سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

مژگان خسروی: این هفته می‌خواهیم از کوچه خبر گریزی بزنیم به خیابان. می‌خواهیم سریع برویم «تا خیابان خوشبختی».

تا خیابان خوشبختی نام کتابی تازه از «بابک نیک‌طلب» است که لابد شعرهای زیبایش را در دوچرخه و بعضی از کتاب‌های درسی خوانده‌‌اید و با سبک و سیاق کارهایش آشنایید.
   نیک‌طلب می‌گوید این کتابش با نگاه و شیوه‌ای تازه‌تر منتشر می‌شود. او معتقد است شعرهای این کتاب با تنوع موضوعی و تنوع قالب‌ها با هم جمع شده ‌است. این مجموعه که امسال منتشر می‌شود، شامل سیزده شعر نوجوان در قالب‌های نیمایی، چهارپاره، غزل و مثنوی، با موضوع‌های مختلف در زمینه‌های اجتماعی، طبیعت و... است. یکی از شعرهای این کتاب «سوار تازه رسیده‌تر» نام دارد که در کتاب درسی کلاس چهارم ابتدایی چاپ شده است.

   حالا بد نیست کمی هم به گذشته‌ها برویم. اول از تولد حرف بزنیم و بگوییم که بابک نیک‌طلب سال 1346 در تهران متولد شد. او لیسانس ادبیات فارسی و کارشناس ادبی و کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. از سال 1362 یعنی از شانزده سالگی ذوق و طبع شاعری‌اش گل کرد و اولین کارهایش چاپ شد.

   اولین کتاب مستقل این شاعر را نشر زلال با نام «پیشواز روشنی» در سال 1371 منتشر کرد. کتاب «نرد‌بانی از ستاره» را نیز کانون پرورش فکری در سال 1381 برای نوجوان‌ها منتشر کرده است. از آثار دیگر او می‌توان به مجموعة «پنجره‌های آسمان» اشاره کرد. این کتاب دو جلدی، که جلد اول آن در باره خدا و جلد دوم در باره ائمه معصومین است، شامل هفتاد و دو شعر است که از میان آثار شاعران مختلف کودک و نوجوان جمع‌آوری شده است. انتشارات افق این مجموعه را منتشر کرده است.

   بابک نیک‌طلب در زمینة کارشناسی و تهیه نوارهای سرود کارهایی هم انجام داده است. از جمله «آوای مدرسه» و «صدای شاعر» که از سوی کانون پرورش فکری و وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

   نیک طلب آخرین کتابی که خوانده و خوشش آمده است «پرنده گفت شاعرم» اثر افسانه شعبان‌نژاد است. او از بچه‌های خوش‌ذوقی که به شعر و شاعری علاقه‌ دارند و در ابتدای کارند می‌خواهد زیاد مطالعه کنند، چون یادگیری قانون و اصول شعر و شاعری و حفظ (به حافظه سپردن) آثار گذشتگان و شاعران معاصر باعث غنای ذهنی آنها و یافتن نگاه تازه‌تر به موضوع‌ها و بارورتر شدن کار آنها می‌شود. او یادآوری می‌کند که جدای از استعداد و علاقه، تلاش و پشتکار لازمة هر کاری است.

کد خبر 51415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز