همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی عراق با وی گفت: عراق امن، آزاد و یکپارچه خواست ایران است.

به گزارش ایرنا  به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار که سه شنبه ( اول مرداد) برگزار شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایجاد شرایطی که مردم عراق بتوانند سرنوشت خود را بر عهده بگیرند و پایان اشغال این کشور توسط نیروهای بیگانه، می‌تواند آینده روشنی را برای مردم عراق به همراه داشته باشد. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه، اتهام فکنی اشغالگران عراق علیه جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر دخالت در اوضاع داخلی این کشور، دروغی بزرگ و آشکار خواند. وی افزود: واهی بودن بهانه اشغالگران برای ایجاد امنیت، مبارزه با تروریسم و اهداف بشردوستانه در اشغال عراق، امروز مشخص شده است و آنها با فرافکنی به دنبال ایجاد دلایلی برای ادامه حضور اشغالگرانه در عراق هستند.

هاشمی رفسنجانی اصرار آمریکا برای نوشتن قرارداد امنیتی دراز مدت با عراق را در حقیقت هموار کردن راه برای ادامه اشغال این کشور عنوان کرد و افزود: مردم عراق با اتحاد و یکپارچگی و به دور از اختلاف می‌توانند مانع از این گونه اقدامات اشغالگران شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عراق را کشوری غنی از لحاظ منابع خدادادی بیان کرد و گفت: این نعمت‌ها مسئولیت مردم عراق را برای حرکت در مسیر توسعه و اسلام و همچنین آزادی و استقلال سنگین‌تر می‌کند.

هاشمی رفسنجانی، امکانات و تجربه جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به مردم عراق و جهت بازسازی این کشور، وسیع عنوان کرد و گفت: فراهم شدن شرایط برای حضور ایران می‌تواند منافع بی‌شماری برای مردم دو کشور به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به فرهنگ غنی مردم عراق، نقش چهره‌های فرهنگی در بازسازی این کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: مردم عراق از یک جریان مستبد نجات پیدا کرده ولی گرفتار یک جریان اشغالی و استکباری شدند و اکنون با تکیه بر گذشته تاریخی خود می‌توانند شرایط را تغییر دهند. 

در این دیدار چند تن از چهره‌های فرهنگی و هنری عراق در سخنان جداگانه‌ای خواستار تسهیلات بیشتر از سوی ایران برای مسافرت زائران و گردشگران عراقی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین تقاضا برای ایجاد خانه فرهنگ عراق درجمهوری اسلامی ایران به منظور آشنایی بیشتر مردم دو کشور با فرهنگ غنی یکدیگر شدند.

کد خبر 58746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز