همشهری آنلاین: مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای، سرطان و بیماری قلبی در طول 20 سال آینده در کشورهای روبه توسعه اوج خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید "آمار بهداشت جهانی 2008" پیش‌بینی می‌کند که در حالیکه اقتصادهای با درآمد کم و متوسط  تا سال 2030 رشد می‌کنند، و ثروت و طول عمر جمعیت‌های آنها افزایش پیدا می‌کند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار مانند بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و تصادفات جاده‌ای  بیش از 30 درصد مرگ و میرها در دنیا را تشکیل خواهد داد.

در مقابل بر اساس این گزارش مرگ و میرهای ناشی از عواملی که در حال حاضر کشورهای رو به توسعه را مبتلا کرده‌اند مانند کمبودهای تغذیه‌ای، مالاریا و سل کاهش خواهند یافت.

بر اساس این بررسی مرگ‌ و میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان از 7.4 میلیون نفر در سال 2004 به 11.8 میلیون نفر در سال 2030 خواهد رسید، و مرگ و میر ناشی ار بیماری‌های قلبی - عروقی از 17.1 میلیون نفر به 23.4 میلیون نفر در همین دوره زمانی خواهد رسید.

مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای از 1.3 میلیون نفر در سال 2004 به 2.4 میلیون نفر در سال 2030 خواهد رسید که عمدتا به خاطر افزایش مالکیت و استفاده از وسائل نقلیه است که با رشد اقتصادی در کشورهای دارای درآمدهای کم و متوسط همراهی دارد.

بر اساس این گزارش WHO چهار علت اصلی مرگ و میر در سال 2030 بیماری‌های قلبی ناشی از ایسکمی (کم رسیدن خون به عضله قلب)، سکته‌های مغزی، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه (COPD) و عفونت‌های مجاری تحتانی تنفسی مانند ذات‌‌الریه است. افزایش موارد COPD عمدتا ناشی از افزایش مصرف دخانیات است.

به گفته  WHO بیماری‌های ناشی از دخانیات در سال 2004 باعث 5.4 میلیون مورد مرگ و میر شده است و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2030 به 8.3 میلیون نفر برسد.

هر فرد معتاد به دخانیات به طور میانگین  15 سال از طول عمرش را به خاطر این عادت از دست می‌دهد؛ و مصرف دخانیات به خصوص در اروپای مرکزی  و آسیای جنوب‌ شرقی بالا است.

به گزارش WHO حدود دو سوم سیگاری‌های دنیا تنها در 10 کشور زندگی می‌کنند: بنگلادش، برزیل، چین، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، روسیه، ترکیه و آمریکا.

به علاوه گرچه اقدامات ضدسیگار کشیدن مانند محدودیت در آگهی‌ها، هشدارهای بهداشتی و گرفتن مالیات بالاتر اثرگذار هستند، تنها 5 درصد جمعیت جهان به طور کامل با یکی از این سه اقدام پوشش داده می‌‌شوند.

در مقابل آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که با وجود افزایش در میزان مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر دار از جمله عفونت HIV، سل و مالاریا کاهش عمده‌ای پیدا خواهد کرد.

البته انتظار می‌رود مرگ و میر ناشی از HIV/ایدز از 2.2 میلیون نفر در 2008 به 2.4 میلیون در سال 2012 افزایش یابد و سپس در سال 2030 به 1.2 میلیون نفر کاهش یابد.

کد خبر 52669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز