پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه در نامه‌ای به مقامات سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، تصریح کرد: تأیید انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای یازدهمین بار، توجیهات و مبانی اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد را از بین برد.

این نامه به باکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، ریکاردو آبرتو آرپاس رئیس شورای امنیت، سرجان کریم رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت (به استثنای امریکا) ارسال شده است.

واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعلام انحراف نداشتن ایران در فعالیت های هسته ای برای یازدهمین بار، افزود: آنچه تاکنون سبب شد موضوع هسته ای ایران در دستور کار آژانس و سپس مبنای اقدامات ناعادلانه و غیرحقوقی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، طرح ابهامات و ادعاهای چند کشور خاص درباره فعالیت های هسته ای ایران بود که با بزرگنمایی، سعی کردند ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران را زیر سؤال ببرند و آن را پنهانکاری، رفتار غیرشفاف و غیرقانونمند معرفی کنند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع ابهامات از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و حل و فصل موضوعات باقیمانده، در 21 اوت 2007 درخصوص یک برنامه کاری به تفاهم رسیدند؛ بر اساس این برنامه کاری، فهرست مشخصی از شش موضوع باقیمانده شامل تحقیقات درباره پلوتونیوم، سانتریفیوژهای پی یک و پی دو، منشأ آلودگی، سند اورانیوم فلزی، پلونیوم 210 و معدن گچین ازطرف آژانس به ایران ارائه شد.

متکی ادامه داد: به رغم اینکه طبق تفاهمات اولیه قرار بود فقط به موضوعات باقیمانده از گذشته پرداخته شود اما جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن نیت خود و در جهت همکاری بیشتر با آژانس، به مسائل حال نیز توجه، و بنابراین مذاکرات درخصوص دو سند مهم حقوقی، یعنی سند رهیافت پادمان و سند ضمیمه تأسیسات غنی سازی در نطنز را آغاز کرد که این دو سند، نهایی و از 30 سپتامبر 2007 اجرا شده است.

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: بر این اساس، عملیاتی شدن این سند، اطمینان لازم را برای راستی آزمایی آژانس در فعالیت های غنی سازی برای زمان حال و آینده در ایران فراهم آورده است.

جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه کاری نهایت همکاری و شفافیت را انجام داد و زودتر از زمان زمانبندی شده در برنامه کاری، آن را به سرانجام رساند.

وی در این نامه یادآور شد که طبق برنامه کاری، اجرای آن به 18 ماه زمان نیاز داشت، اما جمهوری اسلامی ایران آن را در 6 ماه اجرا کرد.

وزیر امور خارجه افزود: گزارش 22 فوریه 2008 آژانس به وضوح و به روشنی اعلام کرده است که شش موضوع با عنوان موضوعات باقیمانده حل و فصل شده و جمهوری اسلامی ایران به همه سؤالات آژانس در خصوص موضوعات باقیمانده طبق برنامه کاری پاسخ داده است و این پاسخ ها با یافته های آژانس سازگاری دارد و آژانس دیگر این موضوعات را موضوعات باقیمانده تلقی نمی کند.

وی اضافه کرد: در این گزارش همچنین اعلام شده است که فعالیت های هسته ای جاری ایران تحت نظارت آژانس قرار دارد و آژانس قادر است به راستی آزمایی خود در خصوص انحراف نداشتن مواد و فعالیت های هسته ای اظهار شده در ایران ادامه دهد.

متکی ادامه داد: بنابراین همه توجیهات و مبانی اقدامات شورای امنیت از بین رفته است و نشان می دهد که قطعنامه های شورای امنیت فاقد هر گونه توجیه فنی و حقوقی، و تنها برخاسته از اهداف مغرضانه و سیاسی چند کشور خاص بوده است.

طبیعتاً ادامه این روند موجب بی‌اعتباری مضاعف شورای امنیت و خدشه دار شدن و تقلیل اعتبار و جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که باید محور رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو باشد، خواهد شد و به معنای برداشتن یک گام اشتباه دیگر خواهد بود.

کد خبر 45424

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز