سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

احسان تقدسی: مصاحبه با خالدمشعل، رئیس دفترسیاسی حماس، کار راحتی نیست چه آنکه او هیچ گاه به صراحت سخن نمی‌گوید و در آشفته بازار زدوبندهای فراوان اعراب و اسرائیل گله‌ای می‌کند اما باز ملاحظات فراوانش مانع از صراحت می‌شود.

با مویی آب زده و کت و شلواری اتوکشیده و معطر پیش روی ما نشست تا در فرصتی کوتاه پاسخگوی سؤالاتمان باشد. پس از ترور شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس بسیاری خالد مشعل را رهبر حماس می‌دانند.

در روزگاری که حماس از همه سو با تحریم و فشار حتی از سوی کشورهای عربی روبه‌رو است، او به نمایندگی از این جنبش رفت‌وآمدهای دیپلماتیک را انجام می‌دهد. روزی در قطر، روزی در دمشق و روزی هم در تهران. متن این گفت‌وگو پیش روی شماست:

  • مذاکرات با مصری‌ها برای آتش بس با اسرائیل به کجا رسیده است؟

بعد از ناکامی اسرائیلی‌ها در اشغال غزه و شکست دادن دولت حماس، بحث آتش بس مطرح شد. در این میان حتی آمریکایی‌ها هم بر لزوم گفت‌وگو با حماس، حتی به‌صورت غیرمستقیم، تاکید داشتند تا شاید از رهاورد این گفت‌وگو‌ها آتش بس ایجاد شود.

ما نیز شروطی برای آتش بس تعیین کردیم. هم اینک ما خواهان توقف کامل حملات رژیم صهیونیستی به غزه، لغو کامل تحریم‌های علیه حماس و بازگشایی گذرگاه‌های غزه هستیم.

درگفت‌وگوهای خود با مصری‌ها هم این موضوع را مطرح کرده‌ایم. مصری‌ها هم مواضع و ملاحظات ما در قبال این آتش بس را در اختیار طرف اسرائیلی قرار داده‌اند. البته رژیم صهیونیستی توجهی به این خواسته‌ها نداشته است. اخیرا هم صراحتا به مصری‌ها گفتیم که اسرائیل توجهی به این خواسته‌ها ندارد. اما آنچه ما بر آن تاکید داریم اجرای خواسته هایمان برای آتش بس است.

  • حال که اسرائیلی‌ها باخواسته‌های شما مخالفت جدی کرده اند، چه راهبردی دارید؟

راهبردی ما عوض نشده و ما همچنان به دفاع از خود و خدمت به ملت فلسطین ادامه خواهیم داد و متوقف نخواهیم شد. ما از ایتدا هم در پاسخ به درخواست‌هایی که برای آتش بس می‌شد اعلام کردیم اگر دشمن شروط ما را بپذیرد ما نیز با آتش بس موافقیم. با این وجود اینک به وظایف خود عمل خواهیم کرد.

  • برای بازگشایی گذرگاه‌ها و لغو تحریم‌ها برنامه خاصی دارید؟

محاصره غزه بسیار ظالمانه است و نباید ادامه پیدا کند. از جامعه بین‌الملل و کشورهای منطقه می‌خواهیم برای شکستن این محاصره اقدام کنند. با این حال اگر همه درها را به روی خود بسته دیدیم خود از همه امکاناتی که دراختیار داریم برای شکستن محاصره استفاده خواهیم کرد.

  • فکر نمی‌کنید آتش بس به مفهوم عقب نشینی حماس از مواضع سابق این جنبش و نوعی به رسمیت شناختن اسرائیل باشد؟

خیر، ما اسرائیل را مجبور به درخواست برای آتش بس کرده‌ایم. این آتش بس شبیه آتش بسی است که مثلا در بره‌های میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل برقرار شده بود. تاکید می‌کنم این آتش بس به مفهوم به رسمیت شناختن اسرائیل نخواهد بود. ما همواره به حقوق ملت خود وفادار خواهیم بود و هیچ گاه مشروعیت اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت.

  • آیا این آتش بس دائمی است یا آنطور که برخی تحلیل گران گفته‌اند فرصتی خواهد بود برای تجدید قوای دو طرف؟

آتش بس موقتی است. ما سال2003 هم یا اسرائیلی‌ها آتش بس کردیم. این آتش بس مشروط است و به معنای متوقف کردن مقاومت نخواهد بود و نوعی اداره کردن و مدیریت رویارویی ما با اسرائیلی‌ها درچارچوب مقاومت است.

  • بارها در سخنرانی‌های خود خواهان کمک‌های جهان عرب به غزه شده اید. صراحتا منظور شما از کمک چیست؟

منظور ما کمک‌های مردمی است. الحمدلله همه ملت‌های مسلمان به ملت فلسطین کمک کرده‌اند.

  • دولتها چطور؟

برخی دولتها به ملت فلسطین کمک می‌کنند و برخی دراین راه کم می‌گذارند. این مسئوولیت امت اسلام است که به ملت فلسطین کمک کند.

  • از مذاکره برخی کشورهای عربی با اسرائیل چه احساسی دارید؟
  • منظور شما مذاکرات اخیر سوریه است؟

خیر، برخی کشورها همچون قطر، عربستان و بحرین به‌دنبال عادی‌سازی‌ روابط خود با اسرائیل هستند...

خلاصه و صریح بگویم، تاهنگامی که این رژیم سرزمین ما را اشغال کرده و به ملت و امت اسلامی توهین می‌کند مخالف هرگونه عادی‌سازی‌ روابط کشورهای عربی با اسرائیل هستیم.

البته با هرگونه تلاش کشورهایی مانند لبنان و سوریه، که می‌خواهند بخش‌های اشغال شده سرزمینشان را برگردانند، همراهی می‌کنیم. البته این همراهی به شرطی است که این تلاش به مفهوم چشم پوشی و معامله حق فلسطینیان نباشد.

  • از سمت سوریه نگرانی ندارید که مثلا آنگونه که آمریکا و اسرائیل خواسته‌اند در مسیر گفت‌وگوی با اسرائیل از حمایت مقاومت دست بکشد؟

برادران ما در دمشق با نگاهی که عرض کردم و با چشم باز و فکر روشن در این موضوع عمل خواهند کرد. ما اعتماد فراوانی به رهبران دمشق داریم و مطمئن هستیم که آنها جولان را با حق فلسطینی‌ها معامله نخواهند کرد.

سوری‌ها نسبت به مانورهای دیپلماتیک اسرائیلی‌ها بسیار هشیار هستند. درآخر هم تاکید می‌کنم این مسایل موضوعات داخلی کشورهاست و ما دخالتی در آنها نمی‌کنیم اما با هوشیاری آنها را رصد خواهیم کرد.

  • اعتراضی به مذاکره این کشورها با اسرائیل نکرده اید؟

اعتراضاتی کرده‌ایم.

  • درچندماه اخیر روند مبارزه با جبهه مقاومت روندی جدی به‌خود گرفته و ظاهرا آمریکایی‌ها هم در سفر اخیر بوش توانستند نظر مساعد برخی کشورهای عربی را برای مبارزه با این جبهه جلب کنند. ارزیابی شما از این ماجرا چیست؟

همه کشورها درچارچوب سیاست‌ها و افکاری که دارند راهبردهای خود را تعیین و تعریف می‌کنند. آمریکایی‌ها هم براساس خوی سلطه طلبانه خود رفتار می‌کنند. برای ما مهم نیست. ما و کشورهای عربی هم باید مواضع و اصول خود را به‌عنوان مسلمان داشته باشیم. دروغ پردازی‌های دشمنان هم در ما تاثیری نخواهد داشت.

  • با میانجی گری اتحادیه عرب بحران داخلی لبنان پس از 2 سال حل شد. فکر می‌کنید این میانجیگری برای مسائل داخلی فلسطین هم قابل استفاده باشد؟

ما به شدت به‌دنبال صلح بین فتح و حماس هستیم و تاکنون هم در همه تلاش‌هایی که دراین راه صورت گرفته همکاری کرده‌ایم.

  • چه موانعی دراین باره وجود دارد؟

متأسفم که تاکنون صلح صورت نگرفته است. گروهی دور و بر ابومازن هستند که نمی‌خواهند صلح صورت گیرد. بدون شک همه فلسطینی‌ها پس از صلح لبنان از خود می‌پرسند چرا اعراب به‌صورت دسته جمعی وارد ماجرای فتح و حماس نمی‌شوند. ما آرزو می‌کنیم برادران ما درکشورهای عربی بر این موضوع هم متمرکز شوند.

  • شما شخصا اقدامی یا تماسی دراین باره داشته اید؟

من اخیرا با امیر قطر تماس‌هایی دراین باره داشته‌ام و ایشان هم ابراز تمایل کرده‌اند دراین ماجرا وارد شوند.

  • اخیرا تزیپی لیونی صراحتا شما را به ترور تهدید کرده است. نمی‌ترسید؟

(خنده). دشمن همیشه تهدید می‌کند و می‌کشد. ۹ سال پیش هم صهیونیست‌ها تلاش کردند من را ترور کنند. جان ما درکف دست ماست. تهدیدات مهم نیست. ما پیروز می‌شویم و به امید خدا آنها نابود خواهند شد.

کد خبر 53309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز