چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

نازخند صبحی: ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نامیده‌اند. ضرورت تامین حق شهروندان برای دسترسی آزادانه به اطلاعات و برخورداری از آگاهی‌های ضروری موجب شده است آزادی مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی در جوامع معاصر از جایگاهی برجسته برخوردار باشد.

حفظ و حراست از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و ایجاد شرایط مطلوب برای فعالیت روزنامه‌نگاران ایجاب می‌کند هیچ محدودیتی در فرآیند جست‌وجو، جمع‌آوری، تهیه و تدوین اخبار، اطلاعات مورد نیاز همگان، همچنین انتقال و انتشار آنها وجود نداشته باشد تا دست‌اندرکاران مطبوعات و سایر رسانه‌های عمومی بتوانند براساس حقوق و آزادی‌های بنیادی عقیده و بیان و اطلاعات و مطبوعات که در قوانین اساسی و اسناد حقوقی بین‌المللی پیش‌بینی شده وظایف حرفه‌ای خود را انجام دهند.

حق دسترسی آزادانه همگان به اطلاعات از ضرورت شناخت شرایط محیط زندگی برای رفع نیازهای اجتماعی و نگهبانی از مصالح و منافع عمومی سرچشمه گرفته است و تحقق این حق مستلزم آن است که امکانات تاسیس و فعالیت آزاد مطبوعات و سایر رسانه‌ها تامین و تضمین شود.

حق همگانی برای برخورداری از اطلاعات با تدارک اخبار و گزارش‌ها به وسیله نشریات و رسانه‌ها و توسط روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تحقق می‌یابد.

وظیفه اصلی روزنامه‌نگاران آن است که اطلاعات صحیح، جامع و کامل در مورد تمام موضوع‌ها و مسائل مربوط به نیازهای اجتماعی و منافع و مصالح عمومی را در اختیار مردم بگذارند. به عبارت دیگر روزنامه‌نگاران موظفند تمام اطلاعاتی را که شهروندان برای مشارکت فعال در زندگی یک جامعه مردم‌سالار نیاز دارند، آماده و به آنان عرضه کنند. در عین حال، آزادی روزنامه‌نگاری برای دستیابی به اخبار و اطلاعات و انتقال آنها ضرورتا دارای محدودیت‌هایی است که باید نسبت به رعایت آنها متعهد و مسئول باشند.

پیش‌بینی وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی روزنامه‌نگاران در قوانین و مقررات حقوقی و مجموعه‌ معیارهای اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به همین منظور صورت می‌گیرد. اما تحقق وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی روزنامه‌نگاران در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط استقلال و شرافت حرفه‌ای آنها تامین شده باشد و به این منظور، توجه به حقوق و امتیازهای معنوی و اجتماعی روزنامه‌نگاران نیز ضروری است.

در  رسانه «خبر» باید به منزله یک خدمت اجتماعی و نه یک کالای بازرگانی، نگریسته شود، به همین جهت روزنامه‌نگار در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران مطبوعات بلکه در مقابل جمع وسیع خوانندگان و منافع و مصالح عمومی جامعه نیز مسئولیت دارد و این مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند که در شرایط و اوضاع و احوال مختلف همیشه براساس وجدان اخلاقی خاص خود عمل کند و به واقعیت‌های عینی توجه کرده و اخبار و اطلاعات صحیح و دقیق و مقاله‌ها و تفسیرهای منطقی و منصفانه در اختیار خوانندگان بگذارد. 

در نهایت اینکه، احترام به استقلال و حاکمیت ملی، نظم و امنیت عمومی و آرامش روانی جامعه و دفاع از منافع همگانی و حراست از نهادهای قانونی حکومت مردمی از وظایف اجتماعی مهم روزنامه‌نگار به شمار می‌رود. اکنون با توجه به شرح وظایف روزنامه‌نگار، می‌توان مقتضیات انجام وظیفه روزنامه‌نگاری را چنین برشمرد:

تامین و حفظ آزادی و استقلال حرفه روزنامه‌نگاری با حمایت حقوقی از امنیت و آسایش شغلی روزنامه‌نگاران

جلوگیری از تهدید جسمی و جانی آنان از طریق قوانین ملی  و مقررات حقوقی،  منطقه‌ای و بین‌المللی

آزادی روزنامه‌نگاران برای تاسیس انجمن‌ها و اتحادیه‌های حرفه‌ای

تشکیل نهاد مستقل نظارت بر صدور کارت هویت حرفه‌ای به منظور تعیین سلسله مراتب شغلی

تشکیل کمیته‌ای جهت حمایت از روزنامه‌نگار در صورت تعطیلی  یا واگذاری و یا فروش موسسه مطبوعاتی

حمایت از حقوق آفرینندگی فکری روزنامه‌نگاران

ارج‌گذاری به مشارکت زنان در کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و مقابله با هرگونه تبعیض در استخدام و ارتقای شغلی روزنامه‌نگاران زن

خودداری از هرگونه فشار حرفه‌ای و سیاسی در مورد چگونگی فعالیت روزنامه‌نگار

مشارکت روزنامه‌نگاران در مالکیت و مدیریت موسسات مطبوعاتی و رسانه‌ای و موافقت آنان برای انتخاب مسئولان  و مدیران تحریریه

ایجاد امنیت شغلی برای روزنامه‌نگار به ویژه در شهرستان‌هایی که هفته‌نامه‌های متعددی دارند و هیچ‌گونه امنیت شغلی برای کارکنان خود تامین نمی‌کنند

بیمه و تامین‌اجتماعی کلیه روزنامه‌نگاران

کد خبر 59953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز