سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در سومین روز هفته میراث فرهنگی با حضور در کاخ گلستان از برخی از بخش‌های این مجموعه بازدید و سپس در جمع پرسنل کاخ سخنانی ایراد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد پس از این بازدید طی سخنانی در جمع پرسنل و دست‌اندرکاران کاخ سعدآباد در ابتدا با تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) به اهمیت فرهنگ و صیانت از میراث فرهنگی اشاره و اظهار کرد: فرهنگ جانمایه حیات انسان است و در واقع باید گفت وجه شاخص انسان فرهنگ است و اگر فرهنگ را از انسان بگیریم چیزی باقی نمی‌ماند و آن‌چه که از نسل‌های قبلی برای نسل‌های بعدی و ملت‌ها باقی می‌ماند آثار فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ فضای عمومی تنفس برای تعامل سازنده و تکامل بین انسان‌ها و ملت‌هاست و اگر این فضا کدر و مخدوش شود مثل این است که راه تنفس برای انسان بسته شده و اگر این راه بسته شود به مرگ منجر می‌شود. وی گفت: آن‌چه که در واقع زمینه‌ساز این می‌شود که انسان به نقطه‌ی کمال برسد فرهنگ است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: کار فرهنگی اصلی‌ترین کار است و صیانت از میراث فرهنگی جزء مهمترین کارهاست. در واقع کار فرهنگی جاری کردن تمام انباشته یک ملت در زمان و مکان و در واقع معرف یک ملت است.

رئیس‌جمهور در ادامه به رونمایی شاهنامه‌ بایسونقوری و ثبت جهانی آن اشاره کرد و گفت: این کتاب اثری جهانی است و در واقع یک اثر بی‌نظیر است. هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ کار بیرونی و در واقع این اثر اثری زنده است که حرف می‌زند و در واقع آدم وقتی این کتاب را می‌بیند آرزو می‌کند که از هر مسئولیتی فارغ بود و می‌توانست ساعت‌ها بنشیند و این کتاب را مورد مطالعه قرار دهد و وقتی این کتاب را مورد مطالعه قرار می‌دهیم به هویت خود برمی‌گردیم و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم.

وی بار دیگر با تاکید بر این‌که، صیانت از میراث فرهنگی یکی از مهمترین کارهای فرهنگی است، گفت: نمی‌دانم در یک دوره عده‌ای از کجا آوردند و مطرح کردند که صیانت از میراث فرهنگی یک کار باطل است که به نظر من یک تفکر شیطنت‌آمیز بود و این خود باعث شد که ضرباتی به میراث فرهنگی ما وارد شود.

وی با اشاره به این‌که، خوشبختانه اکنون در صیانت از میراث فرهنگی کارهای خوبی انجام شده است، صیانت از میراث فرهنگی را کاری ارزشمند دانست و تاکید کرد: شما باید در جهت معرفی میراث فرهنگی تلاش بیشتری کنید و زمینه‌ای فراهم شود که جوانان ما بیایند و با حوصله و دقت این میراث را مشاهده کنند؛ چراکه این میراث هویت ماست و آن‌ها با مشاهده و مطالعه این آثار با هویت خود آشنا می‌شوند.

احمدی‌نژاد هم‌چنین تاکید کرد: همه باید بدانند که ما راضی نیستیم که مثلا یک گوشه از هزار متر مربع کاشی‌کاری شده آسیب ببیند و به آن آسیبی برسد.

وی با بیان این‌که، باید این میراث فرهنگی و کارهای فرهنگی صورت گرفته را معرفی جهانی کرد، گفت: فرهنگ ایرانی، فرهنگ مشترک فطرت بشری است و این فرهنگ در ایران متجلی شده است. در واقع باید گفت یکی از کانون‌های فرهنگ الهی و ناب سرزمین ایرانی است و این افتخارآمیز است. گرچه این آثار فرهنگی حاصل مجاهدت‌های ملت ایران است ولی متعلق به جامعه‌ بشری است و در واقع گنجینه‌ای متعلق به جامعه‌ بشری است.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران حفظ میراث فرهنگی افزود: آقای مشایی نیز با نگاهی عمیق، انسانی و فرهنگی وارد این عرصه شده است و ما شاهد تلاش همکاران ایشان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و صیانت از آثار فرهنگی هستیم و در واقع یک تحرک بالایی در عرصه‌ میراث فرهنگی مشاهده می‌کنیم.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: ما می‌بینیم که برخی در قالب شبکه‌های جهانی بعضا با حمایت‌های سیاسی و اطلاعاتی سرقت میراث فرهنگی می‌کنند و از طرف دیگر صیانت از میراث فرهنگی با ضریب امنیتی بالایی صورت می‌گیرد و همانطور که گفتم به خاطر ارزش‌هایی که این آثار دارد این شبکه‌های جهانی بعضا با حمایت‌های سیاسی و اطلاعاتی به این سرقت می‌پردازند.

رئیس‌جمهور همچنین به بازدید خود از میزی که ناپلئون به ناصرالدین شاه هدیه کرده بود اشاره کرد و گفت: چندی پیش فرانسوی‌ها در بازدید از این میز خواستار استرداد آن شده‌اند که خانم ثقه‌الاسلامی مدیر کاخ گلستان در جواب آن‌ها گفته است ما میز را به شما برمی‌گردانیم به شرطی که شما نیز آثار ما را که در کشورتان هست برگردانید. من نیز گفتم که اگر آن‌ها بخواهند آثار ما را برگردانند، آن طرف خالی می‌شود.

وی همچنین در پایان، گفت: آرزو می‌کنم و از خدا می‌خواهم که هر چه زودتر روزی برسد که نگاه بشر به تمام مسائل نگاه فرهنگی باشد؛ چراکه اگر سیاست و اقتصاد را از فرهنگ خالی کنیم چیزی باقی نمی‌ماند.

پیش از سخنان رئیس جمهور مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پروانه ثقه‌الاسلامی مدیر کاخ موزه‌ گلستان نیز سخنرانی کردند.

کد خبر 52490

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز