یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: نظارت بر اجرای طرح نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس با چالش‌هایی همراه بوده است.

اولین چالش اختلاف بین دستگاه‌های ناظر با دستگاه مجری یعنی سازمان نوسازی است.

براساس مصوبه مجلس، سازمان نوسازی از اجرای برخی از مقررات مربوط به شهرداری معاف شد ولی مجلس همچنان بر نظارت پژوهشگاه زلزله‌شناسی و وزارت مسکن و شهرسازی بر طرح‌های نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس کشور تاکید دارند.

چگونگی نوسازی، مقاوم‌سازی‌ مدارس و نحوه نظارت بر آنها، موضوع گفت‌وگوی امروز همشهری با علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش مجلس هفتم و نماینده مردم تهران در مجلس هشتم است.

  • برخی پیمانکاران به بهانه‌های مختلف، مسائل فنی، ایمنی و استانداردها را رعایت نمی‌کنند، چه مسائلی موجب این امر می‌شود؟

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور باید یک نظارت دقیق، مداوم و خاصی در زمینه نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس کشور اعمال کند تا اعتبارات به نحو مطلوبی هزینه شود.

اگر در طرحی استانداردها رعایت نمی‌شود و ایمنی لازم را ندارد، بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای باید جلوی آن گرفته شود. در یک مدرسه صدها دانش‌آموز حضور دارند و ما در مقابل حفظ سلامت آنها مسئولیم.

  • شما نیز معتقدید آمار تلفات زلزله در مدارس بیشتر است؟

اگر در زمان وقوع زلزله دانش‌آموزان در حیاط مدرسه حضور داشته باشند تعداد تلفات به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

نیمی از زمان مفید زندگی کودکان و نوجوانان در مدارس سپری می‌شود و با توجه به حضور آنها در زنگ‌های تفریح در کنار دیوارهای محوطه مدرسه و اجرای ضعیف این دیوارها، مطمئنا تعداد زیادی از دانش‌آموزان هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله زیر دیوارها می‌مانند.

  • صرفه جویی مالی و کمبود برخی مصالح، می‌تواند دلیل اجرای نامناسب برخی طرح‌ها باشد؟

افزایش هزینه‌ها و ملاحظه برخی مسائل نباید موجب رعایت نشدن استانداردها و نظارت نکردن بر طرح‌های نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس شود. مدارس باید با بهترین و مرغوب‌ترین مصالح ساخته شود تا در برابر زلزله مقاوم باشد؛حتی اگر این موضوع منجر به افزایش هزینه‌ها بیش از آنچه سازمان مدیریت اعلام کرده شود.

  • به این ترتیب شما رعایت بالاترین استانداردها در طرح‌های سازمان نوسازی را ضروری می‌دانید.

در ساخت مدارس باید بالاترین حد استانداردها در نظر گرفته شود، حتی بالاتر از ساختمان‌های اداری، دلیل این تاکید حجم بالای تلفات در حوادث غیرمترقبه در مدارس است.

برای مثال در زلزله چین درصد زیادی از تلفات مربوط به مدارس این کشور بود و این آمار تلفات، تاییدی بر حساسیت خاص مجلس در باره نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس کشور است.

  • نتیجه حساسیت مجلس منجر به ادامه نظارت ارگان‌های دیگر در بحث نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس کشور شد؟

تامین امنیت روحی و جسمی دانش‌آموزان در مدرسه اهمیت بسیاری دارد. براساس مصوبه مجلس، مدارس ساخته شده باید از نظر مقاوم بودن در برابر زلزله به تائید پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و از نظر واجد شرایط بودن استحکام ساختمان و استانداردهای لازم به تائید وزارت مسکن و شهرسازی برسد.

البته سازمان نوسازی مدارس کشور توان نظارتی مناسبی دارد که با نظارت وزارت مسکن و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی کامل‌تر می‌شود.

کد خبر 53871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز