی هزینه‌ی آن را تحمل کند. در عین حال مطمئن باشید که ما در هر گام با فشارهای بین‌المللی مواجه خواهیم شد اما مقاومت را از قرآن و ائمه و امام راحل آموخته ایم. دانشمندان در دنیا زیاداند اما دانشمندان متعبدی که پایبند به دین ‌و مذهب باشند کم‌اند انشاءالله شما از آنان باشید و دراین مصاف بزرگی که انقلاب اسلامی در پیش دارد سربازان پیشتازی باشید.

کد خبر 59486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز