سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارکرد شبکه پرس.تی.وی را باید در چارچوب آرایش رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرا مرزی تحلیل کرد.

میزان سرمایه‌گذاری که برای تلویزیون انگلیسی زبان ایران صورت گرفته در مقایسه با رسانه‌های رقیب بسیار اندک و قابل مقایسه نیست.

به گزارش ایسنا، حسن عابدینی ـ استاد ارتباطات و مدیرکل اخبار شبکه العالم گفت: راه‌اندازی شبکه پرس.تی.وی بیانگر این واقعیت است که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است تا پیامش را از طریق رسانه‌های فراگیر در اختیار افکار عمومی بین‌المللی قرار دهد.

در قرن بیست و یکم جنگ ابزار به جنگ افکار تبدیل شده است و ایران مزیت نسبی زیادی در این عرصه دارد.

وی نیروی حرفه‌ای را مولفه دیگری در ارزیابی یک رسانه خبری دانست و اظهار کرد: کشورهای اسلامی به صورت کلی و جمهوری اسلامی به صورت موردی در حوزه تامین نیروی حرفه‌ای تلویزیونی با تنگنا مواجه‌اند. قدمت دانشکده برای تربیت نیروی انسانی در حوزه خبرنگاری تلویزیونی در ایران کمتر از ‌٥ سال است البته این نارسایی در میان مدت قابل حل است.

او تصریح کرد: حتی اگر پرس.تی.وی در این مقطع نتواند شانه به شانه رسانه‌های خبری قدرتمند دنیا پیش برود اما به دلیل وابستگی به جمهوری اسلامی ایران و مزیت نسبی ایرانی بودن، طیف عظیمی از مخاطبان که خواهان دانستن دیدگاه‌های ایران در قبال رخدادهای بین‌المللی هستند، اخبار این شبکه را پیگیری می‌کنند.

عابدینی افزود: رسانه‌هایی چون سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی بعضا بیش از 3 دهه فعال هستند در حالی که پرس.تی.وی تنها 2 ساله دارد؛ با این وجود میزان پیشرفت خوب بوده گرچه اگر سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد و زمینه‌ برای تربیت نیروی انسانی بیشتر شودف بی‌تردید میزان کارایی شبکه بسیار بالاتر می‌رود و چشم‌انداز روشنی را برای آینده آن می‌توانیم متصور شویم.

وی اعتماد مخاطب را سرمایه‌ی اصلی یک رسانه دانست و اظهار کرد: به خاطر تعدد رسانه‌ها در عصر کنونی و سرعت انتقال اطلاعاتی که وجود دارد، اساسا حبس اطلاعات امروزه نه میسر و نه مقرون به صرفه است. مخاطبان دسترسی آسانی به شبکه‌های رقیب دارند. اینکه شبکه‌ای حاضر شود خبر دروغ منتشر کند اندک است و از این رو بسیاری از بنگاههای خبرپراکنی به دستکاری اطلاعات متوسل می شوند.

مدیرکل اخبار شبکه العالم تفاوت کار رسانه‌های مختلف را در نوع چینش خبر، زاویه دوربین و بهره گیری از شیوه های القا پیام دانست و اذعان کرد: این مهم در دنیا به رسمیت شناخته شده است که هر رسانه‌ای در چهارچوب سیاست و خط‌ مشی آن بنگاه خبری عمل می‌کند و مخاطب آن را به رسمیت می‌شناسد. کسی که پرس‌تی‌وی را می‌بیند انتظار دارد نگاه دیگری را به رویدادها جدای از نگاه بی‌بی‌سی و سی‌ان ان ببیند و چون مخاطب در جریان است با همان ذهنیت شبکه را می‌بیند.

او تاکید کرد: پرس.تی.وی، رسانه‌یی است که به صداقت خبری پایبند بوده است. به دیگر سخن هنوز نشنیده‌ام که خبری از پرس.تی.وی تکذیب شده باشد و این موضوع موجب رضایتمندی مخاطبان است.

به گفته‌ی عابدینی، پرس.تی.وی زبان کسانی شده است که تا کنون تریبونی برای گفتن حرف‌های خود چه در جامعه آنگولا ساکسون و چه در جامعه اروپایی نداشتند و کمتر رسانه‌ای اقدام به بازتاب دادن دیدگاه‌های آنان می‌کرده است. شبکه‌های وابسته هژمونی نظام سلطه دیدگاه‌های این طیف را عموما سانسور می‌کرده‌اند.

مدیرکل اخبار شبکه العالم در خصوص میزان موفقیت شبکه پرس.تی.وی در زمینه ترویج فرهنگ ایرانی بین مخاطبان غربی نیز گفت: ترویج فرهنگ مغایر با نظام غربی که در چارچوب جهانی سازی بر شریانهای رسانه یی دنیا حاکمند بسیار دشوار است. در این جدال سنگین رسانه یی یک طرف - جمهوری اسلامی با یک رسانه‌ انگلیسی زبان با دو سال سابقه و در جبهه مقابل ده‌ها رسانه با تجربه و قدمت زیاد و توانمندی‌های فراوان صف ارایی کرده اند. اما بهر حال بر اساس انچه من روی انتن شبکه پرس می بینم بحث‌های فرهنگی در پرس تی وی است از اولویت برخوردار است.

او با تاکید بر این که اصولا رسانه‌ها به سرمایه فراوانی احتیاج دارند، گفت: الجزیره انگلیسی زبان در قطر سال گذشته با بودجه‌ای معادل یک میلیارد دلار راه‌اندازی شد در حالیکه بودجه کل سازمان صدا وسیما که شامل بیش از ‌١٠٠ شبکه‌ی محلی، ملی و بین‌المللی از جمله پرس تی‌وی می شود تنها حدود ‌٤٠٠ میلیون دلار یعنی ‌٥/٢برابر کمتر از الجزیره انگلیسی زبان است. باید برای جامه عمل پوشاندن به انتظارها اقدام به سرمایه گذاری کرد.

وی یادآور شد: در ایران باید یک مرکز آموزش نیروهای حرفه‌ای برای شبکه‌های خبری تلویزیونی داشته باشیم که در حال حاضر فقط دانشکده صدا و سیما است که یک رشته ژورنالیسم تلویزیونی دارد که آن هم سرگرم تربیت نیروی فارسی زبان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آن جایی که نظام سلطه ممکن است زمانی تصمیم بگیرد صدا و تصویر کسانی که با هزمونی غرب مخالفند را روی ماهواره قطع کند، لذا باید جمهوری اسلامی ایران از نظر داشتن یک ماهواره‌ی مستقل که تامین کننده امنیت پیام رسانی باشد را به صورت جدی دنبال کند.

کد خبر 56750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز