همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به همتایان خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: گزارش آژانس نشان دهنده رفتار قانونمند، شفاف و مسولیت‌پذیر جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات و مقررات است.

‌ایرنا به نقل‌از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه گزارش داد: منوچهر متکی در این نامه خطاب به همتایان خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی نوشت: در این مقطع حساس که گزارش منتشر شده ژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی حل‌و فصل تمامی موضوعات باقیمانده در خصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را اعلام و برای یازدهمین‌بار عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرده، تمامی توجیهات‌و مبانی اقدامات شورای امنیت از بین رفته است.

وی تاکید کرد: این گزارش نشان می‌دهد که قطعنامه‌های مصوب قبلی شورای امنیت فاقد هرگونه توجیه فنی و حقوق بوده و تنها برخاسته ‌از اهداف مغرضانه و سیاسی چند کشور خاص بوده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ادامه این روند موجب بی‌اعتباری مضاعف شورای امنیت و خدشه‌دار شدن و تقلیل اعتبار و جایگاه آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی که باید محور رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو باشد، خواهد شد و به معنای برداشتن یک گام اشتباه دیگر خواهد بود.

متکی تصریح کرد:گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده رفتار قانونمند، شفاف و مسوءلیت پذیر جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های هسته‌ای و همچنین عمل به تعهدات و مقررات خود در این زمینه است.

وی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران در کنار عمل به تعهدات خود، خواسته‌ای فراتر از اعمال حقوق غیرقابل انکار خود طبق معاهده ان پی تی (‪ (NPT‬برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد و در این زمینه استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی سبب نخواهد شد که از حقوق مسلم خود کوتاه بیاید.

متکی اظهار داشت: انتظار جامعه بین‌المللی براین است که کشورهایی که با اقدامات سیاسی و تبلیغی خود سعی کردند، نهادهای بین‌المللی را با ارایه ادعاها و اتهامات بی‌اساس درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری‌اسلامی ایران منحرف کنند، درصدد جبران اشتباهات خود برآیند.

کد خبر 45367

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز