سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور عمران تأکید کرد: توان علمی و فنی مهندسان، مؤسسات و شرکت‌های فنی مهندسی کشور ما در حدی است که به راحتی می‌توانند در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت کنند.

به گزارش ایرنا؛ متن پیام رییس‌جمهور به  چهارمین کنگره ملی مهندسی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن رحیم
اساتید، مهندسان، محققان، دانشجویان و همکاران عزیز

برگزاری چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران را که میعادگاه جمع کثیری از محققان ایران اسلامی برای عرضه و تبادل آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی می‌باشد تبریک می‌گویم.

اطمینان دارم حضور گسترده محققان و صاحبنظران و شرکت فعال کارشناسان محترم زمینه ارتقا و پیشرفت هرچه بیشتر علمی و فنی کشور را در زمینه مهندسی عمران فراهم می‌سازد.

حجم مقالات و تحقیقات انجام شده بیانگر شوق و انگیزه مهندسان عزیز و مبین بالندگی مراکز تحقیقاتی و صنعتی کشور است.

سابقه چند هزار ساله تمدنی و پیشرفت‌ها و درخشش تاریخی اندیشمندان و صاحبان حرف و صنایع ایران عزیز، به خصوص در عرصه مهندسی عمران، پشتوانه عظیمی است که راه تعالی و پیشرفت را برای جامعه مهندسی ایران می‌گشاید و ابتکار و خلاقیت را در ابداع و ایجاد نگاه‌ها، تحلیل‌ها، روش‌ها و فناوری‌های نوین رقم می‌زند.

همین پشتوانه ارزشمند است که ما را به تحقق اهداف و برنامه‌های عمرانی دولت در بخش‌های مختلف حمل و نقل و راه و ترابری، سازه‌های آبی و شبکه های آبیاری و آبرسانی، تامین مسکن و غیره امیدوار می‌کند و انتظار ما را از مجامع و محافل علمی و دانشگاهی بالا می‌برد.

در حال حاضر که دولت نهم همه هم و تلاش خود را مصروف آبادانی و عمران کشور می‌کند و به انجام گسترده‌ترین فعالیت‌های عمرانی بعد از انقلاب مبادرت ورزیده است، نقش شما محققان گرانقدر با مشارکت در حل مشکلان پیش رو و ارایه راه حل‌ها و ابتکارات جدید می‌تواند تعیین‌کننده و کارساز باشد.

دولت نهم در پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و به خصوص پژوهش‌های کاربردی کاملا مصمم است و بدین لحاظ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را دقیقاً با هدف حمایت از ابتکارات و نوآوری‌ها تأسیس کرده‌است.

انتظار بر این است که همه نیازها و پرسش‌های امروزی با نگاهی نو و متفاوت از گذشته مورد مداقه و بازبینی قرار گیرد.

به عنوان نمونه در بخش مسکن سالانه به حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی نیازمندیم. آیا با شیوه‌های موجود می‌توان باحفظ همه اصول و استانداردها به رقم مزبور دست یافت و کسری‌های گذشته را هم جبران کرد؟ نظیر این پرسش را می‌توان در سایر زمینه‌ها نیز مطرح نمود.

ظرفیت‌های علمی و فنی کشور در بخش مهندسی عمران، ظرفیت‌های بسیار بالایی است و علیرغم گسترش فعالیت‌های عمرانی دولتی و غیر دولتی در داخل کشور استفاده بهینه از ظرفیت مزبور مستلزم شناسایی زمینه‌های جدید کار و فعالیت و بهره‌برداری از شیوه‌های نوینی است که کیفیت، کمیت و سرعت لازم را تضمین نماید.

خوشبختانه توان علمی و فنی مهندسان، موسسات و شرکت‌های فنی مهندسی کشور ما، در حدی است که به راحتی می‌تواند در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی رقابت کنند و هم اکنون نیز در بخش‌های مختلف راه‌سازی، سدسازی، تولید مسکن، نیروگاه، خودروسازی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و ... در خارج از کشور پروژه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.

این بسیار مهم است که به الزامات حضور در رقابت‌ها و کار و در صحنه بین‌الملل برای صدور خدمات فنی و مهندسی توجه شود. ساختارهای لازم تعریف و سازماندهی‌های مناسب انجام و از تجربیات دیگران استفاده شود.

اینجانب تمایل داشتم در جمع پرشکوه شما همکاران عزیز حضور می‌یافتم و از نظرات شما استفاده می‌کردم، اما متاسفانه توفیق یار نشد.

ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره و حضار محترم از خداوند متعال توفیق شما را در دست‌یابی به نتایج قابل قبول از این گردهمایی مسالت دارم. موفق و پیروز باشید.

کد خبر 51055

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز