جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

گروه حوادث: مهم‌ترین اخباری را که حادثه‌ نویسان ایران و جهان در سال 1386 پوشش دادند، بازخوانی می‌کنیم.

برای شروع هم از حوادث جنایی جنجالی آمریکا شروع کردیم. امسال سال شلیک‌های مرگبار در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز خرید آمریکا بود.

شلیک‌‌های مدرسه‌ای

وقتی مایکل مور، کارگردان مشهور آمریکایی، فیلم «بولینگ برای کلمباین» را  درباره  تیراندازی 2 دانش آموز در دبیرستان کلمباین در ایالت کلرادوی آمریکا - در 20 آوریل 1999 را ساخت هرگز نمی‌توانست باورکند در فاصله چند سال ماجرای شلیک در مدارس، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مراکز خرید آمریکا آن‌قدر تکراری شود که هر روز در خیابان‌های یکی از شهرهای آمریکا مردم به‌طور زنده شاهد شلیک‌های چند دانش‌آموز باشند.

دو بار خونبارتر از کلمباین

آخرین روزهای فروردین ماه گذشته در حالی که دانشگاه‌های ما در ایران کم‌کم داشتند از خواب تعطیلات طولانی مدت نوروزی بیدار می‌شدند و دانشجویان‌شان به کلاس‌های درس برمی گشتند، دانشگاه‌های آمریکا را جوی از وحشت و هراس فرا گرفت.

در این ماجرای وحشتناک که «خونبارترین حادثه تاریخ دانشگاه‌های آمریکا» نام گرفت، یک دانشجوی کره‌ای‌الاصل در ساعت 7 و 15 دقیقه 16 آوریل 2007 ( بیست و هفتم فروردین) با چند اسلحه و کوله باری از مهمات به خوابگاه دانشجویان دانشگاه فنی «ویرجینیا تک» رفت و هرکسی را که جلوی چشمش بود به رگبار بست.

جوان روانی بعد از آنکه 2 دختر را در این خوابگاه به قتل رساند و چند نفر دیگر را مجروح کرد، به سرعت خودش را به محوطه اصلی دانشگاه رساند و قبل از آنکه پلیس بتواند شلیک‌های او را متوقف کند، 30 نفر دیگر را در محوطه دانشگاه با شلیک‌های بی‌هدف خود به قتل رساند.

جوان جنایتکار دست آخر هم خودکشی کرد و این در حالی بود که علاوه بر کشته‌شدگان، حداقل 15 مجروح نیز راهی بیمارستان شدند.  روز بعد از این ماجرای خونبار، شبکه ان‌بی‌سی آمریکا، فیلمی کوتاه را از جوان تیرانداز رو کرد که نشان می‌داد وی به خاطر خشم شدید نسبت به ثروتمندان جامعه آمریکا دست به این جنایت خونین زده بود.

دانشجوی مهاجر کره‌ای، در فیلم ضبط شده که روی سایتش قرار داده بود، با اسلحه‌های مختلف ژست‌های متفاوتی گرفته بود و با صدایی خشمگین در حالی که به دوربین نگاه می‌کرد یک نطق بی‌سرو ته درباره نفرت از فرزندان خانواده‌های ثروتمند و مردمی که نسبت به او بی‌انصافی کرده‌اند بیان کرد و دست آخر یکی از اسلحه‌هایی را که در دست داشت به سمت دوربین گرفت و تمامی بچه‌های خانواده‌های ثروتمند، الکلی‌ها و افراد خوشگذران را نفرین کرده و گفت: شما باعث شدید که من دست به این کار بزنم.

سایه سنگین ویرجینیا در دانشگاه دلاویر

5 ماه آرامش فرصت خوبی بود که پلیس آمریکا تصور کند حادثه ویرجینیا آخرین مورد از تیراندازی‌های دانشگاهی در ینگه دنیا است اما سایه سنگین تیراندازی در دانشگاه دلاویر این تصور را نقش برآب کرد. صبح جمعه 21 سپتامبر  2007  (30 شهریور)، چند جوان ناشناس به بوفه دانشگاه دلاویر رفتند و دانشجویان را به رگبار بستند.

این ماجرا، تلفات چندانی نداشت و تنها 2 نفراز دانشجویان دانشگاه 4 هزار نفری دلاویرهدف قرار گرفتند اما مهاجمان به راحتی و قبل از رسیدن پلیس موفق به فرار شدند. این حادثه اگر چه تلفات چندانی نداشت اما بار دیگر حادثه ویرجینیا را در ذهن مردم زنده کرد.

هفته شلیک‌های مرگ آمریکا

دومین هفته فوریه 2008( 17 تا 25‌بهمن ) از آن هفته‌های خونبار در تاریخ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آمریکا بود، هفته‌ای که مطبوعات آمریکا آن را هفته نحس این کشور نامگذاری کردند.

نخستین جنایت این هفته، 8 فوریه ( 17 بهمن ) و هنگامی رقم خورد که یک دختر جوان با اسلحه به کالج فنی لوئیزیانا رفت و با انگیزه انتقام‌جویی عاشقانه، 2‌دختر همکلاسی اش را به گلوله بست و سپس خودکشی کرد. هنوز هفته نحس به پایان نرسیده بود که جنایت  خونین دیگری در دانشگاه نورثرن ایلینویز بار دیگر تیراندازی‌های وحشتناک مراکز آ‌موزشی را برای مردم آمریکا زنده کرد.

جوان جنایتکار که از دانشجویان سابق این مرکز بود، 14 فوریه( 25 بهمن ماه) با 2 اسلحه جنگی و شکاری و در حالی که لباسی سرتاپا مشکی پوشیده بود، به سالن اجتماعات دانشگاه رفت و از بالای محل  نمایش سالن دانشجویان را به رگبار بست و دست آخر هم خودکشی کرد. حاصل این تیراندازی 6 کشته و 14 زخمی بود.

آنها به همه شلیک می‌کنند

شلیک‌های مرگبار امسال آمریکا فقط به دبیرستان‌ها و مراکز دانشگاهی ختم نشدند بلکه خیابان‌ها، مراکز مذهبی و فروشگاه‌ها نیز از گزند جنایتکاران روانی در امان نماندند.

نبراسکا، دانش آموز تیرانداز

14 آذرماه (5 دسامبر2007) از آن روزهای فراموش نشدنی و خونبار امسال در آمریکا بود. در این روز روبرت هاوکینز جوان 19 ساله اهل نبراسکا به مرکز خرید وون مائور در منطقه اوهامای نبراسکا رفت و ده‌ها نفر از کسانی را که برای خرید سال نوی میلادی به مرکز خرید آمده بودند، با اسلحه اس کا اس 66/7 به رگبار بست و بعد اسلحه را روی شقیقه‌اش گذاشت و شلیک کرد.

این خبر که برای مدت‌ها تمام سایت‌های خبری و روزنامه‌های ‌آمریکا آن را پوشش می‌دادند، نه تنها به خاطر کشته شدن 8 نفر ( 6 فروشنده مرکز خرید و 2‌نفراز مشتریان) مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود بلکه به خاطر انگیزه مرد جوان باعث وحشت مردم شد.
« می‌خواهم مشهور شوم.»  این انگیزه‌ای بود که مرد جوان برای شلیک‌های مرگبار خود بیان کرده بود.

این جوان که با سن کم‌اش سوابق بسیاری از بدرفتاری با مادر و کتک زدن او، خشونت‌های خیابانی و مواد‌مخدر را در سوابق کیفری خود داشت  برای آنکه تصاویرش در رسانه‌ها منعکس شود این جنایت خونین را به راه انداخت.

قتل عام در فروشگاه لباس

2 ماه بعد از جنایت خونین در مرکز خرید نبراسکا، حالا نوبت به قتل عام خونین در فروشگاه لباسی در شیکاگو رسیده بود.

ساعت 10 و 45 دقیقه 3 فوریه  (14 بهمن )، جنایتکاری ناشناس به فروشگاه لین برانت در منطقه «تینلی پارک»شیکاگو رفت و زنانی را که برای خرید به این فروشگاه لباس‌های زنانه آمده بودند، به رگبار بست. 5 زن 22 تا 37 ساله قربانیان این جنایت فروشگاهی بودند.
شاهدان گفتند که عامل جنایت مرد سیاهپوست تنومندی بوده اما در هفته‌های بعد هیچ خبری از دستگیری عامل این جنایت فاش نشد.

کد خبر 46497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز