شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجاهمین شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا که نشریه‌ای در حوزه فلسفه اسلامی است، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، در سر مقاله این نشریه که به قلم آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای نگارش یافته، آمده است: «ماه محرم مانند ماه رمضان و مواسم و مراسم دیگر اسلامی، فصلی مبارک از کتاب سال زندگی ما می‌باشد و بمانند فصول چهارگانه طبیعی که هر یک کارکرد ویژه‌ای دارند و هریک بنوعی بناتات را تربیت می‌کنند، این فصول اسلامی در رشد و تربیت انسان و بیدارسازی او از خواب غرایز طبیعی، آثاری را بدنبال خود می‌آورند. و همانگونه که هر یک از فصول سال برای تجدید حیات طبیعی یا تناوری و رشد و تکامل گیاهان مفید است، این ماههای مبارک و فرخنده به تناوری و تجدید حیات معنوی و روحی انسان مسلمان کمک می‌کنند و او را از آب و گل مادیات بیرون می‌آورند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با اشاره به نقش تربیتی واقعه عاشورا و نمادهای بیمانند انسانی و الگوهای فوق بشری آن، سرمقاله خود را اینگونه پایان می‌دهد: «اینست رمز جاودانگی عاشورا و سرّ تکرار آن درهر سال و اینست رمز کیان اسلام و فرجام پیروزی آن در سایه‌یی که این درخت تناور به یاری خداوند عزیز بر همه جهانیان خواهد گسترانید.

چهل روز عزاداری حسین بهانه و وسیله‌ای است برای پیروان او که چله‌نشین عشق و شیدایی الهی شوند و برای نجات بشریت به تربیت و تجهیز خود بپردازند. بی‌سبب نیست که مسلمان حسینی در این فصل لباس سیاه، که رنگی بالاتر از آن نیست، می‌پوشد تا همرنگ دشمنان بشر و انسان نمایان یزیدی سرشت نشود و رنگ و ننگ بشریت را که تاریخ، شرمگین و بدنام آنهاست، پاک کند.»

این شماره از مجله «خردنامه صدرا» نیز همچون شماره‌های پیشین شامل مقالات تخصصی و فلسفی متنوعی می‌باشد.

زندگی، مکتب و شخصیت صدرالمتالهین نوشته «استاد سید محمد خامنه‌ای»، جایگاه انسان در حکمت متعالیه ملاصدرا نوشته «دکتر رضا اکبریان»، تبیین «قانون عمل و عکس العمل» طبق «اصل مشارکت» در فلسفه کانت نوشته «رضا ماحوزی» و «دکتر یوسف شاقول» از جمله مقالات این شماره محسوب می‌شوند.

از دیگر مطالب این شماره می‌توان به روش‌شناسی ملاصدرا در مسئله علم باری تعالی کار مشترکی از «مسعود امید» و «دکتر عبدالله نصری»، اصل امتناع تناقض: حکمت متعالیه و منطق فازی از «مهدی حسین‌زاده» و بخش دوم مقاله جریان‌شناسی خیال در منظومه عرفانی محی‌الدین ابن‌عربی از «دکتر مریم صانع‌پور» و «دکتر احمد بهشتی» اشاره کرد.

بخشی پایانی «خردنامه صدرا» نیز به گزارشی از همایش روز جهانی فلسفه که آبانماه سال ۸۶ به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد، اختصاص یافته است.

پنجاهمین شماره مجله «خردنامه صدرا» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «سیدمحمد خامنه‌ای» و زیر نظر هیئت تحریریه به تازگی منتشر شده و با بهای ۸۰۰ تومان به علاقمندان علم و اندیشه عرضه شده‌است.

کد خبر 48494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز