سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

سعید اکبری: سرنوشت علی دایی با کویت گره خورده. او تا چند هفته پیش فکر می‌کرد که تنها یک آزمون سخت در این کشور خواهد داست، ولی حالا گره کار او در این کشور کوچک، رقم خواهد خورد.

اولین گام بلند او می‌تواند در کویت موفقیت‌آمیز باشد و بر عکس او را با گره کوری روبه‌رو کند. حالا دایی یک آزمون دو مرحله‌ای در این کشور خواهد داشت.

ابتدا با تیم سایپا مقابل الکویت قرار می‌گیرد و سپس در ایام نوروز با تیم ملی به ماصف کویت می‌رود. تفوت اسمی‌این دو تیم فقط یک «ال» است، اما گویی دو تیم شباهت زیادی به هم دارند. الکویت را باید تیمی‌شبیه به تیم ملی کویت دانست.

اغلب بازیکنان این تیم در در تیم ملی کویت هم بازی می‌کنند با این تفاوت که بازیکنان خارجی خوبی در الکویت توپ می‌زنند. دایی می‌گوید: «این می‌تواند برای ما تجربه خوبی باشد.»

 او هم به‌خوبی می‌داند که اگر این دو آزمون را پشت سر بگذارد در پایان سال 86 و ابتدای سال 87 می‌تواند یک مرد خوشبخت باشد، وگرنه باید این خوشبختی را در دیدارهای بعدی جست‌وجو کرد.

اولین آزمون بازی سایپا و الکویت است. این بازی دشواری‌های خاص خود را دارد. الکویت را باید قدرت اول فوتبال کویت دانست که الگویی کوچکتر از تیم ملی کویت است.

علی دایی که دارد به یک مربی با تجربه تبدیل می‌شود، حالا مثل یک مربی حرفه‌ای رفتار می‌کند. بی‌آنکه کسی را از خود بیازارد. او دو تمرین پایانی تیم را در حالی به پایان رساند که سکوهای خالی ورزشگاه سکوت خاصی را به تمرین بخشیده بود.

دایی اجازه داد که در هر دو تمرین طرفدارن به ورزشگاه بیایند، اما فقط در حد 10 دقیقه تمرین این تیم را نگاه کنند. او هم به‌خوبی احساس کرد که نماینده تیم الکویت در تمرینات سایپا آفتابی خواهد شد به همین خاطر مابقی دو ترمین را بدون تماشاچی ادامه داد.

این موضوع در تمامی‌روزنامه‌های کویتی هم انعکاس داشته و حتی سایت رسمی ‌باشگاه الکویت هم با انکاس این خبر نوشته است: «تمرینات سایپا محرمانه شد.»

این تیم روز دوشنبه ساعت 30/17 به وقت کویت تمرینات تاکتیکی خود را برای این بازی آغاز کرد. تمرین این تیم در زمین شماره دو ورزشگاه خانگی الکویت برگزار شد. میزبان هم ساعت 45/19 دقیقه در زمین شماره یک تمرین خود را برگزار کرد.

تفاوت این بود که رادان سرمربی کروات تیم الکویت تمرینات تیم را پشت درهای بسته انجام نداد و حتی اعضای کادر فنی سایپا هم توانستند این تمرین را از نزدیک نگاه کنند.

دایی و شاگردانش بعد از ظهر دیروز هم آخرین تمرین خود را در زمین شماره یک ورزشگاه الکویت انجام دادند تا کاملا برای این بازی آماده شوند.

الکویت با تمام نفرات تمرین کرد. بازیکنان خارجی این تیم به دلیل حضور در اردوهای تیم ملی کشورشان، با تاخیر به تمرینات این تیم ملحق شدند. موریتو، زیاد الجزیری، ماکینگا و علا حبیل تاپ‌ترین بازیکنان خارجی الکویت هستند.

این بازیکنان تازه از ابتدای همین هفته به تمرینات تیم ملحق شده‌اند و برای بازی ساپیا همراه تیم خواهند بود.

رادان سرمربی الکویت برای آمادگی هر چه بیشتر تیم و بازیکنان اردویی را قبل از بازی در کویت برگزار کرد. در این اردو بازیکنان زیرنظر رادان به انجام کارهای تاکتیکی و بدنی پرداختند. البته رادان هم به دلیل حضور در اردوی تیم ملی کویت دیر به تمرینات تیم ملحض شد، اما تشکیل این اردو توانست همه‌چیز را به حالت عادی بازگرداند.

از اواسط هفته گذشته تا به حال این تیم روزانه دو جلسه تمرین کرده که این قبل از بازی نشان از اهمیت ویژه دیدار با سایپا دارد. الکویت در این بازی میزبان است و به گفته مدیر تیم، سه امتیاز این بازی در شروع برای آنها بسیار مهم است.

عادل عقله در این باره به سایت رسمی‌ باشگاه می‌گوید:  «ما در زمین خودمان بازی می‌کنیم و باید این سه امتیاز را به دست بیاوریم.» ورزشگاه خانگی الکویت در فصل‌های گذشته همواره شاهد پیروزی این تیم بوده. تنها مشکل الکویت در شرایط فعلی مصدومیت دو بازیکن اصلی تیم است.

ابراهیم شهاب و عبدالرحمان العوضی به دلیل آسیب‌دیدگی در تمرینات اخیر این تیم حضور نداشته‌اند. البته العوضی که در تمرینات تیم ملی کویت حاضر بوده اما گفته می‌شود که فعلا شرایط بازی را به دست نیاورده.

عقله در این باره می‌گوید: «ما بسیار امیدوار هستیم که این دو را در مقابل سایپا در اختیار داشته باشیم چون پزشکان از روند بهبودی این دو بازیکن راضی هستند...» ترکیب تیم الکویت برای بازی امروز دیروز مشخص شد.

رادان هم در این مدت ترکیب تیم را لو نداد، اما به نظر می‌رسد که تیم او در این بازی هم 2-4-4 بازی کند. الکویت با این سیستم امسال هم شانس اول قهرمانی بوده. این تیم در دو فصل گذشته قهرمانی را از آن خور کرده تا نشان دهد در مقایسه با القادسیه تیم قدرتمندتری شده.

این تیم تا سه سال قبل حرف اول را در کویت می‌زد، اما الان دو سال است که بازی قهرمانی را به تیم الکویت می‌بازد. شاگردان رادان دو فصل قبل را با قهرمانی تمام کرد‌ه‌اند و امسال هم شانس اول قهرمانی هستند.

این تیم با 35 امتیاز در صدر جدول لیگ قرار دارد. الکویت امسال تنها یک بازی را باخته و در اختلاف 5 امتیازی تیم دم قرار دارد. آنها آخرین بازی خود را در لیگ با برد پشت سر گذاشتند. این تیم موفق شد الجهرا را دو بر صفر ببرد و به استحکام صدر‌نشینی بیافزاید.

رادان سعی کرده در این مدت تمرکز تیم الکویت را حفظ کند. در این مدت خیلی کمتر اتفاق افتاده که بازیکنان و حتی کادر فنی الکویت در مورد بازی با سایپا حرف بزنند. تنها نقل و قولها از مدیر تیم و روابط عمومی ‌باشگاه بوه. به گزارش روزنامه‌ها، رادان تمرکز را رمز موفقیت تیمش در بازی امروز می‌داند.

مدیر روابط عمومی‌ الکویت در مورد این بازی می‌گوید:‌ «تیم جام ولیعهد را برده و در لیگ هم شانس اول قهرمانی است. ما باید از بازیکنان و کادر فنی تیم بیشتر حمایت کنیم تا در آسیا هم موفق باشیم.»

البته جام ولیعهد کویت را امسال تیم کاظمه برد! الکویت در این بازی‌ها به جایی نرسید و در نهایت تیم الکاظمه که با النصر مساوی کرده بود با پنالتی حریف خود را برد و جام به بالای دست گرفت. اما معلوم نیست به چه دلیل روابط عمومی ‌الکویت اعلام کرده که این تیم قهرمان شده.

اما الکویت در جام حذفی یکی از شاتنس‌های اصلی قهرمانی است. این بازی‌ها به مرحله دوم رسیده و الکویت هم جزو چهار تیم نهایی است. این تیم دو رقبیب سنتی به نام القادسیه و العربی را در این بازیها پیشرو دارد.

این تیم‌ها هموار در کویت برای هم رقیبانی سنتی بوده‌اند. البته هنوز الکویت نتوانسته گذشته را جبران کند و در تعداد قهرمانی‌ها از القادسیه و العربی عقب‌تر است. فعلا تیم العربی با 16 بار قهرمانی در لیگ رکورد‌دار است.

القادسیه هم 11 بار قهرمان شده. این در حالی است که اگر الکویت امسال در لیگ قهرمان شود، دهمین قهرمانی خود را در تاریخ لیگ کویت به دست جشن خواهد گرفت.

سایپا امسال در لیگ ایرانی خیلی خوب نتیجه نگرفته. این حرف درستی که قهرمان‌های ایرانی در فصل بعد از قهرمانی افت می‌کنند. ساپیا یک بار دیگر این ادعا را ثابت کرد. این تیم که فصل قبل قهرمان لیگ برتر شد امسال هیچ حرفی در لیگ نداشته.

این تیم فعلا در رده هفتم قرار دارد و دارد برای حضور در میانه‌های جدول می‌جنگد. اما این تیم برای جبرانی ناکامی‌در لیگ، به این می‌اندیشد که در لیگ قهرمانان همه‌چیز را جبران کند. سایپا برای بدر به کویت رفته و این را بازیکنان تیم هم می‌گویند.

کاظم برجلو در این باره به سایت باشگاه الکویت می‌گوید: «ما برای برد به آمده‌ایم و فکر می‌کنم با سه امتیاز به ایران برگردیم!» او ادامه می‌دهد:‌ «تیم ما خیلی آماده است و خود برای برد آماده کرده‌ایم!»

البته ابراهیم صادقی کاپیتان سایپا خیلی قاطعانه از چیزی حرف نزده. او در آستانه این بازی می‌گوید: «تیم ما در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. فکر می‌کنم حالا سایپا نسبت به گذشته مسئولیت سنگین‌تری دارد و بازیکنان باید این شرایط را درک کنند.»

او در باره احتمال موفقیت تیم سایپا در این بازی‌ها می‌گوید: «سپاهان سال قبل نشان داد که تیم‌های ایرانی هم می‌توانند حرف‌های زیادی در آسیا برای گفتن داشته باشند.»
چهره‌ها

موریتو

خوره‌های فوتبال امارات این بازیکن آنگولایی را می‌ناسند. موریتو که روزی در تیم الوحده ستاره بود تناه به‌خاطر حضور جواد نکونام این تیم را ترک کرد. حالا او در کویت بازی می‌کند. موریتو امسال جزو بهترین بازیکنان تیم بوده و در خط حمله و هافبک الکویت به کار آمده. سایپا اگر قصد دارد برندگی حملات الکویت را کمتر کند ابتدا باید این بازیکن را مهار کند.

ماکینگا

او بهترین بی‌شک بهترین بازیکن الکویت در این فصل بوده. این بازیکن آنگولایی در این تیم به قدری خوب کار کرده که حالا یکی دو پیشنهاد خوب اروپایی در آستین دارد. اما باشگاه الکویت با جدایی این بازیکن موافق نیست و قصد دارد حداقل تا پایان لیگ قهرمانان هافبک آنگولایی خود را حفظ کند. او هم یکی از مهره‌های اصلی الکویت است و بدجور باید مراقب این بازیکن باشند.

زیاد الجزایری

این مهاجم تونسی بدجور گلزن است. این بازیکن امسال در لیگ کویت 9 گل زده و سوین گلزن برتر لیگ است. او پیراهن تیم ملی کشورش را هم به تن می‌کند.

الجزیری برای تیم ملی تونس بارها به میدان رفته و در کنار دو بازیکن آنگولایی یک مهره تاثیر‌گذار در تیم الکویت است. او یک گلزن مادرزاد است که امسال از بازیهایش خیلی تعریف می‌کنند. مدافعان سایپا باید چهار‌چشمی ‌این بازیکن را بپایند.

دو تیم داوری ایرانی در شرق آسیا

ما در 4 جبهه هستیم. به غیر از سایپا و سپاهان که در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کنند، 2 تیم داوری هم هستند تا در شرق آسیا داوری کنند.

دیدار حساس پوهانگ استیلرز کره جنوبی و آدلاید استرالیا با قضاوت تیم کامل داوران ایرانی همراه است. محسن ترکی که این روزها به همراه کامرانی، شکور و سعید مظفری‌زاده در کره جنوبی به سر می‌برند، تیم داوری این بازی حساس را به عهده دارند.

ترکی دور وسط است و کامرانی و شکور در کنار خط کمک ترکی هستند. سعید مظفری‌زاده هم که به عنوان تنها داور چهارم ما در آسیا شناخته می‌شود، این تیم سه نفره را همراهی می‌کند. اما در سوی دیگر ممبینی که به عنوان یکی از 3 داور وسط ما در آسیا شناخته، با کمک‌های سخندان و رفعتی بازی ‌مهم دیگری را قضاوت می‌کنند.

بازی که در ژاپن برگزار می‌شود؛ دیدار گامبااوزاکا ژاپن – چونبوری تایلند‌. اما مسعود مرادی که یکی دیگر از داوران وسط ما را در آسیا تشکیل می‌دهد، در بازی این هفته لیگ قهرمانان آسیا قضاوت بازی‌ای را به عهده ندارد.

عنایت، رئیس کمیته داوران در خصوص این سه داور به خبرنگار ما گفت: «‌ما اول ژانویه سه داور وسط را به AFC معرفی کردیم. آنها هم این سه داور را مورد بررسی قرار دادند و حالا برای این مسابقات قضاوت می‌کنند.»

او در خصوص کمک داوران ایرانی هم گفت: «‌ما 5 کمک داور داریم. کامرانی‌فر، سخندان‌، شکور، رفعتی و کریمی. البته ما یک داور چهارم هم به اسم سعید مظفری‌زاده داریم که قرار است از سال آینده‌، داور وسط باشد.»

او در آینده داوران ایرانی هم ادامه داد: «‌قرار است لیست ثابت ما افزایش داشته یابد. ما فغانی‌، جانبازی و مظفری‌زاده را به کمیته داوران AFC معرفی کردیم که قرار است مورد بررسی قرار بگیرند. فغانی در بازی پرسپولیس- پاس همدان توسط ناظر کویت دیده شد که در پایان رضایت بخش اغلام کرد. جانبازی هم در بازی استقلال- ملوان توسط همین ناظر دیده می‌شود.»

همشهری امارات

کد خبر 46280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز