جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به صنعا ، با علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن دیدار کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر از صنعا، رئیس جمهور یمن در این دیدار با اشاره به اراده سیاسی کشورش برای ارتقای روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران گفت:به زودی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار می شود که این امر موجب تقویت و ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران و یمن در همه زمینه ها خواهد شد.

تحولات منطقه‌ای به مسائل مربوط به فلسطین و عراق و دیگر مسائل بین المللی راههای گسترش روابط دو جانبه از دیگر مسائل مطرح شده در این دیدار بود.

منوچهر متکی در این دیدار همچنین دعوت رسمی آقای احمدی نژاد از رئیس جمهور یمن را به وی تسلیم کرد که با استقبال علی عبدالله صالح روبرو شد.

متکی در این دیدار همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش های یمن برای نزدیکی گروههای فلسطین ، همانگونه که در بیانیه پایانی اجلاس دمشق به آن اشاره شده ، حمایت می کند .وزیر امور خارجه کشورمان همچنین  بعد از ظهر پنجشنبه  با ابوبکر القربی وزیر خارجه یمن دیدار کرد.

 متکی در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: با وجود افزایش سه برابری حجم مبادلات تجاری میان ایران و یمن در دو سال گذشته به دلیل وجود اشتراکات فراوان و ظرفیت های دو کشور این رقم راضی کننده نیست.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده ایجاد فصل جدید در روابط دو جانبه برای بهره برداری از همه ظرفیت های موجود تهران - صنعا است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پیشرفت و ثبات یمن جزو اولویت های ما در مناسبات دو جانبه است و به روابط همه جانبه با صنعا تاکید داریم.

عبدالله القربی وزیر خارجه یمن هم در این دیدار با تاکید بر گسترش مناسبات تهران - صنعا در همه زمینه ها گفت: اراده جدی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری ارزشمند در عرصه های جهانی وجود دارد.

وزیر خارجه یمن همچنین  استفاده از تجربه های ایران در حوزه های مختلف به ویژه انرژی و صنعت خودرو سازی را خواستار شد.

وی همچنین تحرک بیشتر در دیپلماسی رسانه ای میان جمهوری اسلامی ایران و یمن و مراودات فرهنگی بین مردم ،سازمانهای غیر دولتی و دانشگاههای دو کشور را خواستار شد.

وزرای خارجه دو کشور در پایان این دیدار برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی تهران - صنعا اعلام آمادگی کردند .همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در پایان دیدار با ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

منوچهر متکی با اشاره به دیدگاه های مشترک دو کشور درباره مسایل مختلف منطقه ای و اقتصادی گفت:این اراده موجب تقویت و ارتقای همکاری های دو جانبه خواهد شد و زمینه ساز دیدار سران دو کشور در آینده نزدیک است.

متکی همچنین با اشاره به بررسی تحولات منطقه ای گفت: در دیدار با ابوبکر القربی درباره مسایل مربوط به فلسطین، لبنان و عراق و دیگر موضوعات بین المللی از جمله تلاش یمن برای نزدیکی گروه های فلسطینی گفتگو شد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: توجه به دیپلماسی مردمی و گسترش روابط رسانه ای از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت و پی گیری این موضوعات می تواند بسترساز گشایش عرصه های جدید در روابط ایران و یمن باشد.

کد خبر 48389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز