همشهری آنلاین: پکن وجود بیش از یک میلیون ماشین این شهر را هنگام برگزاری مسابقات المپیک ممنوع خواهد کرد تا از آلودگی هوا جلوگیری کند و ازدحام ترافیک را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت محلی پکن در وب‌سایت خود اعلام کرد برای دوماه از 20 جولای (31 خرداد) به بعد ماشین‌های با شماره پلاک‌های زوج و فرد به صورت یک روز در میان از ورود به خیابان‌ها منع می‌شوند.

 همچنین 70 درصد همه ماشین‌ها و وسائل نقلیه دولتی یا تحت مالکیت شرکت‌های دولتی بر مبنای مقرراتی که از هفت هقته پیش از دوره برگزاری مسابقات در 8 تا 24 آگوست (28 مرداد تا 3 شهریور) اعمال می‌شود، نباید وارد خیابان‌ها شوند.

آلودگی هوا در پکن- AFP

پکن،پایتخت چین، یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و گازهای خروجی از وسائل نقلیه گاز که از بیش از سه میلیون ماشین متصاعد می‌شوند، مسئول اصلی کیفیت بد هوا قلمداد می‌شود.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ژاک روژ هشدار داد که رویدادهای ورزش استقامتی مانند ماراتون ممکن است برای  محافظت ورزشکاران در برابر آلودگی هوا به تاخیر بیفتند.
پیش از این، گروهی از 10000 ورزشکاری که به المپیک پکن می‌روند، در مورد تاثیرات بهداشتی انجام مسابقات در پکن ابراز نگرانی کرده بودند.

پکن در آگوست 2007 یک دوره چهارروزه ممنوعیت ورود یک میلیون ماشین به خیابان‌ها را به اجرا درآورد،‌اما ظاهرا بهبودی قابل‌توجهی در کیفیت هوا بوجود نیامد.

مه‌دود غلیظ به مشخصه پکن بدل شده است، اما مقامات دولتی مدعی هستند که کیفیت هوا در طول سال‌ها به یمن کارزار 20 میلیارد دلاری پاک کردن محیط زیست که از سال 1998 آغاز شده، رو به بهبود بوده است.

دو شیان‌ژونگ، معاون رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر، در این باره می‌‌گوید اخیرا علاوه بر ممنوعیت رفت و آمد ماشین‌ها، کارخانه‌های شدیدا آلوده‌کننده در طول بازی‌ها تعطیل و کار در هزاران کارگاه ساختمانی در پکن محدود خواهند شد.

ممنوعیت رفت و آمد ماشین‌ها همچنین به هدف برطرف کردن ترافیک شدید در پکن صورت می‌گیرد که هر روز 1200 ماشین جدید به خیابان‌های آن وارد می‌شوند.

کد خبر 55577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز