همشهری آنلاین: پکن روز جمعه ۲۵ جولای (۵ مرداد) دو هفته مانده به شروع بازی‌های المپیک، با وجود اقداماتی فوری برای پاک کردن هوا در دست انجام بوده است، بار دیگر با مه‌دود پوشیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با این که مقامات چینی نگرانی‌ها در مورد وضعیت هوای پکن را رد می‌کنند، اما ژاک روگ، رئیس کمیته بین‌‌المللی المپیک (IOC) هشدار داده بود که در صورتی که کیفیت هوا بد باشد، ممکن است برخی از مسابقات عقب بیفتد.

سون ویده، سخنگوی کمیته سازمان‌دهی المپیک در این باره گفت: "گاهی هوا مه‌آلود به نظر می‌رسد، اما کیفیت هوا واقعا خوب است."

"اطمینان ما بر اساس ۱۰ سال تلاش برای پاک کردن هوا است. ما اکنون طرح مداومی برای تضمین کیفیت هوای پاک در حین المپیک در دست انجام داریم."

مقامات چینی معمولا به مه‌دود شهر با کلمه "مه" اشاره می‌کنند.

مه‌دود روز جمعه علیرغم کارزار گسترده دولت چین در روزهای آخرهفته برای کاهش آلودگی هوا با بستن کارخانه‌ها و ممنوع کردن بیش از یک میلیون خودرو از آمدن به خیابان‌ها رخ داد.

 از روز یکشنبه ماشین‌ها بر حسب زوج یا فرد بودن شماره پلاک یک روز در میان اجازه ورود به خیابان‌ها را خواهند داشت. دولت پیش از این حدود ۳۰۰ هزار ماشین آلوده‌کننده شدید را از خیابان‌ها خارج کرده بود.

شهر پکن در چند روز اخیر کیفیت هوایی بهتر از معمول را تجربه کرده بود و این امیدواری به وجود آمده بود که این اقدامات موثر واقع شده است.

اما از روز چهارشنبه مه‌دود خاکستری آشنای شهر دوباره پدیدارشد، و شاخص آلودگی هوای شهر به طور میانگین به ۱۳۰ یا "آلودگی خفیف" رسید.

 در حالی که در یکشنبه گذشته در اولین روز اجرای محدودیت‌های رانندگی، این شاخص در حد ۶۵ یا "خوب" قرار داشت.

دو شائوزونگ، مهاون رئیس اداره حفاظت محیط زیست پکن روز جمعه به خبرنگاران گفت آلاینده‌های اصلی هوای پکن که از ماشین‌ها ناشی می‌شوند مانند دی‌اکسیدکربن از اول ماه جولای تا روز جمعه ۲۰ درصد کاهش یافته‌اند.

او گفت شهر در طول این مدت ۲۲ روز با "آسمان آبی" به خود دیده استغ که دو روز بیشتر از مدت مشابه در سال قبل است.

آلودگی هوا تهدید عمده‌ای برای مسابقات المپیک در روزهای ۸ تا ۲۴ آگوست (۱۸ مرداد تا ۳ شهریور) است و روگه، رئیس IOC سال قبل هشدار داد که کیفیت بد هوا ممکن است به تعلیق برخی از مسابقات از جمله مسابقات استقامتی مانند ماراتون بینجامد.

کد خبر 59139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز