سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA‌) اعلام کرد گونه جدیدی از یک داروی ضد دیابت پرمصرف می‌تواند به عنوان داروی ضد چاقی در این کشور به فروش برسد.

ٌWegovoy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این سازمان داروی «وگووی» (Wegovoy)، گونه با دوز بالای داروی ضد دیابت «سماگلوتاید» (semaglutide) ساخت شرکت «نوو نوردیسک» را برای کنترل درازمدت وزن تایید کرد.

بررسی‌های انجام شده درباره این دارو بوسیله شرکت تولیدکننده نشان داد افرادی که داروی تزریقی «وگووی» را دریافت کرده بودند، به طور میانگین ۱۵ درصد یعنی حدود ۱۵.۳ کیلوگرم وزن کم کرده‌اند. این افراد برای ۱۴ ماه مداوم وزن کم کردند و بعد وزن‌شان به حد پایداری رسید. در مقابل در گروهی که دارونما به آنها تزریق شده بود، میانگین کاهش وزن حدود ۲.۵ درصد یا فقط کمتر از ۲.۵ کیلوگرم بود.

دکتر هرولد بیس، مدیر پزشکی مرکز پژوهشی متابولیسم و تصلب شرائین لوئیزویل در این باره گفت: «با داروهای موجود، شما شاید به کاهش وزنی ۵ تا ۱۰ درصدی برسید، و گاهی تا این حد هم موفق نمی‌شوید.»

بیس که کارشناس ارشد علمی انجمن پزشکی چاقی آمریکا هم هست، در بررسی‌های این دارو شرکت داشته است.

در آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیون بزرگسال یعنی از هر سه نفر یک نفر چاق هستند.

به گفته بیس، کاهش حتی ۵ درصدی وزن افراد می‌تواند سودمندی‌های بهداشتی مانند بهبود انرژی، فشار خون، میزان‌های قند و کلسترول خون داشته باشد، اما این مقدار اغلب بیماران را که متمرکز بر کاهش وزن هستند، راضی نمی‌کند.

بیس گفت به نظر می‌رسد «وگووی» بی‌خطرتر از داروهای اولیه چاقی باشد که به علت ملاحظات ایمنی «به کنار گذشته شده‌اند. شایع‌ترین عوارض جانبی «وگووی» مشکلات  گوارشی، از جله تهوع، استفراغ، اسهال و استفراغ است. این عوارض جانبی معمولا فروکش می‌کنند، اما حدود ۵ درصد افراد شرکت‌کننده در بررسی دارو به علت این عوارض جانبی مصرف آن را قطع کردند.

این دارو همچنین بالقوه ممکن است خطر یک نوع تومور تیروئید را بالا ببرد، بنابراین افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی برخی از انواع تومورهای تیروئید و اندوکرین (غدد درون‌ریز) را دارند، نباید آن را مصرف کنند. «وگووی» همچنین خطر افسردگی و التهاب لوزالمعده را بالا می‌برد.

«وگووی» شکل مصنوعی یک هورمون طبیعی روده است که اشتها را مهار می‌کند. بیماران این دارو به طور هفتگی زیر پوست تزریق می‌کنند. این دارو نیز مانند سایر داروهای کاهش وزن باید به همراه ورزش، رژیم غذای سالم و سایر اقدامات مانند نگه‌داشتن یادداشت روزانه غذاهای مصرفی به کار رود.

شرکت دانمارکی سازنده این دارو هنوز قیمت آن را اعلام نکرده است، اما گفته می‌شود قیمت آن شبیه قیمت داروی دیگر این شرکت به نام «ساکسندا» (Saxenda) یک داروی دیگر کاهش وزن با تزریق روزانه است که معمولا بدون بیمه هر ماه هزینه‌ای بیش از ۱۳۰۰ دلار دارد.

دکتر آرچانا سادهو، رئیس برنامه دیابت در بیمارستان متودیست هوستون می‌گوید استفاده از «وگووی» بستگی به قیمت آن و پوشش بیمه‌ای خواهد داشت.

سادهو که ارتباط با شرکت نوو نوردیسک ندارد، قصد دارد بیماران چاق و مبتلا به نوع دیابت نوع ۲ را با «وگووی» درمان کنند. به گفته او، این دارو باعث می‌شود بیماران زودتر احساس سیری کنند و انسولین بیشتری از لوزالمعده برای کنترل قند خون آزاد شود. به این ترتیب بیماران به احتمال بیشتری برای ورزش کردن و تغذیه سالم‌تر انگیزه پیدا می‌کنند

کد خبر 605601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha