آیا تا به حال به دره‌رودها و تنگه‌های شمال پایتخت سفر کرده‌اید؟ شگفت‌انگیزترین نوع طبیعت‌گردی را می‌توان با پیمایش دره‌رودها و تنگه‌ها تجربه کرد. در واقع دره‌رودها یک بسته کامل طبیعت‌گردی به شما ارائه می‌دهند که شامل چشمه، رودخانه، کوه و حتی گاهی آبشارگردی است.

باغ تنگه امامه

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ مکان‌های تفریحی که اگر در هر یک از فصل‌ها سال از شکوفه‌های بهاری تا برگ‌های پاییزی و برف زمستانی، به آنجا سفر کنید، لحظه‌های مفرحی را برایتان به یادگار می‌گذارد. اگر می‌خواهید این جاذبه‌های طبیعی را تنها در یک سفر نیم‌روزی در تهران ببینید و تجربه کنید، این شما و این هم چند پیشنهاد برای پیمایش روددره‌ها و تنگه‌های شمال پایتخت.

درباغ تنگه دو آبریز وجود دارد که به‌صورت شمال‌شرقی و شمال ‌غربی به سمت جنوب جریان دارند و در پایان با پیوستن به یکدیگر در سمت جنوب قلعه امامه و در فاصله ۷۰۰ متری شمال روستای امامه، رودخانه امامه را که یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه جاجرود است، تشکیل می‌دهند. سرچشمه‌های اولیه شاخه شمال شرقی آب باغ‌تنگه از غرب کوه و قله پیرزن‌کلوم آغاز می‌شود، سپس آب چشمه‌های لاره و لارتنگه و چشمه‌پلک واقع در شمال غربی قله مهرچال به آن می‌پیوندد و پس از حدود ۶کیلومتر، از سمت شرق قلعه امامه می‌گذرد و در جنوب قلعه به شاخه شمال غربی می‌رسد.

ماحصل سیلاب‌ها

 بخشی از آب باغ‌تنگه در جنوب قلعه امامه وارد منبعی می‌شود که برای تأمین آب آشامیدنی امامه ساخته شده است و از آنجا به‌وسیله لوله به روستا منتقل می‌شود. باقیمانده آب این تنگه برای آبیاری باغ‌های وسیع گیلاس روستاهای امامه بالا و امامه پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها سرریز فصلی آن یا جریان سیلاب‌های مقطعی در رودخانه امامه جاری می‌شود و به رودخانه جاجرود می‌ریزد. طول مسیر باغ‌تنگه از ابتدا تا انتها دارای چشمه‌های متعدد کوچک و بزرگ و مراتع و چراگاه‌های نسبتا خوب است و هرچه به سمت شمال ادامه می‌یابد، بر کیفیت آن افزوده می‌شود. آبریز سمت شمال کوه‌هایی که سرچشمه‌های آب باغ‌تنگه از آنها جاری می‌شود، در روستاهای زایگان و آبنیک به رودخانه زایگان می‌ریزد و به سمت غرب جاری شده، در فشم به رودخانه جاجرود می‌پیوندد.

سفر به تنگه باغ تنگه جاجرود

کد خبر 796832
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha