گروه سیاسی: با وجود آنکه پس از پایان گفت‌وگوهای هفته گذشته معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، سخنگوی آژانس از موافقت ایران با پاسخگویی به مطالعات ادعایی غرب در مورد برنامه هسته‌ای خود خبر داد،

مدیرکل آژانس هم از این موضوع استقبال کرد و منابع خبری داخلی نیز به نقل‌ از مقام‌های ایرانی از طرح موضوع مطالعات ادعایی در مذاکرات خبر دادند اما وزیر امور خارجه تلویحا این مواضع را رد کرد و سخنان یکشنبه گذشته دستیار ویژه خود مبنی بر اینکه قبلا به مطالعات ادعایی مطرح‌شده پاسخ داده‌ایم و گفت‌وگو با آژانس صرفا در مسیر عادی همکاری‌ها انجام می‌شود را مورد تأکید قرار داد.

منوچهر متکی در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در تهران که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، برخی خبرها مبنی بر اینکه سفر اولی هاینونن به تهران با محوریت مطالعات ادعایی بوده را تأیید نکرد و گفت: ما در زمان پاسخگویی به سؤال‌های آژانس، در مورد مطالعات ادعایی نیز پاسخ‌هایی کاملا روشن، منطقی و در چارچوب آژانس ارائه کردیم و از این پس همکاری ما با آژانس به‌عنوان یک عضو عادی این نهاد بین‌المللی و در چارچوب ان‌پی‌تی و موافقتنامه پادمان و مقررات آن خواهد بود. وی افزود: از این قبیل سفرهای مقام‌های آژانس به تهران در آینده نیز اتفاق می‌افتد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

جالب آنکه در چنین شرایطی، ایرنا از سفر بعدی اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه (9 اردیبهشت) به تهران خبر داد و از قول یک مقام مسئول نوشت: در دور اول مذاکرات که هفته گذشته انجام شد، طرفین درباره پیشرفت همکاری‌ها میان ایران و آژانس و نیز رفع شبهات احتمالی در مورد مطالعات ادعایی با یکدیگر مذاکره کردند.  وی افزود: در دور دوم مذاکرات، طرفین مباحث مطرح شده در دور اول را پیگیری می‌کنند.

نگاه جامع‌الاطراف
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری مشترک با ولید معلم، با تأکید بر اینکه مسائل داخلی لبنان باید به دست گروه‌های سیاسی این کشور حل و فصل شود، تصریح کرد: ما تمام جریانات سیاسی لبنان وکسانی که می خواهند درصحنه تحولات آن کشور ایفای نقش کنند را به انعطاف بیشتر و بهره‌مندی از نگاه جامع‌الاطراف دعوت می‌کنیم.

وی با ابراز تأسف از دخالت‌های خارجی در تحولات سیاسی لبنان، این مسئله را یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از حل جامع مشکلات این کشور دانست و افزود: برخی طرف‌های خاص درگیر با تحولات این کشور فکر می‌کنند با صدور دستورالعمل برای لبنان می‌توانند نظرات خود را بر جریانات سیاسی لبنان تحمیل کنند.

متکی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه کویتی الرأی‌العام نیز تأکید کرد: تبادل دیدگاه‌ها میان کشورهای منطقه برای حل و فصل بحران لبنان باید در راستای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های دو گروه لبنانی باشد.

پیام مهم برای احمدی‌نژاد
ایسنا به نقل از خبرگزاری اکی ایتالیا گزارش داد یک مقام سوری تأکید کرد: ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در سفر به تهران، حامل پیام بسیار مهمی از سوی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای همتای ایرانی‌اش بوده است.

کد خبر 49883

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز