جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا برای شرکت در آیین گشایش بازی‌های المپیک به پکن سفر می‌کند.

اشپیگل آنلاین گزارش داد، کاخ سفید اعلام کرد جرج بوش اوایل ماه اوت به چین سفر می‌کند. بدین ترتیب او بر خلاف درخواست‌های بین‌المللی در این خصوص عمل کرد که در اعتراض به نقض حقوق بشر در چین این جشن را تحریم کند.

پس از آنکه نیروهای امنیتی چین تظاهرکنندگان را در تبت سرکوب کردند همواره این گمانه‌زنی مطرح بود که آیا بوش در اعتراض به نقض حقوق بشر در چین آیین گشایش بازی‌های المپیک در این کشور را تحریم خواهد کرد یا خیر.

باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از کسانی بود که در جریان عبور مشعل المپیک از سانفرانسیسکو از بوش خواسته بود نشانه‌ای آشکار را علیه سیاست چین به نمایش بگذارد. اوباما درخواست کرد در صورتی که آن کشور سیاست خود را در تبت و منطقه دارفور در جنوب سودان تغییر ندهد، بوش از حضور در آیین گشایش المپیک دوری کند.

با این حال بوش اعلام کرد بازی‌های المپیک [آشنایی با پرچم المپیک] گردهمایی ورزشی است و او به چین سفر می‌کند تا از ورزشکاران آمریکایی حمایت کند. لورا، همسر وی هم او را در این سفر همراهی خواهد کرد. دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید گفت رییس جمهور آمریکا در این سفر درباره حقوق بشر و آزادی ادیان سخنرانی خواهد کرد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد در جریان این سفر بوش مذاکراتی سیاسی را با رهبری چین خواهد داشت. او همچنین قرار است از کره جنوبی و تایلند هم دیدن کند.

پس از سرکوب اعتراض‌ها در تبت تعدادی از روسای دولت و سران کشورها تهدید به تحریم حضور در آیین گشایش بازی‌های المپیک کرده بودند. به ویژه کشورهای غربی انتقادهای صریحی را از رفتار رهبری چین و نیروهای مسلح این کشور داشتند. نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است، به تازگی تاکید کرده که حضورش در این جشن بستگی به آن دارد که مذاکرات میان چین و فرستادگان دالایی لاما چگونه پیش برود. دولت پکن پیش از این در خصوص سیاسی شدن بازی‌های المپیک هشدار داده است

کد خبر 56918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز