سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: در شرایطی که قرار بود، ۴۲.۲ درصد از سهام شرکت تایدواتر در بورس عرضه شود، سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌ای رسمی، دستور توقف عرضه سهام این شرکت را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، قرار بود روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین، پس از مدت‌ها فراز و نشیب سهام دولت در شرکت خدمات دریایی تایدواتر خاورمیانه به فروش برسد.

در حال حاضر ۴۲درصد از  سهام شرکت تایدواتر در اختیار سازمان بنادر و کشتیرانی است و براساس مصوبات دولت این میزان از سهام باید ظرف سال‌های گذشته واگذار می‌شد اما برنامه عرضه سهام شرکت تایدواتر بنا به دلایل نامعلومی با مدت‌ها تاخیر روبه‌رو شد.

بسیاری از منابع خبری دلایل این تاخیر را تمایل نداشتن سازمان بنادر و کشتیرانی برای واگذاری سهام تایدواتر عنوان می‌کنند.

به این ترتیب با آغاز سال جدید برنامه عرضه سهام تایدواتر مشخص شد اما در شرایطی که قرار بود سهام این شرکت در روز سه‌شنبه عرضه شود، سازمان خصوصی‌سازی در آخرین دقایق از عرضه سهام این شرکت در بورس جلوگیری کرد.

هرچند سازمان خصوصی‌سازی دلایل ابطال معامله را بررسی نشدن درخواست مشتری خارجی تایدواتر و تغییر در قیمت پایه معامله به‌دلیل تقسیم سود انباشته اعلام کرده اما آخرین اخبار  غیررسمی، حاکی از آن است که  مهم‌ترین دلیل توقف عرضه، اختلاف بر سر تقسیم سود، ۲ روز پیش از عرضه  بوده است.

براساس شایعات، گفته می‌شود تقسیم سود ۱۵۰ تومانی از محل سود انباشته  در مجمع شرکت تایدواتر با فشار سهامدار عمده یعنی سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گرفته و این سازمان قصد دارد پس از تزریق این میزان سود به صندوق بازنشستگی کارکنان خود زمینه‌های خرید سهام این شرکت را توسط این صندوق فراهم کند.

این در حالی است که در حال حاضر تعداد زیادی از کارکنان سازمان بنادر و کشتیرانی توسط این صندوق سهامدار شرکت تایدواتر هستند. 

از طرف دیگر شنیده می‌شود که شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان یکی دیگر از مشتریان احتمالی تایدو اتر است.

اصغر جوادی مدیرکمیته واگذاری سهام تایدواتر در سازمان بنادر و کشتیرانی و مدیرعامل سابق شرکت تایدواتر در گفت‌وگو با «همشهری» از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: کلیه مسایل مربوط به واگذاری سهام تایدواتر باید از سازمان خصوصی‌سازی پیگیری شود.

وی در عین حال افزود: براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی تقاضای مشتری خارجی تایدواتر هنوز بررسی نشده و این سازمان برای این کار مهلت خواسته است.

سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه خود اعلام کرده است: باتوجه به بررسی نشدن درخواست سرمایه‌گذاران خارجی در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت تایدواتر در تاریخ ۲۵ فروردین و تقسیم سود انباشته معادل ۱۵۰۰ ریال برای هر سهم و تاثیر آن بر قیمت سهام شرکت، عرضه سهام شرکت تایدواتر انجام نخواهد شد.

موضع‌گیری خصوصی‌سازی

عرضه نشدن سهام شرکت تایدواتر باعث شد، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در موضعی آشکار از بروز موانع و مقاومت‌هایی بر سر راه خصوصی‌سازی صحبت کند.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفتگو با فارس دراین‌باره افزود: متأسفانه از هنگام اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی سازمان خصوصی‌سازی‌ با مقاومت‌هایی مواجه شد و در شرایطی که کشور با برخی مشکلات مواجه است عده‌ای مانع از حضور سرمایه‌گذاران خارجی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و مردم هستند.

وی ادامه داد: تقسیم سود ۱۵۰ تومانی تایدواتر برخلاف نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ بود چرا که این سازمان قیمت پایه ۷هزار و ۹۹۶ ریالی در عرضه بیش از ۹۱ میلیون سهم تایدواتر را باتوجه به سود انباشته ۳۲.۴ میلیارد تومانی تعیین کرده بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در برابر این مطلب که با تقسیم سود ۱۵۰ تومانی سهام تایدواتر، عده‌ای از خریداران بالقوه آن کنار کشیده‌اند خاطرنشان کرد: درخصوص عرضه یا عدم‌عرضه و قیمت پایه آن تا عصر امروز تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

کد خبر 48869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز