شهرستان دره‌شهر در جنوب استان ایلام واقع شده و به سرزمین تاریخ و تمدن این استان معروف است. این شهرستان نیز جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی دارد.

دره شهر

همشهری‌آنلاین: برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که به‌دلخواه خودتان می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

حُمَیل در شهرستان اسلام‌آبادغرب، کرمانشاه قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و شهرستان چرداول شهر ایلام، بدره و سپس دره‌شهر می‌شوید. فاصله بدره تا دره‌شهر حدود ۴۴ کیلومتر است.

خرابه‌های شهر تاریخی سیمره معروف به ماداکتو

خرابه‌های باستانی ماداکتو مربوط به دوران ساسانی است که پایتخت تابستانی عیلامی‌ها بوده است. اولین شهر عیلامی که در حمله «آشوربانی‌پال» ویران و مردم آن قتل عام شدند، دره شهر یا همان ماداکتو بوده است. اگر به دره سیمره بروید، می‌توانید بقایای خرابه‌های عهد ساسانی را ببینید. در خرابه‌های دره‌شهر ایلام می‌توانید آثار چهارراه‌ها، کوچه‌ها و معابر باقی‌مانده را هم مشاهده کنید.

موزه باستان‌شناسی دره‌شهر

موزه باستان‌شناسی از جمله موزه‌های دیدنی استان ایلام است که در کنار شهر تاریخی سیمره ایجاد شده‌است. بسیاری از مجموعه‌ها و اشیای این موزه در مکان‌های باستانی از جمله شهر تاریخی سیمره و برخی از اشیاء هم در نتیجه یافته‌های اتفاقی و حفاری‌های غیر مجاز به دست آمده‌است. این موزه شامل آثار کاربردی، وسایل تزیینی و زیورآلات، ابزارهای جنگی و پیکرک‌های مفرقی، مهرهای استوانه‌ای، آثار آیینی و سکه‌هاست.

پارک تفریحی سراب

پارک سراب دره‌شهر، یکی از زیباترین پارک‌های این شهرستان است. این سراب که آبگیری وسیع و چشمه‌های آب شیرین دارد، در دهانه تنگی قرار گرفته که پارک را در از اطراف آن ساختهاند. این پارک امکانات رفاهی و تفریحی نیز دارد.

قلعه شیخ‌مکان(شیخ ماخو) و آسیاب آبی

دژ تاریخی شیخ‌مکان در تنگه‌ای به‌همین نام در ۸ کیلومتری شرق دره‌شهر قرار دارد که از مکان‌های تاریخی شهرستان دره‌شهر محسوب می‌شود. باتوجه به مصالح و سبک معماری، مشخص شده‌است این دژ به دوره ساسانی برمی‌گردد. دژ ۴ اتاق و تنها یک در ورودی در ضلع شمالی دارد و مصالح اصلی دژ نیز قلوه سنگ و گچ است. در میان تنگه و در مقابل قلعه شیخ، در مسیر جریان آب رودخانه، بقایای یک آسیاب آبی هم بر جای مانده است که در حال حاضر تخریب شده، زمان ساخت این اثر به اواسط دوره اسلامی برمی‌گردد.

تنگ بهرام‌ چوبینه

تنگه تاریخی بهرام‌ چوبینه مربوط به دوره ساسانیان است و در روستای ارمو در مسیر جاده دره‌شهر-پل‌دختر در دامنه کبیرکوه واقع است. این تنگه نیز  در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است. این تنگه با آثار باقی‌مانده از دیوار و دژهای نظامی به بهرام‌چوبین از ژنرال‌های دوره ساسانی منسوب است و برای پناه گرفتن بهرام‌ چوبین در زمان شورش علیه خسروپرویز استفاده شده است. هر ساله گردشگران بسیاری در بهار و تابستان از تنگه بهرام چوبین بازدید می‌کنند.

تپه کوزه‌گران و قلعه ارمو

تپه کوزه‌گران مربوط به عصر مس و در دهستان ارمو دره‌شهر واقع است، این اثر در سال ۱۳۸۶ به ثبت ملی رسیده است. همچنین بخشی از یک بنا در محل قبرستان باستانی ارمو باقی مانده است که به نظر می‌رسد آثار یک قلعه باستانی باشد.

آبشار ماربره

آبشار ماربره در ۲۰ کیلومتری جاده دره‌شهر به سمت پلدختر و در میان دو روستای اَرَمو و کل‌سفید واقع شده است. این آبشار زیبا در میان درختان بلند محصور شده و در تمام طول سال به ویژه فصل بهار آب فراوان دارد.

پل تاریخی گاومیشان

پلی زیبا و تاریخی گاومیشان از دوران ساسانیان بر فراز رودخانه سیمره در دره‌شهر قرار دارد. این پل تاریخی در مرز دو استان لرستان و ایلام واقع شده، اما به عنوان آثار تاریخی ایلام به ثبت رسیده است. گاومیشان یکی از مشهورترین پل‌های تاریخی غرب ایران است. از پنج چشمه‌ بزرگ تشکیل دهنده‌ این پل، اکنون فقط یک پل باقی و مصالح اصلی پل، سنگ و ملات و در سقف طاق‌ها از آجر استفاده شده است. پل تاریخی گاومیشان به‌ثبت ملی نیز رسیده است.

آبشار هفت‌آسیاب

آبشار هفت آسیاب دره شهر از مناطق دیدنی و بکر ایلام است. این آبشار با ۶۰ متر ارتفاع مکانی دیدنی برای گردشگران و دوستداران طبیعت است. آبشار هفت آسیاب که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، پس از گذر از دامنه ریواس کوه به رودخانه بزرگ سیمره می‌پیوندد. این آبشار در ۲۵ کیلومتری شرق دره‌شهر واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار در جاده ارتباطی دره شهر به سمت پلدختر بعد از طی ۲۰ کیلومتر و دقیقا کنار رودخانه سیمره و پل تاریخی گاومیشان وارد جاده فرعی روستای داراب‌آباد شوید. از این روستا با ۲ ساعت پیاده روی به آبشار هفت‌آسیاب خواهید رسید.

غارکناتاریکه

غار کناتاریکه در ارتفاعات سیوان‌کوه و فاصله ۳۵ کیلومتری مسیر ایلام – دره شهر و در نزدیکی روستای پاکل قرار گرفته است. این غار یک حوضچه آبی و صدها ستون و مجسمه استالاکتیتی و استالاگمیتی دارد. هوای داخل غار به شدت سرد است و به همین دلیل هیچ موجود زنده‌ای داخل غار زندگی نمی‌کند، ولی اکسیژن داخل غار مناسب است.

شهر تاریخی ماژین و قلعه ماژین

ماژین یکی از شهرهای تاریخی دره‌شهر است. در این منطقه آثار یک دژ بزرگ و باستانی و ساختمان یک شهر دیده می‌شود. تمام این آثار از قلوه سنگ وگچ ساخته شده است. این آثار به عهد ساسانیان برمی‌گردد.

غار کول‌کنی در ماژین

غار کول‌کنی در تنگ ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر قرار دارد. دهانه این غار در محل ورودی حدود ۳۰ متر طول دارد. دسترسی به این غار بدون تجهیزات ممکن نیست. علاوه بر غار معروف کول‌کنی، در این محل دخمهٰ‌های متعددی هم وجود دارد که تعداد آن‌ها به ۱۲ عدد می‌رسد. در برخی از این دخمه‌ها نشانه‌هایی از سکونت انسان باستانی مشهود است.

قلعه سه‌کسان

مردم محلی قلعه سه کسان را با نام‌های سه کسون یا سکه‌سون می‌شناسند. سه‌کسان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های مربوط به دوره ساسانی بوده است. اما باید بدانید که مسیر دسترسی به آن بسیار سخت است، زیرا این قلعه در ارتفاعات قرار دارد. در ساخت این بنا از قلوه سنگ و گچ استفاده شده و معماران این قلعه برای آن که دیوارهای بنا غیرقابل دسترسی باشد، آنها را روی صخره‌ها بنا کرده‌اند و حتی آب‌انبارهای آن را هم در دل صخره‌ها کنده‌اند.

قلعه‌زینل و چشم‌انداز کبیرکوه

قلعه زینل، نام قلعه‌ای تاریخی در جنوب روستای الیاس‌آباد چمکلان، از توابع شهرستان دره‌شهر است. این روستا با مرکز شهرستان ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاعات زیبای کبیرکوه و رودخانه سیمره چشم‌انداز چمکلان را تشکیل می دهند. قلعه زینل در حد فاصل این پدیده‌های طبیعی ایجاد شده است.

کد خبر 487222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha