چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

مژگان خسروی: او یکی از پرکارترین شاعران و نویسندگانی است که تا به امروز در زمینه های مختلف شعر و داستان فعالیت داشته است.

شاید کمتر نوجوانی پیدا شود که با آثار اسدالله شعبانی آشنا نباشد. «گل آفتاب»، «شاعر و شب بو»، «ساز شاخه‌ها»، «آواز توکا»، و... از جمله آثار اوست.  بعضی از آنها هم جایزه‌هایی در جشنواره‌های مختلف برده است.

   اخیراً کارهایی از شعبانی منتشر شده که بد نیست به چند نمونه از آنها اشاره کنیم. «ماه نو نگاه نو» که اتفاقاً برگزیدة کتاب فصل شد و «زمین ما دل ما» که برنده چندین جشنواره است. ناشر این دو کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. «پرچم سبز درخت» هم کتابی قابل توجه است که نشر منادی تربیت آن را چاپ کرده است. شعبانی یک مجموعه دوازده جلدی هم به نام «قصه‌ امشب» تدوین کرده که هر کتاب حدود سی افسانه دارد. این کتاب‌ها را دو ناشر ویدا و حکمتان منتشر کرده‌اند.

   خبر دیگر این که، شعبانی کتاب «دختر باغ آرزو» اثر هانس کریستین اندرسن را با سبک افسانه‌های اصیل ایرانی و تصویرگری به سبک دوره قاجار بازآفرینی کرده است.از  این کتاب در بسیاری از محفل های  ادبی دنیا  تقدیرشده و جایزه هایی مثل «بولونیا»، «نوما»،« اندرسن» و ... را گرفته است.

   شعبانی دربارة هدفش از خلق چنین اثری می‌گوید: «می‌خواستم نشان بدهم که ما فقط مصرف کننده آثار ادبی و هنری  خارجی نیستیم، بلکه اگر بخواهیم می‌توانیم ادبیات آنها را بهتر از خودشان عرضه کنیم.» انتشارات توکا این کتاب را منتشر کرده است.

   از کارهای زیر چاپ شعبانی هم باید به کتاب‌های «چشمة ماه»، «تکه‌ای از دریا» و «تنگ بلور آسمان» اشاره کرد. دو کتاب اول را کانون پرورش فکری و کتاب سوم را منادی تربیت قرار است منتشر کند.  اما کتابی که شعبانی خیلی دوستش دارد «خرمن شعر خردسالان» است. این کتاب منبع بزرگی از شعر کوتاه از بیش از 50 شاعر است که نحوه شعر خوانی شعر خردسالان را به شکل مباحث نظری آسان و جنبه‌های کاربردی آن آموزش می‌دهد.

   شعبانی که متولد 1337 در دامنه‌های کوه الوند است، خطاب به کسانی که دوست دارند در نوشتن شعر و داستان گام‌های بلندی بردارند، می‌گوید: « سعی کنید موقع نوشتن خودتان باشید و  به خودتان دروغ نگوئید و به خاطر دل‌تان بنویسید. پشتوانه هر کاری دانش است. برای رسیدن به دانش هم مطالعه و تلاش یادتان نرود.»

کد خبر 51667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز