همشهری آنلاین: رییس ستاد تبصره 13 گفت: به دلیل برخی از ملاحظات و مسایل فنی در جایگاه‌ها، اعلام قیمت بنزین آزاد را به اوایل هفته آینده موکول می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، سید مهدی هاشمی، معاون عمرانی وزیر کشور، چهارشنبه (22 اسفند) در نشستی خبری که بیشتر خبرنگاران برای شنیدن خبر قیمت بنزین آزاد خود را آماده کرده بودند، چند خبر در مورد قطار هوایی کرج، خودروهای فرسوده و برنامه‌های سال آینده ستاد تبصره 13 اعلام کرد.

وی با اعلام خبر تصویب پنج خط جدید قطار شهری برای کلان‌شهر کرج در هفتادمین و آخرین جلسه شورای عالی ترافیک شهرهای کشور که امروز صبح برگزار شد، خاطر نشان کرد: پیش از این هفت خط برای قطار شهری کرج پیش‌بینی شده بود که از این تعداد، امروز پنج کریدور آن به تصویب رسید.

هاشمی ادامه داد: یک خط قطار شهری کرج پیش از این اجرا شده است و مسیرها و جزییات چهار خط دیگر نیز امروز به تصویب رسید.

وی گفت: یکی از این خطوط که به صورت قطار هوایی (مونوریل) اجرا می‌شود، به طول 3/14 کیلومتر، میدان شهید سلطانی (ایستگاه متروی فعلی کرج) را در جنوب شرقی به سمت شمال غرب کرج وصل می‌کند، خط بعدی در منطقه باغستان به صورت ترکیبی یعنی شامل بخش زیرزمینی، روزمینی و قطار هوایی به طول 18 کیلومتر منطقه باغستان را به فرودگاه امام خمینی (ره) متصل می‌کند.

رییس ستاد تبصره 13 ادامه داد: خط بعدی که به صورت متروی زیرزمینی اجرا می‌شود، بلوار آزادی را به طول 12 کیلومتر به محمدشهر کرج وصل خواهد کرد و خط بعدی نیز که آن هم به صورت متروی زیرزمینی اجرا می‌شود، بلوار تربیت مربی را به طول 14 کیلومتر به میدان شهید سلطانی (ایستگاه متروی فعلی کرج) متصل خواهد کرد.

وی در ادامه همچنین از تصویب مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهری اهواز در شورای عالی ترافیک خبر داد و اذعان کرد: با تصویب نهایی این طرح، خطوط دو، سه و چهار متروی اهواز نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین خاطر نشان کرد: مطالعات قطار شهری مشهد نیز که از ابتدای سال جاری در دستور کار و در چند جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود در این جلسه، مجددا بررسی و قرار شد تا در اولین جلسه شورای عالی ترافیک سال آینده، قطار هوایی مشهد بررسی و پس از رایزنی، ابلاغ نهایی شود.

وی با بیان این که در بخش قطار شهری کل کشور در سال جاری، 932 میلیارد تومان برای کلان‌شهرها اعتبار اختصاص داده‌ایم، یادآور شد: به دلیل اولویت دولت به موضوع استفاده از قطار شهری، امیدواریم که بتوان این اعتبارات را با سرعت در سال آینده استفاده کرد و شاهد بهره‌برداری از قطارهای شهری در سطح کلان‌شهرهای کشور باشیم.

هاشمی در توضیح اعتبارات اختصاص یافته برای قطار شهری‌های کشور از جمله کرج، اضافه کرد: در بودجه سال 87، مجلس شورای اسلامی علیرغم نظر دولت، برای قطار شهری‌ها بودجه مشخصی را پیش‌بینی کرده و در قالب آن، اعتبار لازم را برای قطارهای شهری اختصاص داده است، در عین حال دولت علیرغم این اعتبارات سعی می‌کند، تا از اعتبارات فاینانس نیز استفاده کند.

وی اظهار امیدواری کرد که کار اجرای فاز دوم متروی کرج در فصل بهار آغاز شود.

رییس ستاد تبصره 13 در ادامه این نشست از تمدید مهلت ثبت‌نام برای خرید نقدی خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: این مهلت از 20 اسفند تا 20 فروردین ماه تمدید شده است.

وی در ادامه اعلام کرد که از اردیبهشت ماه سال آینده، خودروهایی که بیمه شخص ثالث نداشته باشند به آن‌ها سهمیه سوخت اختصاص نخواهد یافت.

وی افزود: ستاد تبصره 13 و هیات نمایندگان ویژه بر این نکته تاکید دارد که از سال آینده بیمه شخص ثالث برای همه رانندگان اجباری است و بدون داشتن این بیمه، سهمیه سوخت به آن‌ها اختصاص نخواهد یافت.

معاون عمرانی وزیر کشور اظهار کرد: به دلیل این که امکان بازبینی و کنترل خودروهای بنزین سوز شخصی برای دارا بودن بیمه شخص ثالث در سال آینده برای ما به صورت یک‌باره وجود ندارد، در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های خاصی، طبقه‌بندی خودروها برای مراجعه به مراکز را اعلام نمی‌کنیم تا از ازدحام خودروها در مراکز جلوگیری شود، لذا در سال آینده با برنامه‌ریزی بیشتر، تاریخ نهایی را اعلام خواهیم کرد.


اعلام قیمت بنزین به پس از انتخابات موکول شد

رئیس ستاد تبصره 13 در حالی که از 25 اسفند ماه عرضه بنزین آزاد آغاز می‌شود، از اعلام قیمت نهایی آن اجتناب کرد و گفت: به دلیل برخی ملاحظات در اعلام قیمت بنزین، امروز این قیمت را اعلام نمی‌کنم و در اوایل هفته آینده در جلسه‌ای دیگر، توضیحات کاملی را همراه با قیمت نهایی بنزین اعلام خواهم کرد.

وی ادامه داد: جلسات مختلف کمیته سوخت و هیات نمایندگان ویژه ریاست جمهوری در مورد قیمت سوخت تشکیل شده است، تا با کمترین قیمت ممکن، قیمت سوخت را اعلام کنیم.

معاون عمرانی وزیر کشور توضیح داد: در عین حال با برخی مسایل فنی در مورد عرضه بنزین آزاد در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت مواجه هستیم و امیدواریم تا اوایل هفته آینده این جایگاه‌ها نیز آمادگی عرضه بنزین آزاد را داشته باشند.

وی تاکید کرد: اصل عرضه بنزین آزاد به تصویب رسیده است و دولت برای آسایش مردم علاوه بر بنزین نوروزی، سهمیه اردیبهشت و خرداد ماه را نیز به کارت‌های سوخت اضافه کرده است، اما با این حال به دلیل آن که ممکن است برخی از مردم مسافت زیادی را در سفر باشند و آسایش خاطرشان اهمیت داشته باشد، بنزین آزاد را نیز عرضه خواهیم کرد.

هاشمی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که وزارت نفت اعلام کرده است کلیه جایگاه‌ها آمادگی عرضه بنزین آزاد را دارند، اظهار کرد: آنچه که به ما اعلام کرده‌اند، تاخیر در آمادگی برخی امکانات فنی است که امیدواریم تا روز دوشنبه برطرف شود.

پاسخ قالیباف منتظر امضای وزیر است

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با قطار هوایی شهر تهران که همچنان بلاتکلیف باقی مانده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی اراده‌ها بر این است که مردم شهر تهران از امکاناتی از جمله قطار هوایی محروم باشند و ما هم تمام تلاش و اصرار خود را در مورد تقدم و اولویت شهر تهران برای امکانات شهری خواهیم داشت.

رییس ستاد تبصره 13 در پاسخ به این سوال که چرا با وجود لحن و انتقاد تند شهردار تهران در پاسخ به نامه شما، باز هم این قدر مبهم در این مورد صحبت می‌کنید؟ تاکید کرد: پاسخ نامه قالیباف، شهردار تهران، آماده شده و منتظر امضای وزیر کشور است، اما به هر صورت ما بارها موضوع تاکید بر خدمت رسانی و پشتیبانی از شهر تهران را اعلام کرده‌ایم و در عین حال همچنان بر حرف خودمان در مورد ضعف مدیریت شهری شهر تهران تاکید داریم، چرا که این حرف با منطق و عدد و رقم رسمی صورت می‌گیرد و امیدواریم به این ترتیب برخی از اشکالات برطرف شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شما در نامه اولتان اعلام کرده بودید که در صورت بی‌توجهی نسبت به موارد مطرح شده در نامه، از دادن امکانات به شهرداری تهران خودداری می‌کنید؟ آیا باز هم به دادن نامه اکتفا می‌کنید؟ گفت: نه! یکی از اقدامات قانونی که ما در این مدت انجام داده‌ایم، این بود که از واگذاری اتوبوس بیشتر به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران خودداری کردیم و این مساله اجرا شده است، البته این مساله جدای از حواله‌هایی بود که پیش از این صادر شده است.

خبرنگاران خطاب به معاون عمرانی وزیر کشور، از وی پرسیدند، اما این اقدام زمینه محرومیت مردم شهر تهران را فراهم می‌کند که وی توضیح داد: وقتی قرار است، یک‌هزار و 700 دستگاه اتوبوس را به شهر تهران اختصاص دهیم، اما در عین حال هیچ افزایشی را در میزان جابجایی مسافر نداشته باشیم، این امکانات چه تاثیری دارد!؟

هاشمی در ادامه این پرسش و پاسخ تاکید کرد: در مورد اعتبارات متروی شهر تهران نیز هیچ کاهش اعتباری نداشته‌ایم، اما متاسفانه عملکرد مترو در شهر تهران علیرغم این که پشتیبانی‌های دولت نسبت به گذشته سه برابر شده است، رشد قابل قبولی نداشته و ما امیدواریم مسوولان این مجموعه در برنامه‌های خود تجدید نظر کنند.

وی مجدداً تاکید کرد: رقم کاهش اعتبارات مترو از 20 میلیارد تومان به 14 میلیارد تومان را که از سوی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام شده است، را قبول ندارم، اعتبارات این بخش، بیش از آنچه پیش‌بینی شده، اختصاص یافته است و ما به زودی اعداد و ارقام مورد نظر را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای بخش عمده‌ای از اعتبارات اختصاص یافته از آقایان امضا گرفته‌ایم و بسیاری از آمارهای که اعلام می‌کنیم، پیش از این توسط خودشان اعلام شده است، اگر این آمارها غلط است، باید اصلاح کنند و اگر درست است، حرف‌های که پس از آن گفته می‌شود، به هیچ وجه موجه نیست.

رییس ستاد تبصره 13 همچنین در خبر جداگانه‌ای که از سوی این ستاد منتشر شده نیز قیمت بنزین سهمیه‌ای در سال آینده را 100 تومان اعلام کرد و گفت: تغییری در قیمت بنزین سهمیه‌ای در سال آینده اعمال نخواهد شد و بنزین با قیمت کنونی عرضه خواهد شد.

سید مهدی هاشمی افزود: با توجه به میزان صرفه‌جویی روزانه 21 میلیون لیتر بنزین از زمان سهمیه‌بندی، علاوه بر جلوگیری از پرداخت میلیاردها تومان یارانه، به میزان 30 درصد از آلودگی هوا نیز در کلان‌شهرها کاسته شده و از خسارات وارده به محیط زیست نیز جلوگیری شده است.

وی افزود: با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین رشد 9 درصدی مصرف بنزین در سال‌های قبل نه تنها متوقف بلکه به کاهش حدود 26 درصدی آن منجر شد.

رییس ستاد تبصره 13 تاکید کرد: با در نظر گرفتن بنزین نوروزی برای خودروهای شخصی و اضافه کردن سهمیه اردیبهشت و خرداد این خودروها در کارت‌های سوخت، امیدواریم صاحبان خودروهای شخصی با مدیریت صحیح مصرف، در این دوره نیز موفق به استفاده مناسب از سهمیه سوخت خود شوند.

کد خبر 46345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز