جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: آشفتگی در وضعیت بازار سیمان، برخی شرکت‌ها را به فکر فروش سهام شرکت‌های سیمان خود انداخته‌است.

به گزارش خبرنگار همشهری، در همین رابطه بانک مسکن قصد دارد به‌زودی سهام 2 شرکت سیمانی خود را برای فروش در بورس تهران عرضه کند.

هرچند زمزمه‌های خروج سیمان از سبد حمایتی دولت باعث شد که شاخص‌های بورس تهران چند روزی رشد کنند اما آخرین اخبار غیررسمی حاکی است که چنین اتفاقی حداقل تا ۶ ماه آینده رخ نخواهد داد، به‌ویژه آن‌که در چند سال گذشته که بحث خروج سیمان از سبد حمایتی دولت مطرح بوده، همواره وزیر بازرگانی حرف آخر را در مورد سیمان زده است نه وزیر صنایع و در شرایطی که هم‌اکنون وزیر بازرگانی برای توضیح عملکرد خود به مجلس فرا خوانده شده و در آستانه استیضاح قرار دارد، بعید به‌نظر می‌رسد که به‌زودی تصمیمی در این باره گرفته شود.

خبرگزاری فارس هم در گزارشی با رد خروج سیمان در شرایط فعلی از سبد حمایتی دولت تأکید کرد: با توافق وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی، قیمت سیمان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

فارس در گزارش خود نوشت: مسئولان وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی توافق کرده‌اند برای جبران ۲ سال تثبیت قیمت سیمان کارخانجات و کاهش بهای سیمان با بازار آزاد بهای فروش این محصول را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهند.

وی تصریح کرد: این تصمیم مدتی پیش گرفته شده بود. اما براساس اطلاعیه‌ای که بانک مسکن و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن ارائه کرده‌اند، این ۲ شرکت به‌زودی سهام شرکت‌های سیمان درود و سیمان خاش را برای فروش در بورس تهران عرضه خواهند کرد.

قرار است بانک مسکن در روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷۱ هزار سهام سیمان درود را به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ ریال روی میز فروش بگذارد. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن نیز در همین روز یک میلیون و ۳۱۴ هزار سهم این شرکت (سیمان درود) را به همین قیمت برای فروش عرضه خواهد کرد.

به غیراز این ۲ واگذاری، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن در همین روز ۲ میلیون و ۳۰۶ هزار سهام شرکت سیمان خاش را نیز برای فروش عرضه خواهد کرد. این میزان ۳.۰۸ درصد از مجموع کل سهام شرکت سیمان خاش است. قیمت پایه هر سهم سیمان خاش هم ۱۱ ‌هزار و ۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده و شرایط واگذاری سهام همه این شرکت‌ها یکجا و نقد است.

بهمن هم روی میز فروش رفت

اما هفته آینده به غیراز واگذاری سهام شرکت‌های سیمانی بورس تهران شاهد عرضه ۲۵۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری بهمن خواهد بود. شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس تصمیم گرفته است ۲۵۰.۲ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری بهمن معادل ۱۱.۳ درصد از سهام این شرکت را به قیمت هر سهم یک هزار و ۸۵ ریال به فروش برساند. این عرضه در روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد.

اثر خبر سیمان

اما گزارش‌های دریافتی حاکی است: طی چند روز گذشته ۲ اتفاق مهم در بازار سهام موجب شتاب شاخص‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، اکبر زرگانی‌نژاد مدیر عامل کارگزاری امین سهم با بیان این مطلب که طی چند روز اخیر بحث احتمال آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان و افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها از مهم‌ترین مباحث مطرح در بازار سهام بوده، گفت: به‌نظر من اثر و قوت خبر اول بسیار بیشتر از خبر افزایش دامنه نوسان بود زیرا بخش عمده‌ای از حجم معاملات و ارزش بازار تا پیش از رکود بازار به شرکت‌های سیمان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که روی سهام شرکت‌های سیمانی متمرکز بودند، اختصاص داشت.

به همین دلیل تغییرات این بخش موجب تقویت روحیه کل بازار و رونق بازار سهام می‌شود.

کد خبر 51907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز