علی‌اصغر محمدی: پس از حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر در آذر‌ماه سال91 و حواشی بسیار آن، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تجهیز مدارس به فناوری، سیستم‌های گرمایشی استاندارد و آزمایشگاه، مهم‌تر از مدرسه‌سازی است و فعلا نباید آجر روی آجر گذاشته شود.

مدرسه

اینکه چرا وزیر آموزش و پرورش در ماه‌های واپسین وزارتش به این نتیجه رسیده است که تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس نیز باید در اولویت باشد پرسشی است که بی‌پاسخ مانده است. نبود آزمایشگاه در مدارس گویای این واقعیت تلخ است که دانش‌آموزان مطالب آموزشی را به‌صورت تئوری می‌آموزند و ساعت آزمایشگاه در تقویم آموزشی یا وجود ندارد یا اینکه مانند زنگ ورزش چندان جدی گرفته نمی‌شود. اکنون معدودی از مدارس برای تجهیز آزمایشگاه‌های خود سراغ صنایع آموزشی می‌روند و بی‌توجهی مسئولان نظام آموزش و پرورش کشور به امر آزمایشگاه و رویکرد آنها به کاربرد تکنولوژی‌های نوین به‌صورت سطحی در مدارس سبب شده تا نه آزمایشگاه در مدارس جایگاهی داشته باشد و نه هوشمندسازی. درباره تجهیز آزمایشگاه‌ها و هوشمندسازی مدارس گفت‌وگویی با مهندس بهروز کهزادی، مدیرعامل صنایع آموزشی، آموزش و پرورش انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

  • اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که تجهیز مدارس کشور به فناوری، آزمایشگاه و سامانه گرمایشی استاندارد مهم‌تر از مدرسه‌سازی‌ است، ارزیابی جنابعالی از اتخاذ این رویکرد چیست؟

ارتقای کیفیت آموزشی در کشور، مستلزم تجهیز مدارس به فناوری‌‌های نوین و آزمایشگاه‌های مجهز در فضای آموزشی مناسب با سامانه گرمایشی استاندارد است. قابل توجه است که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین هم نیست زیرا برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که اغلب مدارس، بخش‌هایی از تجهیزات آزمایشگاهی را دارند و فقط ‌باید نسبت به رفع کمبودها و اجرای آموزش‌های ضمن خدمت معلمان برای استفاده از این تجهیزات اقدام شود.

استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد هم ضروری است. اگرچه خسارت‌های انسانی ناشی از استفاده نکردن از وسایل گرمایشی استاندارد در مدارس کشور بسیار کمتر از خسارت ناشی از تصادف، سیل و زلزله و حوادثی مشابه است، ولی از آنجایی که این خسارت‌ها بسیار فجیع است و بر عواطف اجتماعی و قضاوت‌های بین‌المللی تأثیر منفی عمیقی برجا می‌گذارد؛ اهمیت این امر را چند برابر می‌کند. بنابراین می‌توان آن را اقدامی ملی به‌حساب آورد.

  • آیا این رویکرد را می‌توان نقطه عطفی در تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مدارس تلقی کرد؟

نظرات مسئولان کشور و وزارتخانه‌ها لاجرم منجر به تغییر اولویت‌های اجتماعی و حرفه‌ای می‌شود. از آنجا که در چند سال گذشته در مورد ضرورت و اهمیت استفاده از آزمایشگاه‌ها کمترصحبت شده است، شاید در ذهن مدیران واحدهای آموزشی اولویت این موضوع کمرنگ شده باشد. طرح اهمیت تجهیز آزمایشگاه‌ها از نگاه وزیر محترم آموزش و پرورش را می‌توان نقطه عطفی به‌حساب آورد، البته تا زمانی که این موضوع به‌صورت نظام‌مند و در چارچوب برنامه درسی مورد توجه قرار نگیرد، نمی‌توان به اثرگذاری آن چندان امید داشت.

  • با توجه به اولویت تجهیز آزمایشگاه‌ها چه طرحی برای‌ تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس دارید؟ البته به تفکیک دوره‌های تحصیلی.

شرکت صنایع آموزشی اخیرا پیشنهاد‌هایی به معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش ارائه داده و برای تهیه فهرست تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی مورد نیاز هر واحد آموزشی اعلام آمادگی کرده است. این فهرست می‌تواند توسط کارشناسان ذی‌ربط بررسی و پس از انجام اصلاحات احتمالی به واحدهای آموزشی ارسال شود تا هر واحد کمبودهای خود را در مقایسه با این فهرست مشخص کند، نتیجه این اقدام می‌تواند برآورد درستی از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آزمایشگاه‌ها و رفع دیگر کمبودهای آموزشی شود، همچنین می‌توان وسایل تکمیلی مورد نیاز هر مدرسه را دقیقاً به همان مدرسه ارسال کرد. در نهایت ظرف مدت کوتاهی مطمئن خواهیم شد که حداقل تجهیزات مورد نیاز به مدارس ارسال شده است. این پیشنهاد شرکت در دست بررسی است و اگر تأیید شود برای هر مدرسه شناسنامه تجهیزاتی ایجاد می‌شود. همچنین شرکت صنایع آموزشی آماده است تا نسبت به انجام تمامی اقدامات ضروری همچون برآورد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آزمایشگاه‌های مدارس، ایجاد شناسنامه تجهیزاتی هر مدرسه، تولید و تحویل نیازمندی‌های هر مدرسه و اجرای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت معلمان برای استفاده از تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی اقدام کند.

  • در زمینه تولید محتوای آموزشی هم اقدامی انجام داده‌اید؟

شرکت صنایع آموزشی تا‌کنون محتوای آموزشی به‌صورت نرم‌افزاری یا مالتی مدیا تولید نکرده است زیرا با توجه به عدم‌وجود اصل قانون کپی رایت در کشور ما، امکان کپی‌برداری از نرم افزارها وجود دارد، از طرفی پیگیری قضایی متخلفان مستلزم صرف هزینه و وقت بسیار است. ما ضمن اعلام آمادگی کامل برای تولید نرم افزارهای آموزشی اخیرا به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پیشنهاد داده‌ایم که قادر هستیم نرم‌افزارهای آموزشی مربوط به حدود یکصد جلد کتاب‌های فنی شاخه کاردانش را که شرکت صنایع آموزشی تالیف کرده تولیدکنیم.

  • پس ازتأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تجهیز مدارس به فناوری و آزمایشگاه آیا درخواستی در این‌باره داشته‌اید؟ تغییری در تولید شما به‌وجود آمده است؟

شرکت صنایع آموزشی افزون بر اینکه امکانات مناسبی برای تأمین نیازمندی‌های آموزشی مدارس کشور دارد از انعطاف‌پذیری خوبی در تولید تجهیزات آموزشی برخوردار است و به‌طور همزمان می‌توانیم محصولات متنوعی را در برنامه تولید خود داشته باشیم. یقیناً درصورتی‌که برنامه مدون و از پیش تعیین‌شده‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس کشور وجود داشته باشد، شرکت صنایع آموزشی قادر است در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهد.

کد خبر 209120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز